عصر خودرو

نماگرهای بورس قرمزپوش شدند

روز عرضه حقوقی‌ها در بورس

عصر بازار: بازار سهام امروز شاهد تحرک برخی حقوقی‌ها برای شناسایی سود در روزهای پایانی ماه جاری با هدف شناسایی و تأمین نقدینگی مورد نیاز آنها بود اما با این وجود روند بازارگردانی سهام در محدوده قیمت پایانی سهام (صفر تابلو)‌ همچنان پیگیری شد.

روز عرضه حقوقی‌ها در بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه 27 مرداد ماه 94، با ریزش 113 واحدی در رقم 65 هزار و 189 واحد ایستاد.

    شاخص قیمت وزنی نیز در این بازار با افت 44 واحدی عدد 25 هزار و 835 واحد را برای خود ثبت کرد؛ همچنین شاخص سهام آزاد شناور با ریزش 230 واحدی به رقم 73 هزار و 543 واحد دست یافت.

    شاخص بازار اول اما با 75 واحد افت به رقم 46 هزار و 268 واحد رسید و در عین حال شاخص بازار دوم با ریزش 265 واحدی عدد 139 هزار و 31 واحد را تجربه کرد.

    شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افت دو واحدی عدد 755 واحد را به نمایش گذاشت.

    بر اساس این گزارش، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 172 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 373 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 25 هزار و 905 نوبت داد و ستد بود.

    طی معاملات امروز نماد معاملاتی سه شرکت پتروشیمی پردیس و سرمایه‌گذاری غدیر به طور مشترک 17 واحد و خدمات انفورماتیک 14 واحد بالاترین تأثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

    همچنین نماد معاملاتی سه شرکت بانک ملت با 28 واحد، ملی صنایع مس ایران با 14 واحد و ایران خودرو با 9 واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

    طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی، کنتورسازی ایران، قند نیشابور، از سوی ناظر بازار متوقف شد و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه کارآفرین و مجتمع معادن مس تک‌نار بازگشایی شد.

    بنابر این گزارش، امروز در فرابورس ایران سازمان خصوصی‌سازی اقدام به عرضه بلوک 49 درصدی شرکت گسترش صنعت علوم زیستی (میدکو) به قیمت پایه هر سهم 814 تومان و 4 ریال کرد که از سوی شرکت کارگزاری حافظ برای یک شخص حقوقی خریداری شد. 8 هزار سهم نیز در این نماد از سوی یک شخص حقیقی خریداری شد.

    بر اساس این گزارش، امروز بازار سهام با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه و لزوم تسویه برخی حساب‌ها در شرکت‌های حقوقی بازار سهام با افزایش عرضه‌ها از سوی حقیقی‌ها با هدف تامین نقدینگی مواجه بود.

    در عین حال بازار سهام با بازارگردانی برخی بازیگران حرفه‌ای بازار در نمادهای معاملاتی پربیننده بازار توانست حول و حوش قیمت پایانی (صفر تابلو) نوسان کند.

    نسبت قیمت بر درآمدی کل بازار سهام این روزها به شدت کاهش یافته که نشان دهنده ارزان شدن قیمت سهام در بورس تهران است در حال حاضر "پی بر ایی" کل بورس به رقم 5 مرتبه رسیده که در مقایسه با نرخ سود بانکی روز برابر با بازدهی 20 درصدی در این بازار است این به این معناست که سهامدار در مقایسه با نرخ سود بدون ریسک بدون شک ترجیح خواهد داد با وجود ریسک‌های موجود در بازار سهام سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت در بانک را به جای سرمایه‌گذاری بر سهام شرکت‌ها و صنایع تولیدی و خدماتی کشور ترجیح دهد.

    این موضوع خطری بالقوه برای کشور خواهد بود که به جای به گردش درآوردن پول و نقدینگی در سرمایه‌گذاری‌های مولد، سپرده‌گذاری در بانک و یا اوراق بدهی بالاتر از سود بانکی را ترجیح می‌دهد.

    به نظر می‌رسد بازار سهام فردا را به عنوان آخرین روز معاملاتی خود در این هفته در روندی متعادل اما رو به منفی به پایان رساند.

    برچسب ها