عصر خودرو

قراردادهای سکه در بورس کالا وارد فاز جدیدی شد؛

در نخستین روز معاملات آنلاین گواهی سپرده سکه طلا چه گذشت؟

عصر بازار- در نخستین روز برقراری دسترسی معامله گران آنلاین سهام به نماد گواهی سپرده سکه طلا، تعداد ۲۴۴۰ واحد معاملاتی معادل ۲۴۴ سکه طلای تمام بهار ازادی ضرب سال ۸۶، به ارزش بالغ بر ۲۶۹۲ میلیارد ریال در بورس کالای ایران معامله شد.

در نخستین روز معاملات آنلاین گواهی سپرده سکه طلا چه گذشت؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، روز سه شنبه 22 تیر با آغاز دسترسی معامله گران آنلاین به این ابزار، باعث شد تا معاملات این ابزار که بیش از چهار ماه از آغاز آن می گذرد، وارد فاز جدیدی شود. بر اساس این گزارش، معامله گران برخط که می توانند بدون هرگونه محدودیتی نسبت به ثبت سفارش در این نماد اقدام نموده و به هر تعداد که مایل باشند گواهی سپرده سکه طلا با قابلیت تحویل یک روزه از بورس خریداری نمایند،.

    معامله گران در روز نخست برقراری دسترسی برخط، با حجم معاملاتی که افزایش محسوسی نسبت به روزهای قبل از آن داشت، عملاً چشم انداز مناسبی برای این ابزار را نشان دادند. گفتنی است آغاز معاملات برخط سکه طلا به صورت نقدی، که در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه نیز بازتاب خوبی داشته است، می تواند نقطه عطفی در تسهیل خرید و سرمایه گذاری علاقمندان به این ابزار و ارتقای امنیت خریداران سکه طلا باشد؛ چرا که خریداران گواهی سپرده سکه طلا دارنده گواهی های با نام سکه طلا هستند که در یک سامانه مرکزی سراسری ثبت گردیده و در صورت اراده دارنده این گواهی بر تحویل گرفتن آن، امکان اقدام از طریق کارگزار خریدار برای صدور حواله و تحویل گرفتن آن ظرف مدت یک روز کاری از خزانه پردیس بانک رفاه وجود دارد. این ابزار می تواند اطمینان خاطر را در خریداران سکه گواهی سپرده ایجاد نماید و دغدغه حمل و نگهداری فیزیکی سکه طلا که یکی از نگرانی های مهم دارندگان سکه طلا می باشد به این ترتیب مرتفع می گردد و از سویی معامله این اوراق نیز بدون هر گونه مراجعه فیزیکی به فروشندگان سکه طلا صورت می گیرد که می تواند بعضاً نگرانی های حاصل از جعل و تقلبی بودن سکه را نیز کاملا مرتفع کند.

    لازم به ذکر است هر دارنده سکه طلا می تواند با مراجعه به خزانه پردیس بانک رفاه کارگران، سکه های خود را تحویل خزانه مذکور داده و پس از اعتبارسنجی سکه های تحویلی که هزینه ای 500 تومانی برای هر سکه دارد و سپرده نمودن سکه های مذکور در سامانه سپرده گذاری مرکزی، از فردای کاری آن روز نسبت به معامله آنها در سامانه معاملات برخط سهام اقدام نماید. از سویی دیگر، طبق ابلاغیه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق های سرمایه گذاری نیز می توانند با تغییر اساسنامه و امیدنامه خود و تعریف نصابهای مد نظر، نسبت به خرید این اوراق در پرتفوی خود اقدام نموده و به نوعی به واسطه بتای منفی این ابزار نسبت به بازار سهام، به مدیریت ریسک پرتفوی خود نیز مبادرت نمایند.

    با عنایت به کارکردهای مهم این ابزار در راستای رفع دغدغه امنیت نگهداری سکه طلا و همچنین رفع نگرانی احتمالی در خصوص عدم اصالت سکه های طلای فیزیکی در بازار و همچنین سهولت درج اطلاعات سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه طلا در اطلاعات پرتفوی سرمایه گذاران بورسی و صندو قهای سرمایه گذاری، به نظر می رسد شاهد رشد و توجه روز افزون به این ابزار از سوی فعالان بازار سهام و اوراق بهادار نیز خواهیم بود.

    برچسب ها