عصر خودرو

آیا زمان انحلال اوپک فرا رسیده است؟

عصر بازار- کشورهای اصلی تولید کننده نفت به شدت بر درآمد نفت خود متکی هستند . کاهش شدید قیمت نفت، این کشورها را در برابر حملات تروریستی و مخالفت‌های سیاسی آسیب‌پذیر کرده است.

آیا زمان انحلال اوپک فرا رسیده است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، پایگاه خبری اویل پرایس در گزارشی با اشاره به این‌که در گذشته این کشورها بر قیمت نفت اعمال نفوذ می‌کردند و از سودهای بالای قیمت نفت بهره‌مند می شدند، افزود: اما متاسفانه این سازمان نقتی دیگر منسجم عمل نمی‌کند و این اختلاف و بحث در میان کشورهای عضو مفید نیست. علاوه بر آن پیدایش تولیدکنندگان نفت غیرمتعارف با چرخه تولید کوتاه، اوپک را در تاثیرگذاری برقیمت‌ها ناتوان کرد.

    در پی کاهش قیمت نفت، کشور های عضو اوپک به دنبال تامین مالی بودجه‌های خود هستند و درنتیجه نمی توانند به دیگر کشورها کمک اقتصادی داشته باشند. فاصله جغرافیایی بین کشورهای عضو نیز هرگونه اقدام هماهنگ را برای آن ها دشوار ساخته است.

    از آنجایی که ایران و عربستان چند جلسه ی اخیر اوپک مواضعی در مخالفت با یکدیگر اتخاذ کرده‌اند و هریک طرح پیشنهادهای طرف مقابل را رد می کند اوپک تا کنون به نتیجه قاطعی نرسیده است. تلاش مشترک روسیه و اوپک برای تثبیت سقف تولید به شکست انجامید چرا که عربستان با اجرای هرگونه پیشنهاد بدون حضور ایران مخالف بود.

    این رسانه معتقد است:‌ از آن جایی که اوپک دیگر هدف اصلی خود را دنبال نمی کند هیچ کس از انحلال آن متعجب نخواهد شد. کشورهای حوزه خلیج فارس با تقویت شورای همکاری خلیج فارس وظایف خود را به نحو دیگری انجام خواهند داد. این کشورها از جمله بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات متحده عربی از جمله تولیدکنندگان اصلی نفت هستند که حدود 40 درصد از کل ذخایر نفت جهان را دارا هستند.

    آن‌ها با توجه به عقاید مشابه، وابستگی به فروش نفت و فاصله ی جغرافیای کم می‌توانند به یکدیگر کمک کنند. با رها کردن سیاست تغییر و دست کاری در قیمت های نفت، این کشورها شاید بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند. آنها باید تاثیر خود را به شرکت های عظیم نفتی از جمله سعودی ارماکو، قطر پترولیوم و کویت پترولیوم افزایش دهند چرا که اتحاد این 3 شرکت می تواند به طور چشم گیری سهم بازار را در آسیا افزایش دهد.

    اکنون که کشورهای قوی اوپک هم زمان با بحران نفتی بی سابقه در راه رسیدن به منافع خود ناکام هستند، بدیهی است که سود زیادی نصیب کشورهای ضعیف‌تر اوپک نمی‌شود.

    برچسب ها