عصر خودرو

نگاهی به مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران بود که در این گزارش مروری داریم بر این رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران،  مدیرعامل بورس کالای ایران سه شنبه گذشته از آغاز معاملات برخط گواهی سکه طلا در بورس کالای ایران خبر داد. حامد سلطانی نژاد 22 تیر ماه را  برای بازار سرمایه کشور و فعالان بازار طلا، روز تاریخی اعلام کرد و اظهار داشت: از این روز به بعد معامله گران آنلاین سهام می توانند، نسبت به معاملات نقدی سکه بهارآزادی در بورس کالا اقدام کنند. بورس کالای ایران پس از راه اندازی معاملات گواهی سپرده سکه طلا در اسفند ماه سال گذشته با همکاری شرکت خدمات فن آوری بورس و شرکت های نرم افزاری توانست در سریعترین زمان ممکن، امکان معاملات برخط این کالا را همانند یک سهم برای فعالان بازار و معامله گران فراهم کند.

    وی افزود: یکی از کارکردهای اصلی این ابزار مالی فراهم کردن امنیت در معاملات و نگهداری سکه طلا است به‌طوری‌که هر فردی که در منزل خود سکه دارد یا صرافان و معامله‌گرانی که هر روز سکه معامله می‌کنند، می‌توانند با تبدیل کردن دارایی خود به اوراق گواهی، بدون هیچ دغدغه به معامله یا نگهداری سکه بپردازند؛ چراکه گواهی سپرده طلا با نام است و حتی در صورت سرقت این گواهی، امکان دریافت سکه‌ها با مدارک شناسایی افراد نیز وجود دارد و به این ترتیب دغدغه‌ای برای امنیت سکه وجود نخواهد داشت.

     

    معرفی ظرفیت های بورس کالا برای جذب سرمایه گذاران خارجی

    مدیرعامل بورس کالای ایران  همچنین طی هفته گذشته در دومین روز برپایی نمایشگاه بین المللی بورس و در پنل موضوعات جذاب در بازار سرمایه ایران به معرفی بازارها و ابزارهای مالی جذاب بورس کالا برای سرمایه گذاران خارجی پرداخت.

    دکتر حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه با هدف حمایت از کیفیت و کمیت کالاهای تولید ایران به فعالیت می پردازد، گفت: هم اکنون انواع محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی، صنعتی و معدنی و کشاورزی در بورس کالای ایران مورد معامله قرار می گیرد و از طرفی با راه اندازی تالار صادراتی در جزیزه کیش زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی را در بازار کالاهای ایرانی فراهم کرده ایم.

    وی اظهار داشت: در مناطق آزاد ایران مشوق هایی همچون معافیت مالیاتی و گمرکی برای حضور خارجی ها وجود دارد که بورس کالای ایران برای جذب سرمایه گذاران خارجی از طریق مناطق آزاد برنامه هایی دارد.

    اقدامات بورس کالا در راستای تعادل بازار شکر

    اقدامات بورس کالا در کنار عرضه‌های شکر توسط شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران (که از تاریخ 12 تیرماه آغاز گردیده) موجب شده تا در معاملات نیمه دوم تیرماه مشکلی جهت تامین شکر برای متقاضیان این محصول وجود نداشته باشد.

    معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران در خصوص معاملات شکر و اقدامات بورس کالای ایران در راستای تنظیم بازار این محصول گفت: معاملات شکر از ابتدای سال جاری با آرامش و ثبات در بورس کالای ایران انجام می‌شد به طوریکه در فروردین ماه از مجموع 850 تن شکر عرضه شده، تنها 635 تن مورد معامله قرار گرفته و برای بقیه آن متقاضی در بازار وجود نداشته است.

    علی پناهی افزود: اما با شروع اردیبهشت ماه و بوجود آمدن کمبود عرضه شکر در بازار خارج از بورس، حجم تقاضا افزایش چشمگیری پیدا کرد به طوریکه برای حجم عرضه 8300 تنی در پانزده روز ابتدایی این ماه تقاضایی برابر با 30200 تن ثبت ( وبه عبارتی تقاضایی 3.6 برابر میزان عرضه)گردید. این امر متقاضیان را مجبور به رقابت قیمتی برای خرید این محصول کرد. به طوریکه  برای این محصول که از ابتدای سال همیشه با قیمت پایه معامله می‌شد، رقابتی در حدود 5% نسبت به قیمت پایه (در تاریخ 12 اردیبهشت ماه) ثبت گردید.

     

    بورس کالا زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی به ایران را فراهم می کند

    یکی از نیازهای اصلی سرمایه گذاران خارجی برای ورود به ایران، وجود شفافیت در فرآیندها و ساختاری نظامند است که در این زمینه بورس کالای ایران می تواند یکی از بازارهایی باشد که سرمایه گذاران خارجی را به اقتصاد ایران جذب کند.

    مدیرعامل بورس مونیخ در حاشیه برگزاری نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، گفت: بورس کالای ایران به دلیل شفافیت بالای معاملات کالاها و دارا بودن ابزارهای مالی می تواند به سرمایه گذاران خارجی اطمینان خاطر دهد.

    «جوچن سیل» افزود: در آلمان حدود 4 میلیون مسلمان زندگی می کنند که می توانند از ابزارهای مالی اسلامی بازار سرمایه ایران استفاده کنند و این موضوع می تواند آغازی برای ارتباط بورسی ایران و آلمان باشد.

    مدیرعامل بورس مونیخ اظهار داشت: در حال حاضر ایران تمام بدهی های خود در خصوص بخش بیمه را به آلمان پرداخت کرده است که این امر اطمینان سرمایه گذاران آلمانی را برای حضور در بازار سرمایه ایران بیشتر کرده است.

    وی در پایان به جایگاه مناسب بورس های کالایی در دنیا اشاره کرد و گفت: در ایران نیز یکی از ارکان بازار سرمایه ایران، بورس کالاست که این بازار از فرصت های جذب سرمایه گذاران آلمانی و سایر سرمایه گذاران دنیا به شمار می رود چراکه این بورس علاوه بر شفافیت مطلوب، از ابزارهای جذب نقدینگی نیز برخوردار است.

    اوراق سلف، اهرمی کارساز برای پیش خرید خودرو

    آخرین و جدیدترین ابزار معرفی شده از سوی دبیر کمیته فقهی انتشار اوراق مشارکت خودرو سازی و سلف موازی است ، موسویان در این زمینه نیز گفت : این اوراق می تواند در زمینه پیش خرید خودرو بعنوان اهرم کار ساز باشد .

    سید عباس موسویان  دبیر کمیته فقهی سازمان بورس در نشست سرمایه گذاری بازار سرمایه طی هفته گذشته از منظر فقهی با اشاره به راهکار های کمیته فقهی در خصوص انطباق ابزار های بین المللی با شریعت بیان کرد : خوشبختانه تا کنون هیچ ابزاری معرفی نشده که راهکار شرعی آن  مشخص نشده باشد . در کمیته فقهی بررسی ابزار ها از نظر موضوع شناسی همواره به گونه ای است که نه تنها یک راهکار بلکه چندین راه مختلف ارایه میشود .

    وی در ادامه بیان کرد تجربه 3 دوره تشکیل کمیته فقهی نشان میدهد ابزار های نوین در جهان با تجربه های خوبی در ایران استفاده شده و توانسته نگرانی سرمایه گذاران را در خصوص انطباق با مسایل دین و شریعت پوشش دهد . بر همین اساس ما همواره از اساتید این حوزه تقاضا داریم جدید ترین ابزار های مالی جهان را به این کمیته ارایه داده تا بتوانیم بازار سرمایه ایران را به گسترده ترین بازار در منطقه تبدیل کنیم .

     

    بستر راه اندازی معاملات آتی ارز فراهم است

    عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هیچ پیش شرطی برای راه اندازی بازار آتی ارز وجود ندارد و در حال حاضر نیز بستر معاملات آتی ارز فراهم است.

    دکتر قاسم محسنی عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار  با اشاره به عزم سازمان بورس برای راه اندازی بازار آتی ارز گفت: در حال حاضر همه چیز برای راه اندازی بازار آتی ارز فراهم است اما  شرط تک نرخی شدن نرخ ارز موضوعی است که از سوی بانک مرکزی مطرح شده ،این در حالی است که به عقیده بنده این موضوع نباید راه اندازی این بازار مهم را به تاخیر اندازد.

    وی تاکید کرد: ما در حال حاضر معاملات فیوچرز سکه را در بورس کالا داریم و مبنای تعیین قیمت سکه نیز نرخ طلای جهانی و قیمت دلار به ریال است ، در حالی که ارز تک نرخی نیست و قیمت سکه وابسته به بهای  دلار است. ولی فیوچرز سکه معامله می شود،  پس بنابراین می توانیم فیوچرز ارز را نیز داشته باشیم .

    دکتر محسنی ادامه داد: بورس کالا در مسیر بلوغ خود قرار دارد و فعالان بازارهای کالایی را به این بورس جذب می کند. بازار مشتقه ارزی نیز به عنوان یکی دیگر از نوآوری ها، از نیازهای بی چون و چرای بازار ایران در جذب سرمایه گذاران خارجی است و وجود ابزاری برای پوشش نوسانات نرخ ارز پیش شرط ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور محسوب می شود.

     

    انتشار اوراق سلف موازی روشی بسیار کارآمد برای تامین مالی تولیدکنندگان

    انتشار اوراق سلف موازی برای شرکت ها در بورس کالا می تواند روشی بسیار کارآمد و مفید جهت تامین مالی آنها باشد که در آینده ای نزدیک فراگیر خواهد شد.

    دکتر علی سعیدی نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار  اظهار داشت: ابزارهای تامین مالی کمک بزرگی به سرمایه در گردش شرکت ها می کند و هدف اصلی راه اندازی و توسعه این ابزاردر بورس کالای ایران، تامین مالی شرکت های تولیدی است.

    وی با بیان اینکه در میان ابزارهای مالی، قرارداد اوراق سلف ، همخوانی بیشتری با بازار داردگفت: استفاده از اوراق سلف استاندارد موجب کاهش ریسک معامله گران شده و همین موضوع جدابیت معاملات را افزایش داده است.

    رونمایی از کتاب پوشش نوسانات نرخ ارز

    یکشنبه گذشته 20 تیر ماه در اولین روز برپایی نهمین نمایشگاه بین المللی بورس، با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی و مدیرعامل بورس کالای ایران در محل غرفه بورس کالا از کتاب پوشش نوسانات نرخ ارز ، بازار قراردادهای آتی رونمایی شد.

    کتاب پوشش نوسانات نرخ ارز که به قلم دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران و جمعی از همکاران وی در بورس کالا ،نگارش یافته است در سه بخش و در قالب یازده فصل به تجزیه و تحلیل دقیق ابعاد و ویژگیهای بازار ارز در ایران و اهمیت راه اندازی قراردادهای آتی ارز در اقتصاد ملی ایران می پردازد.

    برچسب ها