عصر خودرو

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی:

مجلس خلأهای نظارتی را برای شرکت ملی صنایع پتروشیمی رفع کند

عصر بازار- معاون وزیر نفت با اشاره به خلأهای قانونی برای اعمال نظارتهای لازم از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر مجتمع ها، از نمایندگان مجلس خواست ابزارهای قانونی را برای نظارت بر واحدهای اچ اس یی شرکت های خصوصی این صنعت تهیه کنند.

مجلس خلأهای نظارتی را برای شرکت ملی صنایع پتروشیمی رفع کند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، مرضیه شاهدایی گفت: پیش از خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی بحث ممیزی ایمنی و آتش نشانی طرح ها و مجتمع ها را در دستور کار داشت و با این اقدام کاستی ها و اقدام های اصلاحی مشخص، دستورعمل های مورد نیاز تهیه و به شرکت ها اعلام می شد.

    وی با این توضیح که تا پیش از خصوصی سازی به دلیل این که شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران متولی کار بود، مجتمع های پتروشیمی سرمایه گذاری لازم را برای رفع مشکلات مورد نیاز در مسیر اقدام های اصلاحی در بخش ایمنی و اچ اس یی انجام می دادند، یادآور شد: این موضوع اکنون از سوی شرکتهای بخش خصوصی کمرنگ شده است.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که پس از خصوصی سازی ممیزی ایمنی و آتش نشانی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در حال انجام است، یادآور شد: متاسفانه برای چنین اقدام هایی بخش خصوصی تمایل چندانی برای سرمایه گذاری ندارد و مطمئن هستم به مخاطره سرمایه گذاری نکردن در این زمینه آگاه نیستند.

    وی با اعلام این که هیچ مجتمعی حاضر نیست به مشکلی مشابه حادثه مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا گرفتار شود، گفت: یکی از درسهای بزرگ آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا و بحران در این منطقه ضرورت سرمایه گذاری در زمینه اچ اس یی است که امیدوارم مدیران این همیّت را داشته باشند که نسبت به اصلاح نقص های اعلام شده در مناطق و مجتمع ها اقدام کنند.

    نظارت بر فعالیت شرکت های خصوصی پتروشیمی ذات کار NPC است

    معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با یادآوری این که طبق قانون، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران حق نظارت دارد و این موضوع در وظایف خود نهفته است، گفت: همان گونه که خوراکی که به مجتمع ها تحویل می شود، پایش این شرکت ها هم از لحاظ عملیات، تولید، صادرات جز مسئولیت های ذاتی ماست؛ از این رو این شرکت مدیریت آتش نشانی و ایمنی دارد و وظایف هم در این راستا با اقدام های ممیزی انجام شده است تنها بخشی که نیازمندیم ابزارها و اختیارها لازم برای شرکتهایی است که اقدام های اصلاحی را مطابق گزارشهای ممیزی ما انجام نمی دهند.

    وی خواستار آن شد تا آیین نامه و مصوبه های لازم برای ضمانت اجرایی این موضوع از سوی شرکتها انجام شود و گفت: این موضوع تنها مشمول شرکتهای تولیدی نیست و درباره طرح هم نیازمند این ضمانت اجرایی هستیم.

    به گفته شاهدایی، در این راستا تمهیداتی برای رفع این خلأ در وزارت نفت و هیئت دولت در پیش بینی شده است.

    واحد اچ اس یی باید در دل واحدهای عملیاتی باشد

    شاهدایی درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر ضرورت جداسازی واحدهای عملیاتی از واحدهای اچ اس یی، گفت: واحد اچ اس یی هر مجتمع نمی تواند از واحد عملیاتی آن جدا باشد، این واحدها متعلق به آن سازمان است و باید از نظر فنی و حوزه کاری مشرف به آن مجتمع باشند.

    وی با بیان این که در سطح کلان منطقه ویژه اقتصادی باید یکپارچگی صورت گیرد و سعی این سازمان در این راستا بوده است، یادآور شد: اما مشکل اصلی این است که ابزارهای لازم برای ای نکه بتوانیم به اهداف ممیزی ایمنی آتش نشانی بهداشت صنعت و محیط زیست برسیم، وجود ندارد.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از نقاط قوت و قابل توجه در اطفای حریق آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا را هم افزایی همه شرکت ها، ارگان ها و سازمانهای استان دانست و یادآور شد: خوشبختانه در این باره مشکلی وجود نداشت و نیرو و مجموعه ای در منطقه نبود که از آنها کمک بخواهیم و پشتیبانی نکنند.

    شاهدایی درباره ارائه گزارش حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا در مجلس، گفت: گزارشی برای مجلس مشتمل بر دلیل وقوع حادثه و اقدام های صورت گرفته در مسیر اطفای حریق تهیه شده است؛ درباره مسئولیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران باید یادآور شوم ما مسئولیت خود را به عنوان یک نهاد نظارتی مطابق آنچه وظیفه داشتیم مشتمل بر بررسی ها، ممیزی های ایمنی، آتش نشانی و.. انجام داده ایم و همه مدارک و شواهد موجود است که این اقدام سالانه انجام شده و گزارش آن تهیه و اقدام های اصلاحی در این راستا به شرکتها اعلام شده است.

    تصمیم برای تخلیه در حین حادثه پتروشیمی بوعلی سینا بهترین تصمیم بود

    معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: از لحاظ مسئولیت قانونی تا آنجا که سرمایه گذاری با شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بوده است، اقدام های لازم انجام می گرفت، اما پس از خصوصی سازی این مجوز برای دخالت این شرکت وجود ندارد.

    به گفته شاهدایی مدیریت بحران پیش تر تعریف شده است و شرکت های پتروشیمی سالانه رزمایش هایی برای هماهنگی به منظور بحران های احتمالی برگزار می کنند.

    شاهدایی درباره تدابیر اجرا شده در خصوص مهار و اطفای حریق در پتروشیمی بو علی سینا، اظهار کرد: همه اقدام های صورت گرفته از لحظه آتش سوزی به بهترین شکل ممکن صورت گرفته و صحیح ترین تدابیر اتخاذ شد، یک منطقه را بلافاصله برای اتخاذ تمیهیدات حراستی و حفاظتی تخلیه کردند و با تعطیلی واحدهای مختلف در این مسیر گام برداشتند که دیگر  واحدهای فرآیندی با آسیب روبرو نشوند.

    وی تصمیم تخلیه مواد هیدروکربوری داخل مخزن در حال آتش را هم بهترین تصمیم ممکن دانست و گفت: مطابق گزارش ارائه شده از سوی وزیر نفت به هیئت دولت براساس نظر کارشناسان بر این نکته تاکید شده که تخلیه مواد داخل مخزن در حال آتش بهترین تصمیم ممکن بوده است.

    شاهدایی درباره دلیل تفویض مدیریت بحران به شرکت ملی مناطق نفتخبز جنوب تصریح کرد: حجم حریق در داخل مخزن دوم در حال آتش بسیار گسترده بوده است و تجربه صنعت پتروشیمی در چنین موضوعی کمتر بود، همه مدیران به اجماع تصمیم گرفتند که مدیریت عملیات اطفای حریق مخزن نه مدیریت بحران مخزن به علی صفی خانی، مدیر اچ اس ی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب سپرده شود و ما هم از این موضوع حمایت کردیم و همه نیروهای حاضر در منطقه از ایشان حمایت و پشتیبانی کردند تا در این عملیات موفق شوند.

    فعالیت همه واحدهای پتروشیمی بوعلی سینا ٢ هفته آینده از سرگرفته می شود

    شاهدایی در بیان آخرین وضع مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، توضیح داد: نوبتکاری مجتمع بلافاصله پس از فردای حادثه آغاز شد و کارکنان در محل کار حاضر شدند، برنامه ریزی ها برای راه اندازی واحدهای فرآیندی 100 تا 700 که پیش از واحد پارازایلن هستند، آغاز شد و می توانند در مدار تولید قرار گیرند.

    وی ادامه داد: افزون بر آن برنامه بازسازی هم در دستور کار قرار گرفت و همکاری با کارشناسان بیمه و پاکسازی محیط در دستور کار قرار گرفت.

    به گفته وی، تلاش می کنیم همه واحدهای پتروشیمی بوعلی سینا در ٢ هفته آینده فعالیت خود را ازسر گیرند زیرا بخش های دیگر این مجتمع آسیب ندیده است.

    معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در پاسخ به این که چقدر به خطای انسانی در دلیل وقوع حادثه و همچنین مسیر اطفای حریق معتقدید، گفت: هنوز دلیل اصلی حادثه مشخص نشده است. این که منشا خطا کجاست در حال بررسی است و پس از اعلام نظرکارشناسان اطلاع رسانی می کنیم.

    وی درباره انتقادهایی مبنی برای این که احتمال اطفای حریق در همان ساعت اولیه وجود داشته است، اظهار کرد: زمانی که آتش گسترده شد، طبیعی بود که با کمبود تجهیزات و موارد موردنیاز روبرو شوند. در این مقطع بویژه با کمبود فوم روبرو شدند که ناچار شدند از شرکت نفت و بهره برداری آغاجاری، پالایشگاه آبادان و دیگر بخشها آن را تهیه کنند.

    آموزش مدیریت بحران و پیش بینی برای تجهیزات کافی در مجتمع های پتروشیمی

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: از سویی باید منتظر می ماندند تا حجم عظیمی از فوم سفارش شده به منطقه ارسال شود تا حمله های جدید برای اطفای حریق را آغاز کنند، طبیعی است که تجهیزات منطقه ویژه اقتصادی برای آن حجم عظیم آتش کافی نبود و باید تدارکات لازم برای تهیه، ارسال و اطفای حریق صورت گیرد.

    شاهدایی درباره ضرورت تدابیر لازم برای پیشگیری و مدیریت صحیح بحران، ایمنی و اچ اس یی گفت: مدیریت بحران، تکالیف و مانورهای آنها مطابق برنامه مشخص است؛ اما درسی که ما از حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا گرفتیم این است که در چند جبهه باید اقدام هایی صورت گیرد.

    وی تصریح کرد: آموزش مدیریت بحران و تربیت مدیران حرفه ای برای مقابله با بحران هایی از جمله این اقدام ها به شمار می رود که نیاز ما بیش از تعداد مدیران کنونی است، بررسی تجهیزات مورد نیاز در مناطق نیز از دیگر اقدام ها به شمار می رود، در مقایسه با برآوردهای صورت گرفته میزان تجهیزات کم بوده است. با توجه به تعدد و وسعت مناطق ویژه باید فراتر از استانداردها حرکت کنیم و آمادگی بیشتری داشته باشیم.

    استفاده از آب دریا برای اطفای حریق در دستور کار فوری قرار می گیرد

    معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی خبر داد: در منطقه ماهشهر پیگیر این هستم تا نسبت به پشتیبانی آب دریا برای آتش نشانی اقدام شود. زیرا اکنون از آب خام رودخانه کارون استفاده می کردیم که این درست نیست مجتمع ها کنار دریا باشند و برای چنین حادثه ای در این زمان طولانی با این حجم آب بخواهیم از آب شیرین استفاده کنیم و این موضوع در دستور کار فوری ما قرار می گیرد.

    شاهدایی همچنین بر ضرورت پیش بینی تمهیدات لازم برای امنیت شغلی نیروهای آتش نشانی تاکید کرد.

    وی بار دیگر از تلاش و همت همه مدیران و آتش نشانان در مسیر اطفای حریق قدردانی کرد و افزود: همه اقدام های صورت گرفته  در مسیر اطفای حریق از آغاز تا پایان صحیح بوده و اشتباهی صورت نگرفته است. اگر در این مسیر تامین امکانات هم باشد پس از آماده شدن گزارش نهایی مشخص می شود. در این راستا اقدام ها در چهار مرحله شامل حفاظت و حراست منطقه در شرایط بحران، توقف فعالیت واحد، مهار کردن آتش در واحد پارازایلین، خاموش کردن مخزن نخست و خنک سازی مخازن اطراف و سرانجام اطفای حریق مخزن نفتا صورت گرفت.

    برچسب ها