عصر خودرو

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی تشریح کرد

دلایل کاهش سرمایه گذاری در صنعت برق

پارسال تنها ۹۴۳ مگاوات نیروگاه وارد مدار شد

عصر بازار- مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های هدفمندی و پرداخت هزینه یارانه از حساب وزارت نیرو این وزارتخانه را با کمبود منابع مالی مواجه کرده گفت:سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی در طرح‌های توسعه‌ای صنعت برق کاهش یافته به‌گونه‌ای که در سال ۹۴ تنها ۹۴۳ مگاوات نیروگاه وارد مدار شد.

دلایل کاهش سرمایه گذاری در صنعت برق
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، محسن طرزطلب در پاسخ به این سئوال که برای احداث نیروگاه در کشور چه میزان سرمایه‌گذاری نیاز است و آیا با توجه به قرارداد منعقد شده با شرکت یونیت اینترنشنال در همین زمینه، امکان تأمین سرمایه توسط منابع داخلی وجود نداشت؟گفت:برای افزایش ظرفیت سالانه تولید برق به میزان 5 هزار مگاوات در هر سال بالغ بر 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید نیاز است و طبق دستور ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و در راستای اجرای آن نیاز است تا 17 هزار مگاوات نیروگاه جدید امسال آغاز شود که این امر تقریباً 10 میلیارد دلار هزینه دربرخواهد داشت.

    وی ادامه داد:با توجه به شرایط کنونی کشور و کمبود نقدینگی، شرکت‌های داخلی توان تأمین سرمایه لازم برای احداث ظرفیت مورد نیاز را ندارند و چون هزینه‌های احداث نیروگاه بسیار سنگین است این رقم برای یک نیروگاه هزار مگاواتی در حدود 600 میلیون دلار معادل 2 هزار میلیارد تومان است.

    *اجرای طرح‌های هدفمندی و پرداخت هزینه یارانه از حساب وزارت نیرو طی سالیان اخیر، این وزارتخانه را با کمبود منابع مالی مواجه کرده/انتشار 1500 میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال جاری

    طرزطلب با اشاره به اینکه در سال جاری 1500 میلیارد تومان اوراق مشارکت و صکوک اسلامی از سوی وزارت نیرو منتشر خواهد شد تا بتواند تا حدودی این هزینه ها را تامین کند تاکید کرد:اجرای طرح‌های هدفمندی و پرداخت هزینه یارانه از حساب وزارت نیرو طی سالیان اخیر، این وزارتخانه را با کمبود منابع مالی مواجه کرده است و از سوی دیگر افزایش تورم و عدم افزایش تعرفه‌ها طی چند سال گذشته موجب کاهش سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی در طرح‌های توسعه‌ای صنعت برق در تمام حوزه‌های تولید و انتقال و خطوط شده است.

    *پارسال فقط 943 مگاوات نیروگاه وارد مدار شد

    مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی ادامه داد:سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی (فروش برق) و بودجه عمومی دولت، هر ساله با توجه به عدم رشد تعرفه‌ها و پرداخت هدفمندی از منابع درآمدی صنعت برق و کاهش درآمدهای عمومی دولت، روز به روز کاسته شده و در طی 5 سال گذشته کاهش پیدا کرده است؛ به‌گونه‌ای که در سال 94 تنها 943 مگاوات نیروگاه وارد مدار شد.
    وی گفت:در طی 10 سال گذشته به‌رغم همه تلاش‌های به‌عمل آمده در جهت استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در توسعه و گسترش تولید برق کشور، متوسط سالیانه آن 780 مگاوات از طریق وزارت نیرو و حدود 320 مگاوات از طریق سایر وزارتخانه‌های دیگر (مانند نفت و صنایع برای مصارف داخلی خود) بوده است، یعنی در مجموع 1100 مگاوات متوسط تولید از طریق سرمایه گذاران داخلی و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی بوده است.

    طرزطلب خاطر نشان کرد:شرکت یونیت یک شرکت بین‌المللی سرمایه گذاری است که سابقه حضور آن به بیش از 20 سال در کشور می‌رسد. این شرکت با هدف سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلف، فعالیت تجاری دارد و انجام فعالیت‌های چون هتل‌سازی و یا سایر موارد یکی از زیر شاخه‌های تخصصی شرکت مذکور است.

    وی افزود: کما اینکه این شرکت سابقه ساخت نیروگاه در کشورهای ترکیه، بلغارستان، کرواسی و حتی ایران را دارد که از آن جمله می‌توان به مشارکت در ساخت نیروگاه‌های رودشور، جنوب اصفهان، شهید رجایی شهید منتظر قائم، فارس و شریعتی اشاره کرد.
    به گفته وی، این شرکت در بلژیک به ثبت رسیده و مانند سایر شرکت‌های دیگر سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه اجباراً به شرکت‌های معتبری مانند زیمنس یا جی ای و یا شرکت‌های داخلی مانند مپنا برای خرید تجهیزات نیروگاهی مراجعه خواهد کرد.

    *شرکت های خارجی برای صادرات برق باید از وزارت نیرو مجوز کسب کند

    طرزطلب در پاسخ به این سئوال که امتیازات ویژه ای درخصوص قیمت سوخت و یا صادرات برق به شرکت یونیت اینترنشنال داده شده است گفت:هیچ امتیاز ویژه ای و خارج از مقررات به شرکت یونیت بابت این قرارداد داده نشده است.

    وی افزود:همان گونه که در تیپ قراردادهای منتشر شده توسط وزارت نیرو برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و نیز مستندات تنظیم شده در قراردادهای خرید تضمینی برق برای سرمایه گذاران آمده است چنانچه سرمایه گذار بخواهد به صادرات برق اقدام نماید بایستی حتماً مطابق این قرارداد، نسبت به کسب مجوزهای مورد نیاز برای صادرات برق از وزارت نیرو اقدام نماید.

    وی اضافه کرد:علاوه بر آن باید در خصوص ترانزیت برق و همچنین سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها، مطابق قوانین و دستور العمل‌های موجود در حوزه صادرات به توافق با وزارت نیرو در این مورد رسیده باشد؛ لذا مطالب و نکات مطرح شده درباره اعطای امتیاز ویژه به شرکت یونیت صحیح نیست.

    مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی ادامه داد:در این قرارداد نه تنها امتیازات ویژه‌ای به شرکت یونیت داده نشده بلکه در برخی از موارد نیز در مقایسه با شرکت‌های داخلی این شرکت از امتیازات کمتری برخودار است، به عنوان مثال قیمت خرید برق تضمینی از این شرکت در این قرارداد یا قراردادهای مشابه در حدود 15 درصد کمتر است.

    طرزطلب در پاسخ به این سئوال که آیا وزارت نیرو می‌تواند تعهداتش را به سرمایه گذار خارجی انجام دهد، با توجه به اینکه در پرداخت مطالبات به پیمانکاران داخلی ناتوان است گفت:پرداخت مطالبات به طرف خارجی منوط به انجام تعهداتش خواهد بود و وزارت نیرو در صورت انجام تعهدات این سرمایه گذار و تولید برق مورد توافق شده، مطالبات آن شرکت را پرداخت خواهد کرد.

    وی افزود:از این رو نظرات مطرح شده درباره دادن رانت به این شرکت و یا قائل شدن امتیاز صادرات برای آن به این دلیل که وزارت نیرو توان پرداخت مطالبات آن شرکت را ندارد، اساساً نادرست است.

     

    برچسب ها