عصر خودرو

یارانه نقدی تا مرز ۳ میلیون تومان پیش رفت

عصر بازار- دولت در حالی به زودی حساب یارانه‌بگیران را شارژ می‌کند که دریافتی هر نفر که از ابتدا در لیست قرار داشته، در مرحله شصت و پنجم به حدود سه میلیون تومان خواهد رسید.

یارانه نقدی تا مرز ۳ میلیون تومان پیش رفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، یارانه نقدی تیرماه هم ساعت 24 فردا (شنبه) برای هر نفر 45 هزار و 500 تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و پرداخت رقم حدود 3500 میلیارد تومانی ماهانه برای بار شصت و پنجم نیز ثبت خواهد شد.

    گرچه از آذر 1389 و با شروع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تا کنون همواره نحوه توزیع یارانه نقدی مورد انتقاد بوده و تاییدی بر پرداخت تمامی درآمد ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به صورت نقدی وجود نداشته است ولی با این حال عمدتا حدود 76 میلیون نفر در هر ماه متقاضی دریافت یارانه بوده اند، حتی زمانی که دولت فعلی طرح ثبت نام مجدد از متقاضیان نقدی را به با هدف کاهش تعداد یارانه بگیران و انصراف پردرآمدها به اجرا در آورد.

    با این حال قانون بودجه 1394 رسما دولت را مکلف به حذف یارانه‌بگیران پردرآمد کرد و در نهایت از بین جمعیت یارانه‌بگیر، حدود سه میلیون نفر حذف شدند. اما قانون بودجه 1395 فضای سخت‌تری پیش روی دولت قرار داده و تاکید دارد که باید مجموع گروهی که تعداد آنها از نظر نمایندگان به 24 میلیون نفر می‌رسد از لیست سازمان هدفمندی یارانه‌ها کنار گذاشته شوند.

    هر چند که از سوی سازمان مدیریت و برنامعه ریزی و یا وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی هیچ گاه برنامه غربالگری یارانه‌بگیران و معیار حذف شفاف سازی نشده است، اما طبق قانون بودجه 1395 دولت باید تا تیرماه نسبت به حذف کردن گروه‌های تعیین شده اقدام می‌کرد. تکلیفی که از همان روزهای بحث در مجلس برای گنجاندن آن در بین بندهای تبصره هدفمندی مشخص بود که حداقل تا زمان تعیین شده اجرایی نخواهد شد.

    این در حالی است که از سویی دولت معتقد است حتی اگر قرار باشد تمامی گروه‌های مد نظر مجلس در بودجه کنار گذاشته شوند بازهم تعداد به حدود هفت میلیون نفر بیشتر نخواهد رسید، نه 24 میلیون نفر. از سویی دیگر تجربه حذف سه میلیون نفری و میزان خطای شناسایی یارانه‌بگیران این اجازه را نمی‌دهد که به یکباره دولت برای حذف 24 میلیون نفر اقدام کند.

    به هر صورت واریز یارانه تیرماه می‌تواند با تغییراتی در تعداد یارانه‌بگیران همراه بوده و تعداد قابل توجهی از لیست سازمان هدفمندی کنار گذاشته شوند.

    برچسب ها