عصر خودرو

بورس کالای ایران و تحقق رویای فدراسیون جهانی بورس‌ها

عصر بازار- در بحبوحه و کشمکش‌های پسابرجام و در بین هجوم عقاید موافق و مخالف این رویداد تاریخی، فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، روز پنجشنبه دهم تیرماه ۹۵، خبر از عضویت وابسته بورس کالای ایران در فدراسیون جهانی بورس‌ها می‌دهد تا در فقدان خبری جدی در خصوص نهایی شدن قراردادها و رویدادهای مهم پسابرجامی، دلگرمی برای اقتصاد ایران، به ویژه بازار سرمایه به ارمغان آورد.

بورس کالای ایران و تحقق رویای فدراسیون جهانی بورس‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در واقع زمانی که اذهان عمومی، پس از گذشت ماه‌ها از توافق برجام، در انتظار خبر قطعی و موثق از نهایی شدن قراردادهای خودروسازان، رفع تحریم‌های بانکی، باز شدن کامل دریچه‌های اقتصادی و ... هستند و خستگی خود را از تایید و عدم تایید لحظه به لحظه این اتفاقات، توسط مقامات داخلی و غربی در نگاه و رفتار خود نشان می‌دهند، خبر عضویت بورس کالای ایران در فدراسیون جهانی بورس‌ها، التیامی بود بر پیکره نیمه جان اقتصاد ایران. ورود به جمع اقتصادی که تمامی بزرگان بورس دنیا در آن حضور دارند، محفلی که به علت وضع تحریم‌ها، چند صباحی بود که کشور عزیزمان ایران، از آن محروم بود، می‌تواند دریچه‌ای برای آغاز فعالیت‌های جهانی اقتصاد ایران باشد. 

    در عرصه بین‌المللی، عضویت در محافل اقتصادی و شرکت در جلساتی که با حضور قدرت‌های بزرگ اقتصادی دنیا برگزار می‌شود، یک مزیت به حساب می‌آید و قطعا عامل مهمی در پیشرفت، شکوفایی اقتصادی و حرکت در مسیر توسعه پایدار قلمداد می‌شود. عضویت وابسته ایران در این فدراسیون نیز از اولین اقدامات تاثیرگذار پسابرجامی در زمینه اقتصادی محسوب می‌شود. این فدراسیون وظیفه برقراری ارتباط بین بورس‌های کشورهای مختلف را دارد که برای کشور ایران می‌تواند، مزایای مناسبی را در بر داشته باشد. از جمله این مزایا می‌توان به ارتباط بورس کالای ایران با بورس‌های کالایی بزرگ دنیا، بهبود قوانین و الگوبرداری مناسب از مزیت‌های بورس‌های کالایی کشورهای توسعه یافته، بهبود قوانین و کارایی بهتر بورس کالای ایران اشاره کرد. استقرار تابلو معاملات کشورهای مرجع برای قیمت‌گذاری محصولات به صورت آنلاین در بورس کالای ایران از اتفاقات مهمی است که می‌تواند روند شفافیت و سرعت انتقال اطلاعات را افزایش دهد. 

    در این راستا، آغاز همکاری بورس کالای ایران و پاکستان می‌تواند شروعی مناسب برای ورود به بازارهای جهانی و کاهش صادرات محصول به صورت مواد اولیه و افزایش صادرات با ارزش افزوده بالا باشد. بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تاکید این سیاست‌ها بر عدم خام فروشی نفت خام و گاز، می‌توان از این فرصت به وجود آمده در این مسیر نیز استفاده کرد و علاوه بر درج قیمت نفت خام بر روی تابلو بورس انرژی، معاملات آن را نیز در بورس انرژی انجام داد و با توسعه پالایشگاه‌های نفت خام و فروش محصولات این پالایشگاه‌ها در بورس کالا و صادرات آن به کشورهای دیگر علی الخصوص کشورهای اروپایی، در مسیر تحقق این سیاست‌ها گام برداشت.

    شایان ذکر است برای جذب سرمایه‌های خارجی، باید چند اصل مهم رعایت و اصلاح شود که از اهم این موارد می‌توان به شفافیت اطلاعات، به روز بودن قیمت‌ها، تعامل با بازارهای جهانی، بهبود فضای کسب و کار و حذف قوانین دست و پا گیر اشاره کرد که با ورود به فدراسیون جهانی بورس‌ها،  امید است در آینده نزدیک و با عزم مسئولان، این نواقص رفع شوند تا زمینه‌های شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد ایران فراهم آید.

    برچسب ها