عصر خودرو

کمیجانی عنوان کرد

هماهنگی در کاهش نرخ سود سپرده‌ و تسهیلات

عصر بازار- قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به کاهش نرخ سود و تسهیلات بانکی می‌گوید احتمال دارد ۱۰۰ درصد بانک‌ها این کاهش نرخ سود را انجام ندهند، اما به‌طور متوسط نرخ سود بانک‌ها در حال حاضر ۱۷ درصد است.

هماهنگی در کاهش نرخ سود سپرده‌ و تسهیلات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، اکبر کمیجانی امروز در نمایشگاه بانک، بیمه و بورس گفت: در آغاز دولت تدبیر و امید اقتصاد ایران چه در سطح نظام بانکی و چه در سطح اقتصاد کلان با چالش‌های زیادی همراه بود و وضعیت متغییرهای اقتصاد کلان  نگران‌کننده به نظر می‌رسید.

    وی ادامه داد: رشد اقتصادی در سال‌های 1391 و 1392 در اثر تحریم‌ها کاهش پیدا کرده بود، در حالی که در آن سال‌ها و سال‌های قبل 1391 و 1392 درآمد نفتی بسیار بالا رفته بود و علاوه بر این تسهیلات و مبادلات خارجی در جریان بود و این موضوع به دلیل سیاست‌های غیرانضباطی دولت حتی در سال‌های قبل تحریم بود.

    قائم مقام بانک مرکزی اظهار کرد: مجموعه سیاست‌ها و تدابیر باعث شد اقتصاد در آن سال‌ها به رکود عمیق فرو رود و در سال‌های شروع دولت تدبیر و امید علی‌رغم کاهش درآمد نفت در نوامبر 2014 رشد اقتصادی سه درصدی را تجربه کردیم.

    کمیجانی تصریح کرد: حتی قیمت نفت به مرز 30 دلار در هر بشکه رسید و در اواسط سال بهبود نسبی پیدا کرد و درآمد نفت روی اقتصاد تاثیر داشت. از آغاز دولت تا زمان برجام وضعیت اقتصاد کلان رو به بهبود بود. تورم در مهرماه 1392 به 40.2 درصد رسیده بود و امروز در پایان خردادماه سال 1395 تورم به 9.7 درصد کاهش پیدا کرد.

    وی بیان کرد: با استفاده از تجربیات اقتصادی می‌دانیم که تورم دشمن سرمایه‌گذاری است و عوارض متعددی دارد و تصمیم‌گیری در مورد آن دارای ریسک‌های زیادی است و تمام متغییرهای اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما دولت تدبیر و امید با کمک قوه قضاییه توانست کارهای خوبی در این زمینه انجام دهد.

    قائم مقام بانک مرکزی اضافه کرد: کاهش نرخ تورم کمک کرد که فضای نوسانی و ناآرام و مایوس‌کننده بازار ارز پشت سر گذاشته شود. در سال‌های آغازین دولت انتظارات به سمت بهبود شرایط اقتصادی می‌رفت و با شروع مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 ما به صورت مستمر شاهد بهبود نسبی در وضعیت بازار ارز کشور بودیم و در حال حاضر نرخ ارز در سه ماهه منتهی به خردادماه سال 1395 نسبت به دوره مشابه سال قبل تنها 4.4 درصد افزایش یافته است.

    کمیجانی ادامه داد: برخی از فعالان تجاری خرده می‌گیرند که چرا نرخ ارز با نرخ تورم کاهش پیدا نمی‌کند، اما دولت این موضوع را هم مدیریت خواهد کرد.

    وی با اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و سپرده‌ها گفت: در مراحل آغازین کاهش نرخ تورم انتظار نداشتیم نرخ سود بانکی به این موضوع واکنش نشان دهد، ولی با هماهنگی‌هایی که انجام شده شاهد تعدیل در سود سپرده‌ها و تسهیلات بودیم، حتی این‌بار بانک‌ها به صورت جداگانه نرخ سود سپرده‌شان را کاهش دادند تا جایی که نرخ سود سپرده یکساله به 15 درصد رسید.

    قائم مقام بانک مرکزی تاکید کرد: با توجه به تجربه ما در آغاز کار انتظار نداشتیم که 100 درصد بانک‌ها این موضوع را رعایت کنند، ولی جو کلی بانک‌ها به سمتی پیش رفت که نرخ سود کاهش پیدا کند و در نتیجه اکثر بانک‌ها نرخ سود و تسهیلات بانکی را پایین آوردند و امروز می‌توانیم اعلام کنیم میانگین نرخ سود بانکی در حال حاضر 17 درصد است.

    کمیجانی با اشاره به روابط بانکی ایران با سایر کشورها اظهار کرد: چندی پیش در روسیه بودم و قرار بر این شد که به زودی با یکی از بانک‌های بزرگ این کشور وارد روابط بین‌ بانکی شویم. روابط کارگزاری ایران با بانک‌های اروپایی و آسیایی به صورت نرم و روان در جریان است.

    وی افزود: سال گذشته رییس جمهوری به معاون اولش – جهانگیری – نامه‌ای داد که در آن نامه تاکید شد: دولت در جهت اصلاح نظام بانکی و بازار سرمایه حرکت کند، البته مطالعات این موضوع از قبل نیز وجود داشت، اما از آن زمان به صورت منسجم این کار آغاز شد که انشاالله در پایان سال با اقداماتی که مجموعه دولت انجام می‌دهد شرایط بهتری به خود بگیرد.

    برچسب ها