عصر خودرو

صادرات گاز ایران به ارمنستان افزایش می‌یابد

عصر بازار- در پی درخواست نخست وزیر ارمنستان از معاون اول رئیس جمهور ایران، صادرات گاز ایران به این کشور افزایش می یابد.

صادرات گاز ایران به ارمنستان افزایش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، برخی از رسانه های ارمنستان از درخواست افزایش صادرات گاز ایران توسط هوویک آبراهیمیان، نخست وزیر ارمنستان در گفت‌وگوی تلفنی با اسحاق جهانگیری ،معاون اول ریس جمهور ایران خبر داده‌اند.

    از آن جا که از 10 جولای به دلیل شروع ترمیم خط لوله های انتقال گاز در منطقه گرجستان، انتقال گاز طبیعی روسیه به ارمنستان متوقف شده است، آبراهیمیان از جهانگیری درخواست کرده است تا ایران صادرات گاز خود به ارمنستان را افزایش دهد، ظاهرا معاون اول رئیس جمهور نیز به این درخواست پاسخ مثبت داده است.

     مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران هفته ی گذشته از انجام مذاکره با ارمنستان به منظور افزایش صادرات گاز به این کشور خبر داد و گفت قرار است ایران حجم صادرات گاز به این کشور را تا دو سال آینده تا سه برابر افزایش دهد.

    علیرضا کاملی با اشاره به صادرات روزانه حدود یک میلیون متر مکعب گاز به ارمنستان، گفت: طرف ارمنی با توجه به برنامه ایجاد تاسیسات جدید در بخش ساخت خط انتقال نیروگاه و همچنین احداث نیروگاه جدید، تقاضای افزایش حجم قراردادی را کرده است.

    وی افزود: هم اکنون به منظور انجام مذاکره، ایران از ارمنستان برای حضور در تهران دعوت کرده است که در مورد افزایش صادرات گاز به این کشور نیز تصمیم‌گیری‌های لازم انجام می‌شود.

    مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز پیش‌بینی کرد بتوان ظرف دو سال آینده، حجم صادرات گاز به ارمنستان را تا 3 برابر افزایش داد.

    پروژه تهاتر گاز ایران با برق ارمنستان در قالب دو قرارداد تحویل گاز و دریافت برق بین شرکت ملی صادرات گاز ایران به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و نیروگاه برق حرارتی ایروان (Yerevan TPP) به نمایندگی از وزارت انرژی ارمنستان برای یک دوره بیست ساله در سال 2004 به امضا رسید.

    بر اساس قراردادهای امضا شده بین طرفین زمان شروع صدور گاز، ژانویه سال 2007 در نظر گرفته شده بود که به‌ دلیل عدم تکمیل خط لوله گاز در ارمنستان این قرارداد با 28 ماه تاخیر و در تاریخ 23 اردیبهشت سال 1388 (13 می سال 2009) به ‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید. برای انتقال گاز ایران به ارمنستان خط انتقالی به قطر 30 اینچ و به طول 113 کیلومتر (حد فاصل تبریز تا مرز ارمنستان) احداث شده است.

    برچسب ها