عصر خودرو

با حضور وزیر نیرو در لندن

ایران و انگلیس یادداشت تفاهم تامین مالی در حوزه آب و برق امضا کردند

عصر بازار- یادداشت تفاهم تأمین مالی طرح های وزارت نیرو در حوزه آب و انرژی بین وزارت نیرو و موسسه صندوق ضمانت صادرات انگلیس امضا شد.

ایران و انگلیس یادداشت تفاهم تامین مالی در حوزه آب و برق امضا کردند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، یادداشت تفاهم تأمین مالی طرح های وزارت نیرو در حوزه آب و انرژی، شامگاه سه شنبه در مراسمی توسط نمایندگان این وزارتخانه و موسسه صندوق ضمانت صادرات انگلیس با حضور حمید چیت چیان وزیر نیرو، کاردار جمهوری اسلامی ایران و شماری از مقامات انگلیسی در لندن به امضا رسید.

    این یادداشت تفاهم توسط بهرام طاهری مشاور ارشد وزیر نیرو و مدیرکل دفتر محیط زیست، ایمنی، بهداشت و امور اجتماعی وزارت نیرو و 'کوردون جی ولش' معاون بخش تجارت مؤسسه صندوق ضمانت صادرات انگلیس در محل رزیدانس سفارت ایران در لندن به امضا رسید.

    وزیر نیرو به دنبال امضای این یادداشت تفاهم ضمن اشاره به جایگاه صندوق ضمانت صادرات انگلیس گفت: هرگونه طرحی که نیازمند تأمین مالی و یا سرمایه گذاری باشد، نیازمند بیمه شدن توسط این مؤسسه است.

    وزیر نیرو افزود: با به نتیجه رسیدن مذاکرات ما با این مؤسسه، یادداشت تفاهمی بین وزارت نیرو و این مؤسسه امضا شد و امیدوارم این اقدام مسیر تأمین مالی طرح ها توسط مؤسسات انگلیسی را تسهیل کند.

    وزیر نیرو در پاسخ به این سؤال که آیا در مذاکرات امروز (سه شنبه) با مقامات انگلیسی از جمله 'امبر رود' وزیر انرژی انگلیس در مورد مسایل بانکی صحبت شد، گفت: صحبت هایی شده است و اما مذاکرات مستقل با بانک ها در روزهای آینده صورت خواهد گرفت.

    وزیر نیرو همچنین قبل از امضای این یادداشت تفاهم در سخنانی گفت: بعد از پذیرفتن برجام، فضای جدیدی برای همکاری بین ایران و سایر کشورها ایجاد شده است.

    چیت چیان گفت: ایران کشوری با ظرفیت های فراوان است و فرصت بسیار خوبی است که شرکت ها مختلف در زمینهٔ های گوناگون بتوانند در آن فعالیت کنند.

    وی افزود: زمانی که نام ایران به میان می آید عمدتاً توجه ها به موضوع گاز و نفت جلب می شود؛ در حالی که ظرفیت ها و زمینه های کار در ایران بسیار فراتر از نفت و گاز است.

    وزیر نیرو اضافه کرد: ایران در زمان حاضر رتبه هیجدهم در اقتصاد جهان دارد و کشوری است که از زیرساخت های بسیار مستحکمی برخوردار است.

    وی با بیان اینکه نفت و گاز حداکثر یکم چهارم اقتصاد ایران را تشکیل می دهد، تصریح کرد: اقتصاد ایران از تنوع بسیار قابل توجهی برخوردار است و در صنایع گوناگون و به ویژه در زیرساخت ها، سابقه طولانی و موفقی داشته است.

    وزیر نیرو گفت: مهم ترین جنبه های که باید به آن توجه شود، ظرفیت های انسانی قابل توجه ایران است؛ از نظر آموزش و تربیت مهندس، ایران برابر آمریکا جایگاه پنجم را در دنیا به خودش اختصاص داده است.

    وی افزود: ایران از نظر احداث سد برای استحصال آب، جزو سه کشور پیشرو جهان شمرده می شود و به رغم شرایط منابع آبی آن و خشکسالی های چند سال گذشته، توانسته است منابع آبی خود را به خوبی مدیریت کند و این ناشی از زیرساخت ها و مدیریت خوب بوده است.

    وزیر نیرو اضافه کرد: در مورد موضوع برق نیز، ایران جزو شش کشور دارای فناوری ساخت توربین گازی نیروگاهی در جهان است.

    وی گفت: همچنین ایران از نظر تولید برق در مکان چهاردهم جهان قرار دارد.

    چیت چیان افزود: ایران صادرکننده خالص برق به چهار کشور افغانستان، عراق، ترکیه و پاکستان است و از دو کشور آذربایجان و ترکمنستان مقادیر کمی برق وارد می کند و دارای تبادل انرژی با ارمنستان است.

    وی بابیان اینکه از نظر صنعت برق ایران جایگاه قابل توجهی را به خودش اختصاص داده است، گفت: اما راهی که ایران در پیش دارد طولانی تر از آن است که تاکنون طی کرده است.

    چیت چیان گفت: ایران نیازمند سرمایه گذاری بزرگی در صنعت برق هست و ما در ده سال آینده بین 47 تا 50 هزار مگاوات نیروگاه برق باید نصب کنیم که 7 هزارتای آن نیروگاه های تجدید شونده هست که شامل مواردی چون توربین های باد، زمین گرمایی است.

    وی افزود: از آنجایی که توسعه نیروهای تجدید شونده نیازمند شبکه ای انعطاف پذیر است، ایران به دلیل داشتن نیروگاه های آبی، گازی و سیکل ترکیبی، توانسته است این انعطاف را ایجاد کند.

    چیت چیان اضافه کرد: علاوه بر این برنامه های وسیعی در جهت مدیریت مصرف برق، و ایجاد شبکه هوشمند در جریان است و امیدوار هستم که در این مسیر شرکت های انگلیسی بتوانند حضور بسیار موفقی داشته باشند.

    وی افزود: ایران بازار بزرگی است و حتماً شرکت های انگلیس و مؤسسات مرتبط با آنها چون مؤسسات بیمه و بانک ها قادر خواهند بود حضور مؤثر در آن داشته باشند و ما از این مسأله استقبال می کنیم.

    حمید چیت چیان، وزیر نیرو شامگاه دوشنبه در رأس هیأتی به منظور جلب سرمایه گذاری و گفت وگو درباره راه های توسعه همکاری فی مابین در بخش آب و انرژی وارد لندن پایتخت انگلیس شد.

    برچسب ها