عصر خودرو

فرار سرمایه از بورس‌ آمریکا به بالاترین سطح رسید

اجماع بر پایان رونق بازار سهام آمریکا؟

عصر بازار: کریگ کلمبوس، رئیس شرکت «مدیریت سرمایه تاور اسکوئر» و سوزان فولتون، رئیس و بنیان‌گذار «اف‌بی‌بی‌کپیتال پارتنرز» در گفت‌وگو با تلویزیون «سی‌ان‌بی‌سی» به تحلیل بازار سهام آمریکا به ویژه در هفته گذشته پرداختند تا جریان حرکت سرمایه در بازارهای مالی جهان را تحلیل کنند.

اجماع بر پایان رونق بازار سهام آمریکا؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در میزگرد تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» کریگ کلمبوس در رابطه با سرمایه‌گذاری شرکتش در بازار سهام گفت: به نظرم در چنین موقعیتی باید بسیار هشیارانه عمل کنیم و بهتر است 4-5 هفته دیگر صبر کنیم تا تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره مشخص شود.

    با توجه به اینکه شرکت «مدیریت سرمایه تاور اسکوئر» به حوزه مالی علاقمند است و اینکه حوزه مذکور شرایط خوبی در بازار ندارد، کلمبوس تغییر مثبت در بازار را مشروط به تغییر نرخ بهره توصیف کرد: من معتقدم هیچ زمان مناسبی برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد، اما پیش‌بینی می‌کنم در ماه سپتامبراین اتفاق بیفتد. مهم است که قبول کنیم افزایش نرخ بهره امسال بهتر است؛ چرا که برای سه سال متوالی شاهد بودیم در سه‌ماهه اول هر سال عملکرد اقتصادی ضعیف بوده است. چنانچه نرخ بهره بالا برود، کاتالیزور خوبی برای حوزه مالی محسوب می‌شود.

    از سوی دیگر به گفته سوزان فولتون، برای فدرال رزرو اهمیتی ندارد که سه‌ماهه اول سال برای افزایش نرخ بهره مناسب باشد؛ چرا که دغدغه‌های بزرگتری در ذهن دارد. فولتون معتقد است با توجه به بازی‌ چینی‌ها با یوآن، تا اوایل سال آینده نرخ بهره افزایش نخواهد یافت و در صورت افزایش، بسیار تدریجی خواهد بود.

    رئیس «اف‌بی‌بی‌کپیتال پارتنرز» با اشاره به اینکه شرکت متبوعش در نیمه اول سال به‌شدت سهام حوزه بهداشت را خریداری کرده، تصریح کرد: نمی‌توان گفت این هفته روی خرید متمرکز بودیم، اما در کل سرمایه‌گذاری سنگینی روی حوزه‌های بهداشت و تکنولوژی انجام داده‌ایم.

    بر اساس گزارش «سی‌ان‌بی‌سی» به نظر می‌رسد فرار پول از بازار سهام آمریکا از کنترل خارج شده است. در واقع 78.7 میلیارد دلاری که صندوق های سهام داخلی این کشور را ترک می‌کند، از مقداری که در سال‌های بحران مالی تجربه شد، بدتر است. بر اساس داده‌هایی که صبح روز جمعه منتشر شد، در دوران بحران مالی شاخص S&P500 تقریباً 60 درصد افت کرده بود. اما صندوق‌های سهام داخلی فقط در ماه جولای 20.4 میلیارد دلار و در 12 ماه گذشته 158 میلیارد دلار از دست داده‌اند. حتی سیل عظیم پول که به صندوق‌های قابل‌معامله در بورس روانه شد نیز نتوانست ضرر حاصل از خروج سرمایه‌گذاران حوزه خرده‌فروشی را جبران کند.

    این فرار سرمایه بیشتر از آن جهت عجیب است که امسال برای بازار سال بدی نبوده است. شاخص S&P500 تا به امروز حدود 1.5 درصد افزایش یافته اگرچه به شاخص‌های دیگر از قبیل آنها که روی سهام بین‌الملل متمرکز است، آسیب رسانده. برای مثال سود بین‌المللی شاخص MSCI-EAFE (شاخص مورگان استنلی کپیتال- اروپا، استرالیا و خاور دور) در قیمت 4 درصد و در بازده کل 7 درصد افزایش داشته است.

    آلینا لامی، تحلیل‌گر ارشد مؤسسه پژوهشی سرمایه‌گذاری «مورنینگ استار» در یک گزارش می‌گوید:‌ الگوی کنونی بازار، به جز بازده، بر انتظارات سرمایه‌گذاران در آینده نیز تأثیر می‌گذارد. اجماع کلی این است که آمریکا به مراحل پایانی بازار پررونق خود نزدیک می‌شود.

    به نوشته سایت «سی‌ان‌بی‌سی» در سراسر جهان، بازارها در سطح بنیادی ارزان‌تر هستند و اروپا و ژاپن هنوز فعالانه به تحریک اقتصادهای خود مشغولند. سرمایه‌گذاران آگاهی دارند که آمریکا و اروپا در نقاط متفاوتی از چرخه اقتصادی قرار دارند و این قضیه، در جریان سرمایه مشهود است. در واقع، صندوق‌های بین‌المللی سرمایه نه‌تنها در بازده کل، بلکه در جذب پول نقد سرمایه‌گذارها نیز پیشرفت کرده‌اند. صندوق‌های مذکور 179.3 میلیارد دلار جذب کرده اند که تا امروز بیشترین مقدار در حوزه تمامی دارایی‌ها به شمار می‌رود.

    برچسب ها