عصر خودرو

فعال صنعتی:

چارچوب اقتصادی نامعین و نگاه واردات محور ضدتولید است

عصر بازار- عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: تاکنون چارچوب مشخصی برای مسائل اقتصادی کشور تدوین نشده بود و همین امر به مشکل های صنعتی دامن می زد اما با ارایه سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری نوعی چارچوب برای این مسایل ایجاد شد.

چارچوب اقتصادی نامعین و نگاه واردات محور ضدتولید است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «محمدحسین فنایی» روز جمعه افزود: و پیش بینی می شود در صورت اجرای آنها مشکل های اقتصادی و صنعتی کاهش می یابد.

    وی اضافه کرد: مسائل سیاسی دارای چارچوب های مشخصی است که با آمد و رفت اشخاص چندان تغییر نمی کند اما چنین رویه ای در اقتصاد وجود نداشته است و هر رفت و آمدی، همه چیز را تغییر می دهد که ضرر آن بیشتر متوجه بخش خصوصی و بنگاه های کوچک است.
    به گفته وی، چارچوبی که اکنون در قالب اقتصاد مقاومتی تعیین شده است می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف سازد.
    این فعال صنعتی یادآوری کرد: در سیاست های اقتصاد مقاومتی به چگونگی پرداخت مشوق های صادراتی توجه شده و در آن آمده است هرچه ارزش افزوده در کالای صادراتی بیشتر باشد مشوق بیشتری خواهد گرفت.
    به گفته وی، چنین سیاست هایی در چین بسیار جدی گرفته می شود؛ به گونه ای که ارزش آفرینان روی مواد خام بالاترین حمایت ها را دریافت می کنند.
    فنایی جدیت و اقدام همه ارکان برای پیاده سازی سیاست حمایت از تولید ملی در کشور را خواستار شد.
    وی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را «ناقص» خواند و گفت: با اجرای این قانون، قیمت انرژی برای شرکت های تولیدی افزایش یافت و به دلیل رسیدن میانگین نرخ بهره بانکی به 26 درصد، قدرت رقابت از تولیدکننده داخلی گرفته شد.
    عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: تاکنون مصرف کننده بوده ایم و نگاه ما واردات محور بوده و اگر قرار است تفکر ما به صادرات محور تغییر یابد، باید کار کارشناسی انجام شود.
    وی افزود: هنر ما باید این باشد که چگونه بندهای اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم و اگر نمی دانیم باید از تجربه های دیگران استفاده کنیم؛ در چین هیچ تصمیمی بدون گرفتن نظرهای کارشناسانه جنبه عملی به خود نمی گیرد اما در ایران تصمیم های یک شبه همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهد.
    فنایی تاکید کرد «مدیریت نخبگان در صنعت، کشاورزی و مسائل اجتماعی باید مورد توجه جدی باشد و امید می رود در سال اقتصاد مقاومتی و با توجه به تجربه های جهانی، یک مسیر اجرایی درست برای اقتصاد کشور ارایه شود».
    عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: امروز در جهان آمار به عنوان دریچه ای برای ارایه تجزیه و تحلیل های کارشناسانه است که جای خالی آن در کشور ما احساس می شود؛ در واقع باید تجزیه و تحلیل دقیقی کرد تا مشخص شود چگونه به وضعیت کنونی رسیدیم.
    وی یکی دیگر از عوامل بروز مشکل برای کارخانه های داخلی را مسائل مربوط به بیمه تامین اجتماعی برشمرد و افزود: میانگین پولی که برای بیمه تامین اجتماعی در جهان و از حقوق برداشت می شود 10.6 درصد است در حالی که ما امروز 30 درصد حقوق را برای تامین اجتماعی در نظر می گیریم که عامل مهمی در ورشکستگی کارخانه هاست.
    این فعال بخش صنعت قوانین مالیاتی را از دیگر مشکلات این بخش برشمرد و گفت: میانگین مالیات برای تولید در جهان 16 تا 16.5 درصد است در حالی که ما 25 درصد مالیات می دهیم. همچنین کم کردن هشت درصد از ارزش فروش برای مالیات بر ارزش افزوده مشکل آفرین شده است.
    وی ادامه داد: دست به دست هم دادن این عامل ها بویژه وقتی نرخ دلار به 30 هزار ریال افزایش یافت، بدهی واحدهای تولیدی را به یکباره چند برابر کرد و به ورشکستگی انجامید.

    ** تسهیلات بانکی، تولیدمحور نیست
    عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: چه کسی در برابر بروز سلسله رویدادهایی که خارج از اراده تولیدکننده رخ داد و به این وضعیت تولید منجر شد، پاسخگوست و ضررهای آن را برای تولیدکنندگان جبران می کند؟
    فنایی یادآوری کرد قرار بود 35 درصد درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی به واحدهای تولیدی تعلق گیرد و افزود: هیچ پرداختی به واحدهای صنعتی صورت نگرفت و در نتیجه صنعت به مشکل برخورد.
    این فعال صنعتی انگیزه کنونی برای کار تولیدی را کم توصیف کرد و افزود: آیا شخصی که مبلغ قابل توجهی در بانک سپرده گذاری می کند مالیات می دهد؟ حال اگر فردی سرمایه خود را برای تولید هزینه کند، باید از سود آن مالیات گرفته شود؟
    وی تاکید کرد به دلیل سودهای زیاد بانکی، واحدهای تولیدی سوددهی چندانی ندارند و گفت: تسهیلات بانکی با این سودها تولیدمحور نیست.
    به گفته وی، در حالی میانگین نرخ بهره بانکی در ایران نزدیک 26 درصد است که این میزان در دنیا پایین تر از 6 درصد محاسبه می شود.
    عضو هیات رئیسه خانه صنعت ایران ادامه داد: باید از بهره های بانکی مالیات گرفته و تولید از مالیات معاف شود تا رونق یابد؛ ضمن آنکه به جای تولیدکننده داخلی، برای جلوگیری از قاچاق هفت درصد قیمت کالای خارجی مالیات گرفته شود.

    ** شماره شناسایی به تولیدکننده واقعی اختصاص یابد
    عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران فنایی پیشنهاد کرد دولت برای کاهش سوءاستفاده از گرفتن تسهیلاتی که برای تولید در نظر گرفته می شود، یک شماره شناسایی حاوی مشخصات تولیدکننده واقعی اختصاص دهد که با مراجعه به آن، همه عملکردهای تولیدکننده واقعی نمایان شود و تسهیلات با سود پایین به وی تخصیص یابد.
    به گفته این فعال صنعتی، باید در این شماره شناسایی برای محاسبه خوش حسابی تولیدکننده ضرایبی در نظر گرفته شود تا دیگر به تایید مرکزهای متعدد اداری نیازی نباشد.
    وی ادامه داد: تولیدکنندگانی که فعالیت سالم و درستی دارند باید تشویق شوند و مالیات ها و بیمه های آنها براساس کارکرد درست آنها محاسبه شود.
    فنایی درباره مشکل اخذ مجوز تولید گفت: تولیدکنندگان سایر کشورها پس از گرفتن مجوز تایید محیط زیست کارخانه تاسیس می کنند اما در ایران باید از سد چندین وزارتخانه و سازمان گذشت.

    برچسب ها