عصر خودرو

فولادی‌ها نصف سنگ‌آهنی‌ها سود کردند

عصر بازار: دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است: طی چند سال اخیر عدم توازن در تولید و سودآوری در حلقه های زنجیره فولاد از کنسانتره و گندله تا محصول نهایی به یکی از چالش های سیاست گذاران و فعالان صنعت فولاد کشور تبدیل شده است.

فولادی‌ها نصف سنگ‌آهنی‌ها سود کردند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، رسول خلیفه سلطانی طی نامه های سرگشاده ای به روسای کمیسیونهای صنایع ومعادن و اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخته است در حلقه های ابتدایی زنجیره فولاد (گندله و آهن اسفنجی)، بطور عمده به دلیل حضور محدود و معدود تولیدکنندگان مواجه با حاکمیت و استیلای عرضه کننده و در حلقه های انتهایی زنجیره به دلیل عرضه انبوه کالا مواجه با قدرت تعیین کننده قیمتی مصرف کننده هستیم.

    به اعتقاد دبیر انجمن یادشده، پیامد شرایط عرضه انبوه کالا در بازار، فشار روزافزون بر تولیدکنندگان فولاد و به تعطیلی کشیده شدن تدریجی واحدهای فولادسازی و نوردی شده است.

    خلیفه سلطانی اضافه کرده است: صورتهای مالی (چند سال گذشته) گواه آن است که شرکتهای بورسی فولادی از یک طرف و شرکتهای بورسی سنگ آهن از طرف دیگر نشان می دهد که میزان سودآوری شرکتهای فولادی حداکثر حدود 50 درصد شرکتهای معدنی بوده است.

    او در این نامه آورده است: تصمیم اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در ابلاغیه 11 تیرماه امسال در خصوص مسایل یادشده، نتیجه یکسال مطالعات کارشناسانه و حسابرسانه است که پس از رعایت همه جوانب احتیاطی و ارفاقهای اعمالی برای اجرا ابلاغ شده و امید می رود در شرایطی که کسب و کار فولاد و صنایع مرتبط با آن به شدت در حال رقابتی شدن است، به گونه ای منافع را در زنجیره متعادل سازد که هرچه بیشتر بر توازن زنجیره تولید بیافزاید.

    خلیفه سلطانی می افزاید: نکته حائز اهمیت و قابل ذکر آنکه شعار عدم مداخله دولت در ایجاد ساز و کارهای رقابتی به همان نسبت و اندازه نارواست که از دولت انتظار اجازه روا داشتن هرج و مرج اقتصادی را داشته باشیم.

    او در پایان افزوده است: انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به نمایندگی از 130 واحد فولادی بزرگ و کوچک که شرایط بسیار سخت و ناگواری را سپری می کنند نسبت به صدور ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت مراتب تقدیر خود را اعلام داشته و امیدوار است با حمایت مسئولین عالیرتبه کشوری بتوان نظمی استوار را برای تداوم حیات اقتصادی در کلیه حلقه های زنجیره فولادی کشور برقرار ساخت.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو