عصر خودرو

نمایان شدن در باغ سبز برای کوچک و متوسط‌ها

عصر بازار- دستورالعمل شرایط پذیرش و نحوه انجام معاملات سهام شرکت‌های کوچک و متوسط در فرابورس ابلاغ شد.

نمایان شدن در باغ سبز برای کوچک و متوسط‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، امروزه بسیاری از اقتصاددانان، رشد صنایع کوچک و متوسط را کاربردی ترین مسیر رسیدن به رشد اقتصادی در جوامع در حال توسعه عنوان می کنند. اما این شرکت ها در سالهای اخیر که رکود اقتصادی کشور را به زانو درآورده بود، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردند. مشکلات تامین نقدینگی در صنایع کوچک و متوسط، در سال های رکود اقتصادی کشور در کنار از دست رفتن بازارهای داخلی و خارجی به تولید ضربه زیادی وارد کرده بود. این شوک شدید به واحدهای تولیدی و خدماتی کوچک در برخی از مواقع به قدری پیشرفت کرده بود که این واحدها را به تعطیلی یا ورشکستگی نیز کشانده و نتیجه آن برای اقتصاد کشور، افزایش نرخ بیکاری و کاهش رشد اقتصادی بوده است. 

    بررسی آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که فعالیت اثر بخش صنایع کوچک، در حل بحرانِ بیکاریِ تاثیر قابل توجهی دارد. در سال‌های اخیر (SME) ها نقش قابل توجهی در ایجاد اشتغال داشته اند. از دهه 80 میلادی به بعد نیمی از کل فرصت‌های شغلی ایالات متحده آمریکا به بنگاه‌های کوچک و متوسط اختصاص داشته و تقریبا 50 درصد فرصت‌های شغلی جدید این کشور در نتیجه تاسیس بنگاه‌های کوچک و متوسط ایجاد شده است. حدود 65 درصد اقتصاد ایتالیا و فرانسه به صنایع کوچک و متوسط وابسته است. مجموع صنایع ایران نیز از 79 هزار و 138 واحد صنعتی کوچک و 7 هزار و 800 واحد صنعتی متوسط و بزرگ تشکیل شده و به عبارت دیگر شاید حدود 70 درصد از فرصت‌های شغلی و حدود 50 درصد تولید داخلی کشور به فعالیت صنایع کوچک وابسته است.

    بنگاه‌های کوچک به سبب مزیت‌های خاص خود، نوآورتر از صنایع بزرگ هستند. برخورداری از بوروکراسی منعطف مانع از ایجاد ساختارهای تشکیلاتی پیچیده در این صنایع می‌شود و محدودیت این شرکت‌ها در تنوع تولید را کاهش می‌دهد. همچنین بر اساس استراتژی، هزینه برخی قطعات و محصولات برای صنایع بزرگ و شرکت‌هایی که محصول نهایی آنها به قطعات متنوع وابسته است، قابل توجیه اقتصادی نیست، در نتیجه تولید برخی قطعات آنها به شرکت‌های کوچک واگذار می‌شود و شرایط تخصصی شدن بیش از پیش آنها را رقم می‌زند و این شرایط به ویژه در صنعت خودروسازی، مواد غذایی و کشاورزی کشور قابل مشاهده است.
    به عبارتی میتوان گفت که  توسعه اقتصادی، توزیع عادلانه ثروت، اشتغال‌زایی، توسعه صنعتی در نقش اقمار صنایع بزرگ، رقابت اقتصادی، هزینه های کم و مطلوبیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی از مهمترین ویژگیهای صنایع کوچک و متوسط است.

    هموار شدن مسیر بازار سرمایه برای کوچک و متوسط ها 

    بر این اساس مسئولان اقتصادی کشور تصمیم گرفتند که برای تامین نقدینگی صنایع کوچک و متوسط از ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده کنند. به همین دلیل فارغ از روش‌های جاری تامین مالی موجود در این بازار، بازاری تحت عنوان بازار شرکت‌های کوچک و متوسط و با تابلوی مستقل برای این شرکت‌ها در فرابورس ایران در حال راه اندازی است. طبق دستورالعمل مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار، برای پذیرش شرکت‌ها در این بازار، هیئت پذیرشی شامل نماینده سازمان بورس، نماینده هیئت مدیره فرابورس و یا کارشناس خبره به پیشنهاد فرابورس و تایید سازمان حضور خواهد داشت. البته خبرگان صنعتی نیز می‌توانند برای افزایش قدرت مشورت اعضا در این جلسات حضور داشته باشند، اما حق رای نخواهند داشت. 

    شرکت‌هایی که در این بازار پذیرش می‌شوند، از لحاظ حقوق صاحبان سهام باید حداقل 100 میلیون تومان و حداکثر 50 میلیارد تومان داشته باشند. همچنین باید سند توجیهی مبتنی بر داشتن چشم انداز روشن برای سودآوری شرکت موجود باشد و آخرین صورت‌های مالی نیز بر اساس استانداردهای گزارشگری مالی تهیه شده باشد. 

    در آیین پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط در این بازار نوپا درج شده است که اگر شرکتی شرایط پذیرش را نداشته باشد، اما توانایی احراز شرایط تا قبل از درج نام در فهرست شرکت‌های فرابورس را داشته باشد، هیئت پذیرش می‌تواند این شرکت را به صورت مشروط بپذیرد. 

    همچنین شرکت‌ها می‌توانند پس از عرضه در این بازار، در صورت پیشرفت شرایط شرکت خود به بازارهای اول و دوم فرابورس نیز راه پیدا کنند.

    برچسب ها