عصر خودرو

در پی افزایش محرک‌های مالی در چین؛

قیمت هر تن مس از مرز ۵۰۰۰ دلاری عبور کرد

عصر بازار- در پی افزایش انتظارات برای اعمال محرک‌های اقتصادی و تقویت تقاضا، قیمت مس در بازار لندن به بالاترین سطح خود از ماه می ۲۰۱۶ رسید.

قیمت هر تن مس از مرز ۵۰۰۰ دلاری عبور کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، پس از اینکه دادگاه بین‌المللی اعلام کرد تلاش‌های چین برای ادعای کنترل دریای چین جنوبی فراتر از قانون بوده، سرمایه‌گذاران داخلی این کشور به خرید مواد خام روی آورده و قیمت فلزات در شانگهای با رشد قابل‌توجهی مواجه شد.

    قیمت هر تن مس در بورس فلزات لندن با رشدی 3.4 درصدی به 5032 دلار رسید. این فلز در بورس آتی شانگهای با رشدی 5.3 درصدی 4988 دلار به ازای هر تن معامله شد. قیمت مس در لندن روز گذشته نیز رشدی 2.5 درصد را تجربه کرد که ناشی از آمار تجاری‌ای بود که نشان از سلامتی اقتصادی بزرگترین تولیدکننده مس دنیا می‌داد.

    اقتصاددانان انتظار دارند پس از رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بانک مرکزی انگلستان سیاست‌های تسهیلی پولی را در این هفته تسهیل کند. این در حالی است که شینزو آبه نخست وزیر ژاپن اعلام کرده محرک‌های پولی بیشتری را برای شارژ کردن اقتصاد در گل مانده این کشور اعمال خواهد کرد. بازارهای سهام آسیا در روزهای اخیر به بالاترین سطح خود در سال جاری رسیده‌اند. آمار تجاری چین برای اکثر کالاهای اساسی نظیر مس، فولاد و آلومینیوم در بعدازظهر چهارشنبه منتشر خواهد شد.

    لی یه، تحلیلگر شنین وانگوو اعلام کرد: «آمار گمرک یک عامل کلیدی است که نشان می‌دهد اقتصاد چه عملکردی داشته است. رشد اخیر بیشتر بخاطر نقدینگی و احساس قوی در بازارهای کالایی بوده است. بازاری که با عرضه مازاد مواجه باشد نمی‌تواند موجب افزایش قیمت مس به بالای 5000 دلار شود.»

    رشد نیکل
    در میان انتظارات کاهش عرضه در فیلیپین،‌ بزرگتری معدن‌کار نیکل دنیا، در معاملات روز سه‌شنبه نیکل به بالاترین سطح 8 ماه اخیر خود رسید در حالی که روی نیز با رشد قیمت به بالاترین سطح یک سال اخیر خود رسید. نیکل در معاملات لندن 1.3 درصد و روی 0.5 درصد رشد داشتند. رشد قیمت در بورس آتی شانگهای اما بسیار بیشتر بود و این فلزات به ترتیب 3 و 1.9 درصد افزایش قیمت داشتند.

    با توجه به اینکه محرک‌های پولی در چین موجب حمایت تقاضا در نیمه دوم سال می‌شود، گروه گلدمن ساکس پیش‌بینی قیمت خود را برای اکثر فلزات صنعتی در سال 2017 افزایش داد. این بانک پیش‌بینی کرد قیمت هر تن نیکل در پایان سال به 12 هزار دلار و قیمت هر تن روی در پایان سال به 2500 دلار خواهد رسید. در معاملات روز گذشته هر تن نیکل 10490 دلار و هر تن روی 2193.5 دلار معامله شده بودند.

    برچسب ها