عصر خودرو

با بهره برداری از نیروگاه گل گهر؛

۱۶۶ مگاوات دیگر به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شد

عصر بازار- با بهره برداری از واحد نخست بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی گل گهر سیرجان در استان کرمان، مجموع ظرفیت نیروگاهی کشور به ۷۵ هزار و ۱۸۶ مگاوات رسید.

۱۶۶ مگاوات دیگر به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  ایران اسلامی با ظرفیت اسمی نیروگاهی بیش از 75 هزار مگاوات، در رتبه نخست منطقه و رتبه چهاردهم جهان است.
    به گفته حمید چیت چیان وزیر نیرو بیش از 99 درصد جمعیت شهرها و روستاهای کشور به شبکه سراسری برق دسترسی دارند.
    تبادل برق با هفت کشور پیرامونی عراق، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان و ترکیه و همچنین جمهوری خودمختار نخجوان و فعالیت بدون خاموشی شبکه برق برای چهاردهمین سال پیاپی، از دیگر خصیصه ها و ویژگی های صنعت برق کشور است.
    در روزهای گذشته و با بهره برداری از واحد نخست بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی گل گهر سیرجان در استان کرمان، مجموع ظرفیت نیروگاهی کشور به 75 هزار و 186مگاوات و سهم بخش خصوصی در ساخت نیروگاه در کشور به 11 هزار و 127 مگاوات رسید.
    شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی اعلام کرده، نیروگاه سیکل ترکیبی گل گهر سیرجان در قالب دو واحد گازی و یک واحد بخاری به ظرفیت کل 500 مگاوات در استان کرمان با سرمایه گذاری شرکت گهر انرژی سیرجان در حال ساخت است و بازده فعلی آن 49.5 درصد است.
    نیروگاه سیکل ترکیبی در واقع ترکیبی از توربین بخار و توربین گازی است؛ ژنراتور توربین گازی، برق تولید می کند و همزمان، انرژی حرارتی تلف شده از توربین گاز (توسط محصولات احتراقی) برای تولید بخار مورد نیاز توربین بخار استفاده و به این ترتیب برق اضافی تولید می شود. با ترکیب کردن این دو، سیکل بهره وری نیروگاه افزایش پیدا می کند.
    براساس پیش بینی های صورت گرفته، واحد دوم بخش گاز این نیروگاه در ماه آینده به برق سراسری کشور سنکرون می شود و واحد بخار آن به ظرفیت 160 مگاوات پیش از پیک برق (اوج بار) سال آینده وارد مدار برق کشور خواهد شد.
    سنکرون به وصل دو شبکه کاملا مجزا بطریقی که هیچ نوع شدت جریان ضربه ای قابل ملاحظه ایجاد نشود، اطلاق می شود.
    ظرفیت بخش گاز این نیروگاه در فاز نخست 432 مگاوات است و یک پست فشارقوی به ظرفیت 400 کیلو ولت برق تولیدی را از نیروگاه به شبکه منتقل می کند.
    برای تامین سوخت این نیروگاه در ایام کمبود گاز، دو مخزن هرکدام به ظرفیت 20 هزار مترمکعب برای ذخیره گازوییل تعبیه و طراحی شده است که تا 45 روز می توانند سوخت نیروگاه را تامین کنند.
    نیروگاه سیکل ترکیبی گل گهر به منظور توسعه تولید برق کشور و پاسخگویی به رشد مصرف منطقه، و استفاده از حداکثر توان مهندسی داخل کشور در کیلومتر50 جاده سیرجان به شیراز در زمینی به مساحت 110 هکتار واقع شده است.
    شرکت مپنا از دو سال پیش عملیات اجرایی ساخت این نیروگاه را برعهده گرفته است، اکثر تجهیزات آن از فناوری های ساخت داخل تهیه شده و شرکت قدس نیرو، مشاور این طرح نیروگاهی بوده است.
    با راه اندازی این واحد نیروگاهی، میزان برق تولید شده توسط شرکت مپنا به 37 هزار و 176 مگاوات و تعداد نیروگاه های ساخته شده توسط آن به بیش از 200 واحد می رسد.
    در هفته های گذشته واحد دوم بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی ماهشهر و بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان نیز به بهره برداری رسیده بود.
     پیش تر شرکت سهامی مدیریت تولید، انتقال و توزیع برق ایران (توانیر) برنامه زمان بندی راه اندازی نیروگاه های کشور را تا پایان امسال اعلام کرد که بر این اساس، در مجموع پنج هزار و 324 مگاوات انواع نیروگاه های بخاری، سیکل ترکیبی، تجدیدپذیر، CHP (تولید همزمان برق و گرما)، DG (نیروگاه تولید پراکنده)، بادی و برق آبی در مناطق مختلف کشور به بهره برداری می رسد.

    برچسب ها