عصر خودرو

دو پیش‌بینی غالب در بازار ارز چیست

تعقیب جهت دلار

عصر بازار- دلار که ۲ هفته پیش کاهش ۵/ ۱ درصدی را تجربه کرده بود، هفته گذشته راه صعود را در پیش گرفت. روز پنج‌شنبه، شاخص ارزی با ۱۳ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۵۱۵ تومان رسید تا میزان رشد هفتگی این ارز به ۸ دهم درصد برسد.

تعقیب جهت دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود این رشد، معامله‌گران ارزی نسبت به آینده دلار دیدگاه‌های متفاوتی دارند. در حالی که برخی اعتقاد دارند قیمت دلار در آینده کاهشی خواهد بود، دو دسته غالب دیگر در بازار حضور دارند که برخی اعتقاد به افزایش قیمت دلار و شماری دیگر باور به ثبات نسبی قیمت دارند. روز پنج‌شنبه، برخلاف افزایش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 3 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 94 هزار تومان رسید. افت اونس در بازارهای جهانی و ورود آن به محدوده هزار و 320 دلار مهم‌ترین عاملی بود که فلز گرانبهای داخلی را کاهشی کرد. با افت روز پنج‌شنبه، میزان کاهش هفتگی سکه به 5 دهم درصد رسید.

    پیش‌بینی‌های متفاوت

    برگشت دلار به کانال 3 هزار و 500 تومان زمینه ساز این شده که انتظارات متفاوتی در بازار ارز شکل بگیرد. در این وضعیت، مقاومت دلار در مرز 3 هزار و 500 تومان و ماندگاری آن در این کانال موجب شده برخی معامله‌گران به این باور برسند که این ارز از لحاظ فنی قوی شده است. در کنار وجه فنی، این دسته از معامله‌گران اعتقاد دارند که برخی شرکت‌های تجاری از ابتدای سال در انتظار بهبود بیشتر روابط بانکی بوده‌اند؛ در نتیجه، با ورود تقاضای این دسته، قیمت توان رشد بیشتری را خواهد داشت. همچنین در سال جاری، مصوباتی تصویب شد که براساس آن برخی از کالاها دیگر مشمول دریافت ارز مبادله‌ای نخواهند شد. خروج تقاضا برای تهیه ارز از مرکز مبادلات ارزی و ورود آن به بازار آزاد یکی دیگر از نشانه‌های افزایشی است.

    با وجود این، مقابل این دسته، گروهی در بازار وجود دارند که اعتقاد دارند، بازارساز در سال 95، به‌طور کامل توانسته است بازار را مدیریت کند و در صورتی که سمت تقاضا با تغییری مواجه شود، بازارساز با عرضه مناسب به آن پاسخ خواهد داد، عاملی که باعث خواهد شد، قیمت افزایش خاصی را تجربه نکند. این گروه بیشتر به تثبیت قیمت در دامنه‌ای محدود باور دارند. در حال حاضر این دو دیدگاه در بازار غالب است، ولی در کنار آنها، بازیگران دیگری نیز وجود دارند که معتقدند قیمت دلار در سطح 3هزار و 500 تومان ماندگار نخواهد بود و به کانال 3 هزار و 400 تومان بازخواهد گشت. این دسته کسانی هستند که گمان می‌کنند بازارساز تمایلی ندارد که دلار در کانال 3 هزار و 500 تومان قرار بگیرد. این دسته در کنار این باور دارند که با تقویت روابط بانکی، قیمت دلار پایین تر خواهد آمد.

    برچسب ها