عصر خودرو

بازار سهام شفاف‌تری می‌توان با ایده‌های نوآورانه داشت

عصر بازار- یک کارشناس گفت: استار تاپ می‌تواند به پر کردن شکاف‌های اطلاعاتی در بازار سرمایه کمک کند، به شرطی که بتوان شتاب دهنده‌ها را در آنها دخیل کرد. در نهایت نیز تبدیل به سهام و یا واحد سرمایه‌گذاری شود تا امکان تامین مالی فراهم شود.

بازار سهام شفاف‌تری می‌توان با ایده‌های نوآورانه داشت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، جواد عشقی نژاد داور مسابقات استار تاپ ویکند (معرفی ایده کسب و کرهای کوچک) در فاینکس 2016  گفت: نهمین نمایشگاه بین المللی بورس ،بانک و بیمه تهران بزرگترین فرصت مناسب برای دور یک میز نشستن فعالان سه صنعت بورس ، بانک و بیمه و به دست آوردن هم افزایی لازم در این زمینه است که از سویی می تواند برای مخاطبان جامعه نیز با تعاریف متنوعی معرفی شود.

    وی افزود: قرار نیست فقط فعالان صنعت مالی ایران یکدیگر را ملاقات کنند و تنها یک تصویر از دکورسازی و قدرت روابط عمومی ها رونمایی شود. در این چند روز نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، عموم مخاطبان باید با تمرکزی بیشتری به نمایشگاه جذب می شدند تا اهداف مد نظر دست یافتنی تر شود.

    وی افزود: باید بعد از نمایشگاه امسال بررسی کرد که چه تعداد نمایشگاه و یا چندین هزار میلیارد تومان طرح توسعه‌ای تامین مالی می شود و یا چندین هزار میلیارد تومان اوراق بدهی جدید منتشر می شود، تا بتوان خروجی مورد نظر را از نمایشگاه امسال انتظار داشت.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری؛ توسعه و بزرگ کردن بازارها را یکی از اهداف اصلی برپایی نمایشگاه بورس عنوان کرد و افزود: یک سری محصولات جدیدی در برخی کارگزاری ها و حتی تامین سرمایه‌ها در روزهای اخیر نمایشگاه رونمایی شده که در نوع خود جالب است. نه فقط سالی یک محصول، بلکه هفته ای یک محصول را باید از نهاد های مالی به دست آورد و قرار نیست که فقط خلاقیت کرد، بلکه اگر بر روی نوآوری تمرکز کرد برای متولیان بازار سرمایه کافی است.

    به گفته وی متناسب با وضعیت فعلی اقتصادی کشور باید بررسی کرد که کدام یک از ابزارهای دنیا به درد مجموعه های اقتصادی کشور می خورد.

    عشقی نژاد در زمینه طرح های نوآورانه و  حضور استار تاپ ها در بازار سرمایه گفت: یکی از فضاهای اصلی و قابل توجه توسعه کشور در زمینه تکنولوژی و شرکت ها و یا نهاد های دانش بنیان که می تواند جذب سرمایه کرده و سرعت بالایی برای رشد دارد ؛ شرکت ها و محصولات دانش بنیان هستند که از ظرفیت مناسبی برای جذب سرمایه و سرمایه گذار برخوردارند.

    وی افزود: از این موضوع به سادگی نباید عبور کرد و اگر تاکید رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی را ببینیم،  دیده می شود که نکات ظریفی در زمینه توسعه فعالیت دانش بنیان وجود دارد.

    به باور وی برخلاف آنچه که عنوان می شود در ایران شرکت های شتاب دهنده وجود ندارد، در حال حاضر با سرمایه گذاری بخش خصوصی چندین شتاب دهنده ایجاد شده که شروع فعالیت آنها از مسیر مسابقات استار تاپ ویکند است.

    عشقی نژاد با اشاره به ویژگی طرح های نوآورانه گفت: استار تاپ فضای رقابتی تبدیل یک ایده به محصول و بازار یابی آن در عرض مدت زمان 54 ساعت است، اما نکته ای که وجود دارد اینکه شرکت های شتاب دهنده در استار تاپ ها، تکنولوژی ها و محصولات ایجاد شده و نخبگان را انتخاب می کنند و به تبع آن در فضای شتاب دهنده خود به مدت شش ماه از آن شرکت ها مراقبت و هدایت لازم با حداقل هزینه‌ها راهبری می شود و سپس تبدیل به محصول نهایی می شود. در نهایت محصولی که قابل واگذاری هست می تواند برای توسعه واقعی تبدیل به یکسری برنامه های تجاری سازی شود.

    این کارشناس گفت: بخشی از این توسعه سازی ، توسعه فعالیت است و نیاز به سرمایه پولی و مالی دارد که از طریق بازار سرمایه براحتی می تواند تامین شود. در این زمینه فروش یک ایده تنها بخش بسیار کوچکی از یک فعالیت استار تاپ می تواند باشد.

    وی در برابر این پرسش که بازار معاملات نوآورانه و صندوق های جسورانه فرابورس چگونه می تواند از استارتاپ ویکند ها حمایت کند ؛ گفت: فروش ایده می تواند بخشی از فعالیت شتاب دهنده ها باشد اما این ایده در واقعیت باید توسط مالک یا خریدار آن به معنای واقعی تبدیل به محصول نهایی شود، تا ریسک بازار و فعالیت تجاری فنی محصول و زمانی که در مرحله صنعتی قرار گرفت براحتی قابلیت تجاری سازی کرد.

    داور چهار دوره مسابقات استار تاپ ویکند در فاینکس 2016گفت: ایده به تنهای قابل تبدیل به سهم نیست. امروز بر اساس آخرین آماری که ارایه شده 83 درصد از ایده ها قبل از دو سال در مرحله تجاری سازی می میرند و فقط 17 درصد از ایده ها به محصول تجاری و بعد از دو سال سودآور می شوند. بازده 17 درصد نسبت به بازده کل 83 درصدی بسیار قابل قبول است، اما این مستلزم داشتن سبد کاملی است و اگر به تنهایی هر سبد سرمایه گذاری تنها یک ایده داشته باشد، ریسک 17 به 83 درصدی از بابت ایده آن را تهدید می کند.

    عشقی نژاد با بیان اینکه قرار نیست در استار تاپ ها چرخ دوباره اختراع شود،افزود: ایده به تنهایی نمی تواند جذب سپرده گذاری کند. صندوق جسورانه اگر امروز تاسیس شود و از طریق صندوق تنها ایده ها را معامله کنند بطور حتم سرمایه ها در معرض ریسک بالایی قرار می گیرد.

    وی خاطرنشان کرد: در کشورهای غربی ایده ها در مجموعه هایی به نام دره سیلیکون کارسازی می شود و دو سال بر روی آنها کار می شود که در نهایت شرکت های معتبری مثل ebay از آن خارج می شود.

    در صندوق جسورانه قرار است با سرمایه های سرمایه گذار در صندوق، عملیات سیلیون ولی انجام شود اما حداقل به شرط اینکه هیچ توقفی وجود نداشته باشد. برای تولید و توسعه یک ایده به دو سال زمان نیاز است که در نهایت باید دید آن ایده به چه محصولی تبدیل و در نهایت چه سهمی از بازار فروش را به خود اختصاص می دهد.

    وی ادامه داد : باید بخش صندوق های جسورانه را به اهل فن خود یعنی شتاب دهنده ها واگذار کرد. امروز معاونت فتاوری ریاست جمهوری این فضا را دارد.در سه شرکت خصوصی نیز با سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور این بخش براه افتاده و در شهرک علمی تحقیقاتی چنین فضایی در حال ایجاد شدن است. اگر  طرح هایی همچون دیجی کالا با روش قبلی خود در سال 92 یا 93 می خواست پیش برود هیچ وقت بزرگ نمی شد اما با سرمایه گذاری یکی از شتاب دهنده ها امروز به بزرگترین فروشگاه در منطقه تبدیل شده است. در دانشکده نفت تهران نیز با بازی سازی های مختلف امروز در این زمینه فعالیت هایی وجود دارد.

    عشقی نژاد با اشاره به اینکه برخی از شتاب دهنده ها در پایان استارتاپ ویکند، ضمن توافق با چند شرکت آن ها را در جا جزو زیر مجموعه خود قرار می دهند، در برابر این پرسش خبرنگار فارس که چطور می توان ایده را تجاری سازی و وارد تابلوی فرابورس کرد ؟ گفت: به سادگی می توان برند های دانش بنیان را وارد بازار کرد. شاید هیچ وقت دی جی کالا در روزهای اول یونیت آن را کسی نمی خرید . اما بعد از دو سال انکوباتور (مراقبت و حمایت) و با سرمایه گذاری مضاعف یک شتاب دهنده امروز به غول تجارت الکترونیک در خاورمیانه تبدیل شده و امروز هر یونیت و هر سهمی را روی تابلو بیاورید به راحتی قابل معامله است.

    وی افزود: در ایران هم اکنون تحریم ها نه تنها مشکلی درست نکرده، بلکه بسیاری از معضلات را بطور بومی و قوی تر از استاندارد های بین المللی حل کرده است. هم اکنون طرح هایی مثل شیپور مشابه ebay یا آپارات بجای یوتیوب و یا فیس بوک ایرانی داریم، اما کسی به سمت آماده کردن آنها برای ورود به بازار سرمایه اقدام نکرده است.

    عشقی نژاد گفت: در نخستین روزهای تشکیل فرابورس در بازار سرمایه همه بخش ها در تمام استان ها این بازار را معرفی می کردند تا همه با آن آشنا شوند . otc  در زمانی که به لغت معادلی به نام فرابورس رسید اگر چه برای همه آشنا نبود، اما امروزه اغلب مردم آن را می شناسند.

    هر محصول جدیدی که می خواهد وارد فاز جدید  تجارت خود شود تابلوی معاملاتی نوینی اعم از استار تاپ ویکند غذایی،استار تاپ ویکند تکنولوژی و یا استار تاپ ویکند سبز، همگی باید بر قابلیت نمایش بر روی تابلوی معاملات فرابورس را شاهد باشند.

    وی افزود: حتی اگر قرار باشد در کنار بازار نوآورانه شرکت های شتاب دهنده های خصوصی قرار گیرند می توان محصولات قالب تجاری سازی را  نیز دریافت کرد. بسیاری از شتاب دهند هایی که در ایران وجود دارد پیش از این تصور می شد که  یافت نمی شود .

    وی در برابر این پرسش که در بازار سرمایه ایران آیا استارتاپ ویکند ها می توانند شکاف میان افشای اطلاعات نهانی تا دستکاری قیمتی را پوشش دهند؟ گفت: می توان در این زمنیه ایده ای ایجاد کرد که دغدغه فعالان بازار سرمایه را پوشش دهد. به عنوان پیشنهاد؛ سازمان بورس یا فرابورس یا یکی از ارکان بازار سرمایه فراخوانی برای برگزاری استار تاپ ویکند بازار سرمایه برگزار کنند.

    وی با بیان این که یکی از دانشگاهها می تواند مجری برگزاری استار تاپ ویکند بازار سرمایه باشد، گفت: مجموع یک استار تاپ ویکند هزینه های جزیی در بر دارد . رقابت برای یک ایده شاید از 5 میلیون تومان فراتر نرود و تنها هزینه های تشریفات و پذیرایی بسیار جزیی است. در صورت گنجاندن جایزه های بزرگ می توان دید که چند صد ایده ناب از سوی نخبگان باهوش و مستعد کشور استخراج می شود.

    به گفته عشقی نژاد استار تاپ می تواند به پر کردن شکاف های اطلاعاتی در بازار سرمایه کمک کند به شرطی که بتوان شتاب دهنده ها را در آنها دخیل کرد و محصولات نوآورانه پس از شش ماه فعالیت در شتاب دهنده؛ در نهایت تبدیل به سهام و یا یونیت شود تا پس از آماده سازی امکان تامین مالی فراهم شود. یکی از زیباترین استار تاپ های خاورمیانه را می توان در این زمینه ایجاد کرد که علاوه بر خلاقیت  متناسب با تقاضای بازار سرمایه ایران از آن استفاده کرد.

    برچسب ها