عصر خودرو

ضرورت بازنگری قوانین صادراتی پس از تحریم‌ها

عصر بازار: «تغییر و اصلاح قوانین و شیوه‌نامه‌های تدوینی در دوران تحریم»، «اصلاح آیین‌نامه‌ها و مقررات قدیمی»، «تدوین نقشه راه برای حضور در بازارهای بین‌المللی صادراتی»، «تقویت صندوق ضمانت صادرات»، «افزایش بیمه‌های صادراتی»، «تدوین راهکاری عملیاتی برای ورود بخش خصوصی به بازار فروش نفت خام» و «پیگیری الحاق به سازمان تجارت جهانی و انضباط مالی دولت» از جمله استراتژی‌های اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی برای دوران پس از تحریم است که روز گذشته از سوی رئیس و اعضای هیات رئیسه این اتحادیه در نشست خبری تشریح شد.

ضرورت بازنگری قوانین صادراتی پس از تحریم‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی روز گذشته در یک نشست خبری با اشاره به رویکردهای اتحادیه در دوران پساتحریم گفت: در زمینه قوانین صادراتی نیز هم‌اکنون در حال رایزنی با کشورهای اروپایی، ژاپن و حوزه CIS برای بازگشت به این بازارها هستیم.

    فرزان گلچین با اشاره به اینکه این اتحادیه در گذشته تنها به دنبال حل مشکلات صنفی بوده، گفت: اما امروز به دلیل وجود شرایط خاص وظایف‌مان سنگین‌تر شده است به‌طوری که با آغاز سرفصل جدید در پساتحریم باید چشم‌انداز جدیدی را درخصوص فعالیت اتحادیه تعریف و به آن برسیم. رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه در این دوره باید از دستپاچگی جلوگیری کرد، خاطر نشان کرد: به عنوان اولین کار باید نقشه راه خود را تدوین و بر اساس این نقشه راه حرکت کنیم. بر این اساس دو هدف مد نظرمان قرار دارد که اول پیگیری مشکلات صنفی و دیگری نحوه برخورد با بازارهای جهانی است. گلچین تصریح کرد: مهم‌ترین‌ موردی را که باید به دنبال آن باشیم ورود سرمایه‌گذار‌های خارجی و تکنولوژی‌های جدید است به‌طوری که دیگر نام‌ها و برندها برایمان اهمیت نداشته باشد زیرا می‌توانیم روی پای خود بایستیم و همانند دوران تحریم فعالیت کنیم.

    رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به رابطه دولت با اتحادیه در دوره پساتحریم گفت: دولت باید نیازهای ما را جواب دهد که مهم‌ترین‌ آن دستورالعمل مالیات بر صادرات و تعیین تکلیف نرخ ارز است، همچنین تقویت صندوق ضمانت صادرات، افزایش بیمه‌های صادراتی، پیگیری الحاق به سازمان تجارت جهانی و انضباط مالی دولت است که باید دولت بدهی خود را به بخش خصوصی پرداخت کند تا بخش خصوصی توانمندتر از گذشته بتواند در بازارهای جهانی رقابت کند. وی در ادامه با اشاره به چهره جدید اتحادیه در دوره پسا‌تحریم گفت: اتحادیه دو هدف را در دوره پسا‌تحریم پیگیری خواهد کرد که اولین هدف آن مطالبات صنفی است، اما هدف دوم بحث باز شدن فضای جهانی پیش روی اتحادیه است که باید با رقبای خارجی رقابت کند. گلچین اظهار کرد: تنها راه رقابت با رقبای خارجی در بازار جهانی اصلاح فرآیند تولید است که این مهم نیز تنها با ورود تجهیزات به‌روز ایجاد خواهد شد. وی گفت: مهم‌ترین‌ نکته‌ای که اعضای اتحادیه باید به آن توجه کنند این است که از تولیدات سنتی فاصله بگیرند و با ورود تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید خود را آماده ورود به بازار جهانی کنند.

    رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها روز به روز و هفته به هفته کمتر می‌شود، اظهار کرد: اما نتیجه کمرنگ شدن تحریم‌ها در کوتاه مدت نمود ندارد بلکه باید حداقل 3 تا 4 ماه زمان صرف کرد تا نتیجه کمرنگ شدن تحریم‌ها را دید. هر چند در حال حاضر شرایط ما حاد نیست و می‌توانیم همانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهیم. وی با تاکید بر اینکه رفع موانع صادراتی پس از تحریم ضروری به نظر می‌رسد، افزود: یکسری آیین‌نامه و مقرراتی با توجه به دوران تحریم تدوین شده است که به نظر می‌رسد باید به سرعت بازنگری و اصلاح شوند.

    گلچین با تاکید بر اینکه متاسفانه موانع صادراتی در کشور زیاد است، تصریح کرد: مقررات و قوانین صادراتی زیادی در کشور وجود دارند که مربوط به سال‌های گذشته است و باید این موارد نیز اصلاح شوند. گلچین تصریح کرد: یکی از مواردی که در دوره قبلی اتحادیه پیگیری می‌شد فروش نفت خام بود، اما نتوانستیم در آن دوره این فعالیت را انجام دهیم. بر این اساس در دوره جدید سعی کردیم تا روش‌های جدید را پیشنهاد دهیم تا اعتماد مجموعه شرکت ملی نفت را به خود جلب کنیم و بتوانیم وارد عرصه فروش نفت خام شویم.

    وی در ادامه این نشست با اشاره به نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی گفت: خوشبختانه دولت و مجلس به دنبال تعیین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی هستند و کارهای کارشناسی متعددی روی آن انجام شده است، اما نکته مهم که نباید آن را فراموش کرد ورود تکنولوژی‌های جدید است که این تکنولوژی‌ها می‌تواند مزیت خوراک را در مرحله‌ آخر قرار دهد. گلچین اظهار کرد: با ورود تکنولوژی‌های جدید باید به دنبال افزایش بهره‌وری باشیم و از طرفی نیز با تعیین نرخ خوراک ثابت می‌توانیم مزیت خود را در این بازار افزایش دهیم.

    برچسب ها