عصر خودرو

با بهره برداری از طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت؛

ظرفیت تولید نخستین مجتمع پتروشیمی ایران ٢ برابر می شود

عصر بازار- رییس طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت اعلام کرد که با بهره برداری از این طرح، ظرفیت تولید به ۳.۷ میلیون تن افزایش می یابد.

ظرفیت تولید نخستین مجتمع پتروشیمی ایران ٢ برابر می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمدمهدی فهام درباره این طرح که قرار است هفته آینده به بهره برداری برسد، افزود: پتروشیمی شیراز از نخستین واحدهای صنعت پتروشیمی کشور است که ساخت آن به سال 1338 باز می گردد.

    وی با اشاره به ظرفیت تولید مجتمع پتروشیمی شیراز که در ابتدا حدود 200 هزار تن در سال بود، گفت: با بهره برداری از طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت ظرفیت به 3.7 میلون تن افزایش یافته است.
    رییس مجتمع پتروشیمی شیراز گفت: طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت تحت لیسانس شرکت های آمونیاک کازاله سوئیس و تویو ژاپن و از سوی شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی (پیدک) طراحی و نصب شده است.
    وی با یادآوری اینکه مراحل طراحی تفصیلی، مهندسی خرید، اجرا، پیش راه اندازی و راه اندازی این طرح را متخصصان ایرانی انجام دادند، افزود: عملیات نصب تجهیزات سنگین، چند سال پیش توسط شرکت های هلندی از جمله ماموت انجام و تحریم ها سبب شد این شرکت به ما کمک نکند؛ از این رو طرح شیراز نخستین طرح در صنعت پتروشیمی کشور است که نصب تجهیزات سنگین آن توسط امکانات داخل صورت گرفته است.
    این مدیر مجتمع پتروشیمی ادامه داد: در زمینه تجهیزات نیز به سمتی رفتیم که تامین بخش زیادی از تجهیزاتی که در داخل کشور قابلیت ساخت داشت، به شرکت های داخلی بویژه شرکت های فعال در استان فارس واگذار و بدعتی برای سایر طرح های پتروشیمی شد که شهامت و جرات استفاده از توان داخلی به کار گرفته شود.
    فهام، یکی از اتفاقات مهم در طول بهره برداری از طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت را رعایت مسایل زیست محیطی دانست که با برچیدن واحدهای قدیمی همراه بوده است.
    وی توضیح داد که واحدهای قدیمی برچیده شده از نظر مصرف انرژی وضعیت مناسبی و استانداردهای زیست محیطی همخوانی نداشته اند، بنابراین زمینی که طرح اوره و آمونیاک سوم در آن اجرا شد، حاصل استحصال و برچیدن واحدهای قدیمی بوده است.
    رییس مجتمع پتروشیمی شیراز با اشاره به خودکفایی این طرح از نظر یوتیلیتی گفت: واحدهای این سرویس افزون بر تامین نیازهای واحدهای جدید، در تامین نیاز بخشی از منطقه قدیم نیز می تواند موثر باشد.
    فهام افزود: نخستین تولید انبوه آن در واحد آمونیاک، بهمن ماه سال گذشته صورت گرفت و اواخر اسفندماه نیز واحد اوره به بهره برداری رسید.
    وی یادآورشد: اکنون در شرایطی هستیم که واحد آمونیاک3 به ظرفیت اسمی 100 درصد رسیده است و واحد اوره نیز با توجه به اینکه از جمله واحدهای مگاپلنت دنیاست، مشکلاتی به دلیل لایسنسور داشت، از این رو دیرتر از واحد آمونیاک به تولید رسید.
    به گفته این مقام مسئول، مزیت شرکت پتروشیمی شیراز در میان شرکت های تولیدکننده اوره این است که این در این مجتمع «اوره پریل» و «اوره گرانول» توامان تولید می شود.
    فهام، مجموع ظرفیت تولید اوره پریل و گرانول در این مجتمع را روزانه پنج هزار تن اعلام کرد که بخشی ازاین تولید در داخل صرف نیاز کشاورزان می شود و بخشی دیگر به کشورهای مصرف کننده صادر می شود.
    این مدیر پتروشیمی افزود: طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت با وجود عظمتش به سلامت پایان یافت و در آینده شاهد اجرای طرح های توسعه ای بیشتری در این شرکت خواهیم بود.

    برچسب ها