عصر خودرو

فرش ایرانی قصه رنگ است؛ آن را ثبت جهانی کنیم

عصر بازار- یک تولیدکننده فرش با توصیف فرش دستباف ایرانی به قصه رنگ در دستان هنرمندان ایران، گفت: برای حفظ برند طرح فرش ایرانی باید مسئولان به ثبت جهانی آن همت کنند.

فرش ایرانی قصه رنگ است؛ آن را ثبت جهانی کنیم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، جواد اصفهانیان روز جمعه در حاشیه نمایشگاه فرش کاشان که از یکم تا سی و یکم تیرماه امسال در موزه ملی فرش در حال برگزاری است  گفت: تحریم های چند سال گذشته گلوی اقتصاد ایران را فشار می داد و اکنون امید به اقتصاد بازگشته است.

    وی که تولیدکننده کهن ترین برند فرش کاشان است، ادامه داد: با وجود دشواری های سال های اخیر و مشکلاتی که ایجاد شد، هرگز از تلاش برای تولید فرش بازنماندیم.
    وی درباره صادرات برند فرش کاشان نیز گفت: من فقط تولیدکننده هستم اما صادرکنندگان، فرش های تولیدی کاشان را به کشورهای مختلفی در خاورمیانه، آسیا و اروپا صادر می کنند.
    این تولیدکننده فرش، مهمترین مشکل در دوران تحریم های اقتصادی را جابه جایی پول عنوان کرد و گفت: به طور محدود در دوران تحریم فرش صادر می شد اما نمی توانستیم ارز حاصل از فروش را به راحتی دریافت کنیم و موانع بسیاری وجود داشت.

    **هنوز فرش ایرانی حرف نخست را در جهان می زند
    وی در خصوص کیفیت فرش ایرانی گفت: باوجود همه جفاهایی که به تولیدکنندگان می شود اما هنوز فرش ایرانی در جهان حرف نخست را می زند. فرش ایرانی اصالت دارد؛ ازدیاد طرح و سبک بافت ایرانی هنوز با فرش هیچ کشوری قابل مقایسه نیست.
    اصفهانیان همچنین در خصوص وضعیت رنگرزی فرش ایرانی گفت: مراحل رنگرزی و طراحی فرش ایرانی در جهان بی نظیر است؛ هنوز در رنگرزی فرش از رنگ های گیاهی استفاده می کنیم و هیچ کشوری در دنیا نمی تواند با این روش سنتی و ماندگار ایرانی رقابت کند.

    ** دو میلیون نفر شاغل در صنعت فرش کشور
    وی میزان اشتغالزایی در صنعت فرش کشور را دو میلیون نفر مستقیم و 10 میلیون نفر غیرمستقیم عنوان کرد.
    این تولیدکننده فرش گفت: اگر این صنعت حمایت شود، بی تردید می تواند نه فقط اشتغال بیشتری برای کشور ایجاد کند بلکه با افزایش صادرات، ارزآوری بیشتری نیز داشته باشد.
    اصفهانیان، همچنین از دیگر مزیت های فرش دستباف را آلوده نکردن محیط زیست عنوان کرد و گفت: هنر بافت فرش نه فقط حفظ فرهنگ ایرانی است که می تواند به نسل های آتی انتقال یابد، بلکه این صنعت آسیبی به محیط زیست نمی زند زیرا همه مواد آن برگرفته از طبیعت است.

    **هزینه بالای تولید فرش ماشینی
    اصفهانیان درخصوص تولید فرش ماشینی در ایران گفت: هر ماشین برای تولید فرش 80 تا 90 میلیارد ریال قیمت دارد و هزینه بالایی را به اقتصاد کشور تحمیل می کند.
    وی گفت: در سال 1389 معادل هفت میلیون مترمربع فرش ماشینی به ارزش نزدیک به 70 میلیون دلار صادر کردیم در حالی که صادرات فرش دستباف در همان سال کاهش یافت و به 350 میلیون دلار رسید.
    وی با توجه به گران بودن فرش دستباف برای بسیاری از خانواده ها در کشور، گفت: دولت برای حمایت از تولید فرش دستباف می تواند تسهیلات خرید در اختیار مردم قرار دهد تا این هنر اصیل همچنان در خانه های مردم ماندگار بماند.

    ** طرح فرش ایرانی را به ثبت جهانی برسانیم
    این تولیدکننده، به اهمیت ثبت جانی طرح های فرش دستباف ایرانی اشاره و تاکید کرد: مسئولان کشور باید برای ثبت برند فرش دستباف ایرانی تلاش کنند.؛ هر سال کشورهای زیادی همچون چین و یا هند طرح های ایرانی را تقلید می کنند؛ اگر برند فرش ایرانی ثبت شود، هیچ تولیدکننده خارجی نمی تواند آن را تقلید و کپی کند.
    وی تاکید کرد: در صورت تحقق این امر، آینده خوبی برای فرش دستباف ایرانی متصور می شود.

    ** تولید فرش «کار دل» است
    وی ادامه داد: تولید فرش «کار دل» است؛ قصه عشق است، باید عاشق بود و به دنبال آن رفت؛ اگر فرزندم بخواهد کار مرا دنبال کند باید عاشق فرش باشد؛ همانگونه که من از کودکی به این کار عشق می ورزیدم.

    برچسب ها