عصر خودرو

اتفاق‌های عجیب و غریب بازار کالاهای اساسی

عصر بازار: بررسی وضعیت بازار اقلام خوراکی در ایران نشان می‌دهد که بازار تعداد زیادی از مواد اولیه غذایی با انواع مشکل روبه‌رو است. از دامپینگ گرفته تا احتکار و واسطه‌بازی!

اتفاق‌های عجیب و غریب بازار کالاهای اساسی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، آن طور که فعالان بازار می‌گویند، بازار روغن وضعیت نامناسبی دارد. اگر روندی که این روزها گریبان روغن را گرفته ادامه یابد، ممکن است بازار با کمبود روغن مواجه شود.

    این روزها چند برند روغن که البته تولید کننده مشترکی دارند، اقدام به ارزان فروشی به واحدهای عرضه می‌کنند و در عوض واحدهای عرضه نیز از این برندها خرید کرده و این برندها قادر می‌شوند که بخش بزرگی از بازار را به دست گیرند.

    به زعم کارشناسان اقتصادی این روند منجر به آن خواهد شد که کارخانه‌های کوچک ورشکست و از چرخه تولید حذف شده و بازار با کمبود روغن مواجه شود.

    چای تاریخ مصرف گذشته در بازار
    سالانه مردم ایران فقط 13 درصد از چای مصرفی خود را از داخل کشور خریداری می‌کنند. به نظر می‌رسد که یک میل عمومی نسبت به چای خارجی در ایران شکل گرفته است که حاصل کار این می‌شود که چای ایرانی با قیمت ارزان در بازار به‌فروش برسد و چای خارجی‌ها که با طعم و اسانس زیادی همراه است با قیمت بالا به ایران به‌فروش برسد.

    البته این مشکل همیشگی بازار چای در ایران است. به تازگی مشکل دیگر هم در بازار چای رخ داده و آن ورود چای تاریخ مصرف گذشته به بازار است.

    ماجرا از این قرار است که سازمان تعاونی روستایی چندین هزار تن از چای تاریخ مصرف گذشته را که از سال‌های 86 تا 88 در انبارهای خود ذخیره کرده بود به شخصی فروخته و او نیز این چای تاریخ مصرف گذشته را که به زعم کارشناسان فقط قابلیت مصارف صنعتی دارد وارد بازار کرده است. بر این اساس تاکنون نیز اقدامات وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو در این زمینه ثمربخش نبوده است.

    از آنفولانزای مرغی تا گرانی
    بررسی‌های اقتصادنیوز نشان می‌دهد که مرغ با قیمت‌های کیلویی پنج تا شش هزار تومان در بازار فروخته می‌شود. این میزان حدود هزار تا دو هزار و 200تومان کمتر از قیمت مرغ است که اگر به آن برسیم مرغداران ضرر نخواهند کرد.

    گرمای تابستان و مازاد تولید کم نبود که آنفولانزای مرغی هم دست به کار شد تا صاردات مرغ به کشورهای دیگر هم متوقف شود و قیمت مرغ را هر روز بیشتر از قبل کاهش دهد.

    به زعم بسیاری از کارشناسان این روند نامتعادل بازار به این سمت می‌رود تا تعدادی از مرغداری‌ها ورشکسته شده و از چرخه تولید حذف شوند و بازار مرغ نیز به سمت گرانی رود.

    زعفران محصور
    می‌گویند بازار زعفران به دست واسطه‌ها افتاده است. واسطه‌هایی که زعفران را ذخیره کرده و قیمت آن را بالا می‌برند. طوری که قیمت آن در سال جاری به کیلویی هفت میلیون تومان رسید و اکنون نیز قیمت آن در حدود شش میلیون و 800 هزار تومان است.

    با توجه به اینکه زعفران یکی از محصولات مهم صادراتی ایران محسوب می‌شود ادامه این وضعیت می‌تواند جایگاه ایران در بازارهای بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داده و موجب تضعیف آن شود.

    گوشت و تب کریمه کنگو
    بازار گوشت دام ایرانی هم تعریف چندانی ندارد. با توجه به شیوع تب کریمه کنگو و تلفاتی که به موجب آن دامن دام ایرانی را گرفت و البته خشکسالی بازار با کمبود گوشت و افزایش قیمت روبه‌روست. اتفاقی که پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال تشدید شده و نیاز به واردات گوشت داشته باشیم.

    برنج و شکر در تعلیق
    به گزارش اقتصادنیوز، به دنبال سیاست‌های دولت‌های قبل بر وارداتی که از نگاه برخی فعالان بازار حجمی از آنها مازاد بر مصرف بوده، دولت یازدهم سیاستی در پیش گرفت که به طور کلی واردات این اقلام را در زمان‌های خاص قطع کند.

    البته اکنون اعلام شده که قرار است حدود به 800 هزار تن شکر وارد کشور شود تا کسری شکر در سال جاری جبران شود. با این همه رئیس انجمن قند و شکر با بیان اینکه میزان تولید شکر در کشور مکفی است میزان نیاز کشور را به واردات 300 هزار تن و آن هم به دلیل استفاده در ذخائر استراتژیک عنوان کرده است.

    همچنین اکنون واردات برنج نیز ممنوع است. ولی با توجه به محدود کردن کشت برنج در مناطق کم‌آب کشور و همچنین آسیب دیدن برنج شمال کشور در سیل‌زدگی‌های اخیر به نظر می‌رسد که باید برنامه‌ریزی‌هایی برای واردات دوباره برنج صورت گیرد.

    برچسب ها