عصر خودرو

قیمت مس در بورس کالا با افزایش محدود رو‌به‌رو شد

شکست مکانیزم معاملاتی در بازار سرخ؟

عصر بازار: همانطور که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان حوزه فلزات پایه انتظار می‌رفت قیمت مس در معاملات روز گذشته بورس کالای ایران با افزاش ۱۲ صدم درصدی نسبت به آخرین معامله در هفته گذشته رو‌به‌رو شد. بر این اساس قیمت مس مفتول در بورس کالای ایران با افزایش ۲۰تومانی در هر کیلو همراه شد، اما کاتد رشد ۱۵تومانی را در این روز تجربه کرد.

شکست مکانیزم معاملاتی در بازار سرخ؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه این رشد اندک قیمت فلز سرخ در این روز به دلیل افزایش نرخ میانگین هفتگی آن در بورس کالایی لندن بوده است. از طرفی در این روز تقاضای مس کاتد نسبت به میزان عرضه به شدت کاهش یافت که به عقیده یکی از فعالان آگاه، عامل اصلی آن علاوه بر کاهش نقدینگی شرکت‌های خریدار از بورس کالا، افت و خیز پی در پی نرخ مس در بازار لندن بوده است.

    بنابراین روز جمعه، مس لندن قیمت 5 هزار و 155 دلار را به ازای هر تن ثبت کرد که با افزایش 19/ 0 درصدی نسبت به آخرین معامله رو‌به‌رو بوده است.

    به این ترتیب در معاملات بورس کالای ایران، در گروه مس، شرکت صنایع ملی مس ایران با 3500 تن مس مفتول در تالار محصولات صنعتی و معدنی حاضر شد. این شرکت همچنین 4000تن مس کاتد را در این تالار عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 20 هزار تن انواع مس کم عیار، 140 تن سولفور مولیبدن و 18 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، 270 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان در این روز عرضه شد.

    بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 16 هزار و 730تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش 15 تومانی را تجربه کرده است. از سوی دیگر کل عرضه برای این محصول 4هزار تن بوده در حالی که میزان تقاضا 920 ثبت شده است. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت پایه 17 هزار و 446 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، افزایش 20 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 3500 تن بوده است، در حالی که تقاضاکنندگان خواستار 520 تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 17 هزار و 501 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با رشد 12 تومانی در هر کیلو مواجه شد. کل عرضه برای این محصول 300 تن بود، اما با تقاضای 220 تنی مواجه شد.

    از طرفی این فلز در بازار آزاد نیز هم‌اکنون با قیمت 18 هزار تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه تغییری نداشته است. فعالان بازار معتقدند: این افزایش قیمت موقتی بوده و هفته آینده به دلیل پارامترهای کاهشی با ریزش قیمت این فلز در بازار داخلی مواجه خواهیم شد.

    دو سناریوی مهم فلز سرخ
    در حال حاضر اتفاق مهمی که در بازار فلزات اساسی به ویژه مس رخ داده این است که سیاست‌های پولی چین موجب تغییراتی در قیمت همه کالاها به‌خصوص مس در بازارهای جهانی شده اما این در شرایطی است که این تغییرات قیمتی سیگنالی به خریدار نمی‌دهد و حتی در بازار داخلی تغییری بر روند عرضه‌ و تقاضا ایجاد نکرده که همین موضوع موجب تشدید شرایط رکودی در بازار مس شده است.
    از طرفی در بازار جهانی این محصول نیز به دلایل مختلف تقاضای این فلز سرخ کاهش یافته است که در شماره روز گذشته به پنج عاملی که در رکود بازار مس جهانی دخالت دارد اشاره کردیم.

    شاید در حال حاضر شرایط اقتصادی فعلی و کاهش ارزش یوآن مهم‌ترین‌ عوامل تغییر قیمت فلز سرخ در بازارهای جهانی بوده، اما بهای رو به پایین قیمت نفت و روند تغییرات قیمت دلار در برابر سبدی از ارزها بر سطح قیمت این فلز در بازارهای جهانی تاثیر بسزایی داشته است.

    بنابراین وقتی این عوامل در کنار هم قرار می‌گیرند نشان می‌دهد که شرایط بازار داخلی و جهانی با یکدیگر هماهنگ شده و تنها در برخی از مواقع که سایر متغیرهای تاثیر‌گذار بر قیمت مس با نوسان رو‌به‌رو می‌شود، بازار داخلی بر‌خلاف سایر پارامترهای تاثیر‌گذار حرکت می‌کند.

    از طرفی پیش‌بینی‌ها از بازار بر دو سناریو استوار است که سناریوی اول نشان می‌دهد قیمت مس از کف 5 هزار دلاری خود عبور خواهد کرد که بی‌سابقه‌ترین قیمت برای آن محسوب می‌شود. بنابراین اگر مس به روند نزولی روانی پا بگذارد در این صورت می‌توان بر‌اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته رقم 4800 دلاری را برای این محصول متصور بود. همچنین بررسی‌ها در سناریوی دوم نشان می‌دهد که با تغییر فاز اقتصاد کلان در کشورهای بزرگ مصرف‌کننده این محصول انتظار می‌رود بهای این محصول در بورس لندن نیز افزایش یابد، ولی در اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا این تغییر قیمت منجر به تحرکات مثبتی در بازار داخلی می‌شود یا خیر؟

    در پاسخ باید گفت این موضوع به تقویت قیمت‌ها منجر خواهد شد، اما در مکانیزم عرضه و تقاضا تاثیری نخواهد گذاشت.
    از طرفی به دلیل اینکه در حال حاضر کشور در شرایط رکودی به سر می‌برد، تا زمانی که بخش تولید و مسکن رونق نیابد بازار داخلی این محصولات نیز حرکت مثبتی را تجربه نخواهد کرد. بر اساس تحلیل‌ها، رونق بازار فلز سرخ به پیش‌نیازهایی احتیاج دارد که یکی از این پیش‌نیازها ایجاد تحرک در بخش واقعی اقتصاد است. بنابراین تولید باید در بخش‌های مختلف چه مستقیم و چه غیر‌مستقیم تقویت شود.
    همچنین تقویت بخش‌های پایین‌دستی صنعت مس نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، البته نباید تاثیر ایجاد زمینه‌های صادراتی به بازارهای جهانی را در رونق این بازار و در نتیجه اقتصاد کشور نا‌دیده گرفت.

    در بازار فلزات داخلی چه گذشت؟
    از سوی دیگر دیروز قیمت اکثر فلزات اساسی در بازار آزاد نسبت به روز شنبه به تبعیت از ثبات نرخ ارز بدون تغییر باقی ماند. البته این در حالی است که قلع نیز افت 500 تومانی را نسبت به روز شنبه تجربه کرد که به گفته فعالان بازار دلیل افت این فلز کاهش میزان تقاضا در بازار بوده است. البته به گفته فعالان بازار سرب کارگاهی نیز نسبت به روز شنبه 50 تومان در هر کیلو کاهش یافت و قیمت 6 هزار تومانی را در هر کیلو تجربه کرد.

     

    برچسب ها