عصر خودرو

روزنامه آمریکایی بوستون گلوب:

اجازه دهید قرارداد بوئینگ با ایران به سرانجام برسد

عصر بازار- روزنامه آمریکایی بوستون گلوب در تحلیلی از مخالفت اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با قرارداد فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران نوشت، اجرایی شدن این قرارداد موجب ایجاد فرصت های شغلی در اقتصاد آمریکا و اثبات پایبندی آمریکا به تعهداتش خواهد شد.

اجازه دهید قرارداد بوئینگ با ایران به سرانجام برسد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، روزنامه آمریکایی بوستون گلوب طی گزارشی نوشت: همان افرادی در کنگره آمریکا که یک سال قبل تلاش داشتند مانع از انعقاد توافق هسته ای شوند، اکنون در تلاش اند تا یکی از بخش های اصلی این توافق را هدف بگیرند.

    ایران در برابر موافقت با محدود شدن برنامه هسته ای اش، اجازه یافته که ناوگان حمل و نقل هوایی خود را با هواپیماها و تجهیزات غربی به روز رسانی کند. اما در شرایطی که شرکت بوئینگ خود را برای فروش 80 فروند هواپیما به ایران ایر آماده می کند، مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری خواهان است در تلاش برای ممانعت از نهایی شدن این قرارداد است. مجلس نمایندگان اخیرا طرح هایی را به تصویب رسانده که خزانه داری آمریکا و موسسات مالی این کشور را از کمک به این معامله باز می دارد.

    این اقدام هیچ گونه ارزشی ندارد و تنها تلاشی است برای مقابله مجدد با مذاکرات سرسختانه دولت اوباما و 5 قدرت دیگر برای به نتیجه رساندن توافق هسته ای.

    توافق هسته ای که دیروز یک ساله شد، با هدف محدود کردن برنامه هسته ای ایران منعقد شده است. برای تضمین این هدف، موافقت شد که تحریم های اقتصادی علیه ایران برداشته شود. توافق تضمین کرده که ایران می تواند به هواپیماهای مسافربری جدیدتر، ایمن تر و پیچیده تر دسترسی داشته باشد. دو شرکت بوئینگ و ایرباس که در ساخت هواپیماهای تولیدی آنها قطعات آمریکایی زیادی به کار رفته، علاقمند به فروش هواپیما به ایران هستند. قیمت 80 جتی که بوئینگ قصد فروش آنها به ایران را دارد 17.6 میلیارد دلار است.

    مخالفان این معامله نگرانند که ممکن است ایران از این هواپیماها برای تامین نیرو و تجهیزات مورد نیاز حزب الله و حکومت سوریه استفاده کند. اما نیاز ایران به هواپیماهای مسافربری جدیدتر واقعی است و تیم چند ملیتی ای که در مورد توافق مذاکره کرده درک می کند که این توافق شامل امتیازاتی است که به ایران توانایی خرید هواپیماهای مسافربری از بوئینگ و ایرباس را می دهد.

    مخالفان توافق معتقدند که این توافق نباید در بردارنده هیچگونه امتیازی به نفع ایران باشد. اما این استدلال به هیچ عنوان منطقی نیست. مخالفان قرارداد بوئینگ در حال از بین بردن همه امیدهای ایجاد شده در نتیجه دیپلماسی هستند. اما قرارداد فروش بوئینگ به ایران باید به سرانجام برسد نه تنها به دلیل فرصت های شغلی ای که در آمریکا ایجاد می کند، بلکه به دلیل اینکه نشان دهد آمریکا به تعهداتش پایبند است.

    برچسب ها