عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

بازار سرمایه همچنان منتظر تأیید توافق هسته ای در کنگره

عصر بازار: به گفته یک کارشناس بازار سرمایه،‌ بازار سرمایه با مشکل بزرگی به نام کمبود نقدینگی مواجه بوده و هست، البته ورود نقدینگی به بازار مستلزم شرایطی است که مهمترین آن بهبود وضعیت اقتصادی و اعتماد به بازار سرمایه است که در حال حاضر فاصله زیادی با این امر داریم.

بازار سرمایه همچنان منتظر تأیید توافق هسته ای در کنگره
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، علی پازوکی، مدیر سرمایه گذاری شرکت کارگزاری بانک رفاه اظهار کرد: بازار سرمایه با مشکل بزرگی به نام کمبود نقدینگی مواجه بوده و است، البته ورود نقدینگی به بازار مستلزم شرایطی است که مهمترین آن بهبود وضعیت اقتصادی و اعتماد به بازار سرمایه می باشد که در حال حاضر فاصله زیادی با این امر داریم. حال و روز بازار سرمایه در یک ماه گذشته بسیار جالب بوده است، بطوریکه عده ای با توافق هسته ای انتظار دوران بهبود بازار سرمایه بعد از دو سال را داشتند. کمتر کسی انتظار حجم معاملات بسیار پایین در کنار افت 20 درصدی قیمت ها را آنهم در مدت کوتاهی داشت.

    او افزود: برخی در این میان بر خلاف عقیده اکثریت بازار سرمایه با توجه به رکود اساسی و مشکلات فعلی شرکت ها انتظاری از رشد قیمتی در بازار را نداشتند.

    پازوکی در ادامه افزود: واقعیت امر این است که بازار سرمایه با مشکل بزرگی به نام کمبود نقدینگی مواجه بوده و است، البته ورود نقدینگی به بازار مستلزم شرایطی می باشد که مهمترین آن بهبود وضعیت اقتصادی و اعتماد به بازار سرمایه می باشد که در حال حاضر فاصله زیادی با این امر داریم.

    او عنوان کرد: نگاهی گذرا به اقتصاد کشورمان نشان می دهد که در حال حاضر با مشکل بسیار بزرگی به نام رکود مواجه هستیم، رکود در کنار کاهش قیمت های جهای دوران بسیار پیچیده ای را برای شرکت ها ایجاد کرده که گزارش های سه ماهه سال جاری گویای این امر می باشد و پیش بینی می شود این وضعیت در گزارش های 6 ماهه نیز تکرار شود.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت مالی شرکت‌ها گفت: افزایش حقوق، دستمزد و حامل های انرژی، باعث رشد بهای تمام شده محصولات در شرکت می باشد و این درحالی است که سیاست دولت مبنی بر کنترل تورم اجازه افزایش نرخ به محصولات را نمی دهد.

    پازوکی با اشاره به نقش دولت در بهبود بازار سرمایه گفت: دولت باید با یک برنامه مناسب، اقتصاد را از وضعیت رکود خارج سازد و فقط به کنترل تورم توجه نداشته باشد.

    تأمین مالی گران قیمت شرکت ها در کنار رکود اساسی در فروش محصولات شرکت های بورسی را با مشکل بسیار اساسی مواجه کرده است که دولت باید به این دو عامل توجه ویژه ای داشته باشد.

    او در رابطه با دو مؤلفه زمان خروج از رکود و زمان اثر گذاری تحریم ها بر شرکت ها گفت: بیشترین وزن را می توان به خروج از رکود داد، هر چند برداشته شدن تحریم ها می تواند اثرات بسیار زیادی بر عملکرد شرکت ها داشته باشد که بارزترین آن کاهش هزینه مالی می باشد، به عبارتی در صورت برداشته شدن تحریم ها شرکت ها می توانند از منابع ارزان تأمین مالی بین المللی به جای تأمین مالی گران قیمت داخلی، بهره مند شوند.

    پازوکی افزود: بازار سرمایه همچنان منتظر تأیید توافق هسته ای در کنگره و داخل کشور می باشد، هر چند احتمال عدم توافق وزن بسیار ناچیزی در پیش بینی ها دارد ولی با توجه به شرایط فعلی اقتصاد، این وزن اندک هم می تواند در کاهش حجم و ارزش معاملات تأثیرگذار باشد.

    این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه عنوان کرد: با همه این تفاسیر انتظارات مثبت از اقتصاد و وضع شرکت ها بر کسی پوشیده نیست بنابراین روزهای خوبی را برای بازار سرمایه پیش بینی می کنیم ولی شاید برای محقق شدن این امر، به زمان نیاز داشته باشیم تا خروج از رکود و برداشته شدن تحریم ها در اقتصاد به چشم بخورد. اما به نظر می رسد رشد بازار تا اواسط سال 95 با ریتمی ملایمی صورت گیرد و شاید در سال 96 روزهای طلایی بازار سرمایه را شاهد باشیم.

    برچسب ها