عصر خودرو

عضو هیات مدیره بانک مسکن اعلام کرد:

ثبات نسبی در قیمت اوراق مسکن

عصر بازار: عضو هیات مدیره بانک مسکن با بیان اینکه قیمت ها در بازار اوراق تسهیلات خرید مسکن از ابتدای سال تاکنون فاقد افت و خیز شدید بوده است، اعلام کرد: در فاصله فروردین تا نیمه مرداد ماه سال جاری، ارزش معاملاتی هر فقره اوراق مسکن در کانال ٧۰ هزار تومان و در بازه ٧۰ تا حداکثر ٧٥ هزار تومان قرار داشت که این سطح قیمتی در مقایسه با نرخ های سال گذشته به معنای آرامش و ثبات نسبی قیمت اوراق در این مقطع است.

ثبات نسبی در قیمت اوراق مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، ابوالقاسم رحیمی انارکی درباره آخرین وضعیت بازار اوراق تسهیلات خرید مسکن افزود: سال گذشته همین موقع، قیمت هر فقره اوراق ٥۰۰ هزار تومانی مسکن، با قیمتی بالای ٩۰ هزار تومان در فرابورس و همچنین شعب بانک مسکن معامله می شد اما در حال حاضر این قیمت براساس میزان عرضه و تقاضا، در حدود ٧٣ هزار تومان است.

    رحیمی انارکی مهمترین دلیل آرامش قیمتی اوراق تسهیلات خرید مسکن را رکود نسبی معاملات مسکن و سطح پایین تقاضا در مقایسه با حجم انتشار ماهانه اوراق و همچنین حجم عرضه آن اعلام کرد و گفت: با تدابیر انجام شده در بازار اوراق و همچنین جو کنونی بازار مسکن از یک سو و روند کاهنده تورم از سوی دیگر، تقاضای سفته بازی برای خرید اوراق مسکن به شدت کاهش پیدا کرده و مشتری های اوراق عمدتا مصرف کننده هستند که برای خرید مسکن، اقدام به خرید اوراق می کنند؛ همین موضوع سبب تنظیم حجم تقاضای اوراق با عرضه آن شده است. در حال حاضر ماهانه حدود ٥۰۰ میلیارد تومان اوراق براساس منابع ناشی از سپرده گذاری متقاضیان، منتشر و به بازار عرضه می شود در حالیکه حجم تقاضا حدود ٤۰۰ میلیارد تومان در ماه است.
    در حال حاضر هر فقره اوراق تسهیلات خرید مسکن در فرابورس براساس قیمت های دوشنبه گذشته، حدود ٧٣ هزار تومان خرید و فروش می شود.
    قیمت اوراق سال گذشته به مرز ١۰۰ هزار تومان هم رسید اما امسال سطح آن تعدیل شده است.
    متقاضیان وام خرید مسکن چنانچه تمایلی به سپرده گذاری نداشته باشند، می توانند امتیاز سپرده گذارانی که موعد دریافت وام آنها فرارسیده است را به شکل اوراق خریداری کنند و بلافاصله به تسهیلات دسترسی پیدا کنند.
    سقف وام خرید مسکن از محل اوراق ، ٣٥ میلیون تومان است که با احتساب وام جعاله، این مبلغ به ٤٥ میلیون تومان قابل افزایش است.
    همچنین زوج های خانه اولی می توانند با خرید اوراق، ٥۰ میلیون تومان وام خرید مسکن و ١۰ میلیون تومان نیز وام جعاله دریافت کنند که سرجمع آن، برای این گروه خاص از متقاضیان، ٦۰ میلیون تومان خواهد بود.
    به این ترتیب برای دریافت ٤٥ میلیون تومان تسهیلات مسکن، باید بسته ٩۰ تایی اوراق را خریداری کرد.
    نرخ سود تسهیلات اوراق مسکن، ١٦ درصد و دوره بازپرداخت آن نیز 10 ساله است.

    برچسب ها