عصر خودرو

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران تشریح کرد؛

اقدامات بورس کالا در راستای تعادل بازار شکر

عصر بازار- اقدامات بورس کالا در کنار عرضه‌های شکر توسط شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران (که از تاریخ ۱۲ تیرماه آغاز گردیده) موجب شده تا در معاملات نیمه دوم تیرماه مشکلی جهت تامین شکر برای متقاضیان این محصول وجود نداشته باشد.

اقدامات بورس کالا در راستای تعادل بازار شکر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران در خصوص معاملات شکر و اقدامات بورس کالای ایران در راستای تنظیم بازار این محصول گفت: معاملات شکر از ابتدای سال جاری با آرامش و ثبات در بورس کالای ایران انجام می‌شد به طوریکه در فروردین ماه از مجموع 850 تن شکر عرضه شده، تنها 635 تن مورد معامله قرار گرفته و برای بقیه آن متقاضی در بازار وجود نداشته است.

    علی پناهی افزود: اما با شروع اردیبهشت ماه و بوجود آمدن کمبود عرضه شکر در بازار خارج از بورس، حجم تقاضا افزایش چشمگیری پیدا کرد به طوریکه برای حجم عرضه 8300 تنی در پانزده روز ابتدایی این ماه تقاضایی برابر با 30200 تن ثبت ( وبه عبارتی تقاضایی 3.6 برابر میزان عرضه)گردید. این امر متقاضیان را مجبور به رقابت قیمتی برای خرید این محصول کرد. به طوریکه  برای این محصول که از ابتدای سال همیشه با قیمت پایه معامله می‌شد، رقابتی در حدود 5% نسبت به قیمت پایه (در تاریخ 12 اردیبهشت ماه) ثبت گردید.

    وی ادامه داد: با این وجود وتحت تاثیر افزایش حجم عرضه شکر توسط عرضه کنندگان این محصول  در نیمه دوم اردیبهشت ماه، نسبت حجم تقاضا به عرضه کاهش یافته (94065 تن تقاضا برای 49740 تن عرضه) و آرامش نسبی به بازار معاملات این محصول بازگشت. به طوریکه عرضه های هفته سوم اردیبشهت ماه، این محصول مجددا با قیمت پایه (و یا قیمت‌هایی نزدیک به قیمت پایه) مورد داد و ستد فعال بازار قرار گرفت.

    معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: در روزهای پایانی اردیبهشت ماه بار دیگر شاهد رشد تدریجی تقاضا بودیم. این روند افزایشی در خردادماه با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد به طوریکه در معاملات روز 05/03/1395 مجموعا 25200 تن تقاضا برای عرضه‌های با حجمی مجموعا برابر با  4000 تن ثبت گردید.این افزایش حجم تقاضا مجددا موجب بالا رفتن میزان رقابت قیمتی خریداران این محصول گردید.

    به گفته پناهی، روند افزایشی حجم تقاضا موجب شد تا بورس کالا با همراهی عرضه‌کنندگان این محصولات و از ابزارها و اختیارات قانونی خود جهت باز گرداندن تعادل به بازار این محصول استفاده کند. رایزنی با عرضه‌کنندگان جهت عرضه محصول به صورت سلف (جهت افزایش حجم عرضه)، الزامی بودن داشتن پروانه معتبر تولیدی مربوط به صنایع کیک، کلوچه، شکلات و شیرینی جهت خرید، تقسیم حجم عرضه به دو قسمت عرضه اولیه و افزایش عرضه از جمله اقدامات انجام شده توسط بورس کالا برای مدیریت حجم تقاضا شکر بوده است که از تاریخ 10 خردادماه اجرائی شد.

    وی تصریح کرد: با اجرائی شدن موارد فوق حجم تقاضا کاهش چشمگیری پیدا کرد (از 20575 تن در 8 خردادماه به 7375 تن در 10 خردادماه) و به تبع آن میانگین رقابت نیز کاهش قابل قبولی (از حدود 5%  در 8 خردادماه به کمتر از 1 درصد در 10 خردادماه) پیدا کرده و به تدریج آرامش نسبی مجددا بر بازار این محصول برقرار شد.

    معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: کم شدن حجم عرضه در اوایل تیرماه مجددا موجب افزایش حجم تقاضا و رقابت قیمتی خریداران برای خرید شکر در بورس کالا گردید. به طوریکه بالاترین  میزان میانگین رقابت قیمتی در این ماه ( در حدود 11% در تاریخ 6 تیرماه) اتفاق افتاد. با مشاهده وضعیت مذکور بورس کالا مجددا و با استفاده از اختیارات خود اقدام به محدود کردن سقف مجاز رقابت به 10% در 8 تیر و پس از آن به 5% در 12 تیرماه و همچنین تعیین حداکثر مجاز خرید 50 تن برای هر مشتری  کرد  که این اقدامات موجب بازگشت آرامش نسبی به بازار این محصول گردید.

    پناهی اظهار داشت: این اقدامات در کنار عرضه‌های شکر توسط شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران (که از تاریخ 12 تیرماه آغاز گردیده) موجب شده تا در معاملات نیمه دوم تیرماه مشکلی جهت تامین شکر برای متقاضیان این محصول وجود نداشته باشد. به طوریکه در اکثر قریب به اتفاق این معاملات در بازه زمانی ذکر شده بدون رقابت قیمت و با قیمت پایه (و یا قیمت‌های بسیار نزدیک به قیمت پایه ) انجام شود. همچنین به طور معمول با توجه به افزایش حجم عرضه، کل محصول به فروش نرفته و بخشی از آن بدون متقاضی باقی بماند.

    برچسب ها