عصر خودرو

گفت‌وگو با یک کارشناس بازار سهام:

پیش شرط‌های رشد بورس کدام‌اند؟

پیش‌بینی نحوه اثرگذاری کاهش نرخ سود بر شاخص بورس

عصر بازار- یک کارشناس بازار سهام معتقد است: برای رشد و پایداری بازار یا باید قیمت نفت افزایش پیدا کند یا باید سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد که این مساله خود، چندین سال زمان می‌برد تا نتیجه بدهد و باید یک فرآیندی برای اینکه این سرمایه‌ها تزریق و به تولید تبدیل شوند و بعد به سوددهی برسند، طی شود.

پیش شرط‌های رشد بورس کدام‌اند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، احمد پویان‌فر در رابطه با وضعیت بازارسرمایه  اظهار کرد: به تازگی در اخباری از سوی وزیر صنعت اعلام شده که تعطیلی حدود 60 درصد واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی در دولت گذشته اتفاق افتاده و 40 درصد آن هم در دولت فعلی صورت گرفته است به این معنی که بعد از انقلاب آنچنان سرمایه‌گذاری در صنعت صورت نگرفته است و آن صنایعی که وابسته به قیمت نفت بوده متناسب با افزایش قیمت نفت، به دلیل درآمدهای نفتی بازدهی و سود ایجاد کردند که این مساله باعث شده تا شاخص بازار رشد کند. اما چند سالی است که هم قیمت نفت افت پیدا کرده و هم در واقع دیگر صنعتی وجود ندارد که حرفی برای گفتن در دنیا داشته باشد. اینها از عواملی هستند که باعث شده تا بورس کشور افت پیدا کند.

    عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش پرداز آریان (آیکو) معتقد است: در حال حاضر وابستگی شدیدی به قیمت نفت وجود دارد و اگر قیمت نفت رشد کند، بعضی صنایع همراه با یک وقفه‌ رشد می‌کنند و این رشد آنها باعث می‌شود که بعضی صنایع دیگر رشد پیدا کنند. اما اگر این مساله اتفاق نیفتد، نباید انتظار رشد پایدار را برای شاخص داشته باشیم و در بلندمدت به همین صورت خواهد بود.

    این فعال بازار سهام افزود: بنابراین برای رشد و پایداری بازار یا باید قیمت نفت افزایش پیدا کند یا باید سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد که این مساله خود، چندین سال زمان می‌برد تا نتیجه بدهد و باید یک فرآیندی برای اینکه این سرمایه‌ها تزریق و به تولید تبدیل شوند و بعد به سوددهی برسند، طی شود.

    پویان‌فر در رابطه با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر بازار سهام ایران افزود: به نظر می‌رسد وقوع برگزیت آنچنان تاثیری بر بازار سرمایه کشور نخواهد گذاشت. چرا که معمولا به این صورت بوده زمانی که بحران‌های جهانی چه در سال 2008، چه به صورت منطقه‌ای در آسیای جنوب شرقی اتفاق افتاده، به دلیل نبود سرمایه‌گذار و شرکت‌های خارجی، بازار سرمایه کشور تحت تاثیر قرار نگرفته است. این درحالی است که شاید به صورت غیرمستقیم، برخی از صنایع تحت تاثیر قیمت نفت که آنقدر هم شدید نیست، قرار بگیرند و در بلندمدت به صورت بنیادی در بازار رکود داشته باشیم.

    این کارشناس بازار سهام در خصوص نرخ سود بانکی نیز که از اولین روزهای تابستان به 15 درصد کاهش پیدا کرد، گفت: کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند به صورت کوتاه‌مدت موجی در خصوص رشد قیمت‌ها ایجاد کند اما این اتفاق به صورت پایدار نخواهد بود. درست است که در ظاهر، کاهش نرخ سود بانکی به معنای خروج نقدینگی از بانک و ورود آن به بازار سرمایه است اما در اصل به این صورت نیست و پول باز هم در بانک است و شکل آن متفاوت می‌شود.احتمال می‌رود قیمت بعضی از سهام یا شاخص بورس، تحت تاثیر کاهش نرخ سود بانکی رشد اندکی داشته باشد اما به عقیده من بحث بنیادی وجود ندارد، چرا که به صورت بنیادی اقتصاد کشور دچار مشکل است.

    او در پایان یادآور شد: ممکن است امسال به صورت مقطعی موج‌های کوتاه‌مدتی در بازار ایجاد شود اما به نظر نمی‌رسد که اتفاق خاصی در خصوص رشد شاخص در پیش باشد.

    برچسب ها