عصر خودرو

آسیب‌های نداشتن برنامه روی اقتصاد

عصر بازار- یک استاد دانشگاه می‌گوید: «اقتصاد بی‌رحم است و اگر برای آن برنامه نداشته باشید و سیاست‌گذاری نکنید، باعث می‌شود فساد اتفاق بیافتد.»

آسیب‌های نداشتن برنامه روی اقتصاد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، مهدی پازوکی، استاد دانشگاه در مناظره‌ای که درباره فیش‌های نجومی برگزار شده بود، اظهار داشت: «به نظر من ریشه فساد در اقتصاد ایران و به خصوص در سال‌های اخیر، اقتصاد دولتی است.»

    وی با بیان این‌که ما نیاز به اصلاح ساختار داریم و اگر قرار باشد در کشور سیستم و ساختار را اصلاح نکنیم، به طور قطع فساد روز به روز بیشتر می‌شود.»

    کارشناس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تصریح کرد: «آقای احمدی‌نژاد با شعار فساد روی کار آمد. آقای احمدی‌نژاد دوست داشت به فقرا برسد، اما ساختار و سیستم نداشت و این نداشتن سیستم باعث شد بزرگ‌ترین فساد تاریخ اقتصاد ایران، فساد 10 هزار میلیارد تومان بابک زنجانی اتفاق بیفتد؛ به دلیل این‌که آن سیستم وجود نداشت و رانت اقتصادی ایجاد شد.»

    پازوکی متذکر شد: «در دولت آقای احمدی‌نژاد ارزش پول ملی به یک سوم سقوط کرد. چرا این اتفاق افتاد؟ چون اقتصاد بی‌رحم است و اگر برای آن برنامه نداشته باشید و سیاست‌گذاری نکنید، باعث می‌شود فساد اتفاق بیافتد. حتی در دولت قبل نرخ بهره به صورت دستوری کاهش یافت، اما نکته این‌جاست که بالاترین نرخ بهره را نیز از بدو پیدایش بانکداری با نرخ 23 درصد در این دولت داشتیم که بانک مرکزی اوراق مشارکت را با نرخ 23 درصد چاپ کرد.»

    وی با بیان این‌که یک بی‌انضباطی اقتصادی در دولت قبل ایجاد شد، عنوان کرد: «من معتقدم سیستم بد از بی‌سیستمی بهتر است.»

    این استاد دانشگاه ادامه داد: «به نظر من سیستم اداری ایران در سال‌های گذشته، یک سیستم قاراشمیش شد. در حال حاضر فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی‌شریف که یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور است، کمتر جذب سیستم اداری دولت می‌شوند و اکثرا سمت اقتصادهای توسعه‌یافته می‌روند؛ چراکه وقتی می‌بینند یک نفر از یک دانشگاه سطح پایین با کمترین سواد رییس یک سیستم می‌شود، کنار می‌کشند.»

    پازوکی تاکید کرد: «به نظر من عدم شفافیت اطلاعات به اقتصاد ایران آسیب رسانده است.»

    وی خاطرنشان کرد: «در سال‌های اخیر سیستم اداری کشور به‌هم زده شد و این سیستم قاراشمیش شد. این سیستم بازتولید فساد می‌کرد.»

    برچسب ها