عصر خودرو

حباب کاذب قیمت بر روی زعفران نشست

عصر بازار- عضو شورای ملی زعفران گفت:مدیریت تولید امری مهم در کنترل قاچاق پیاز زعفران است تا رقیب در منطقه ایجاد نشود چرا که در غیر اینصورت کمتر از یک دهه جای خود را به رقبا خواهیم داد .

حباب کاذب قیمت بر روی زعفران نشست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی حسینی عضو شورای ملی زعفران با اشاره به قیمت زعفران اظهار داشت: در حال حاضر قیمت زعفران نسبت به یک ماه گذشته با ثبات بوده اما با توجه به نزدیک شدن فصل برداشت ظرف چند ماه آینده حباب قیمت ها خواهد شکست.

    وی با اشاره به حباب کاذب یک میلیون تومانی گفت: اکنون هر کیلو زعفران بسته به کیفیت و نوع آن بین 5 میلیون و 500 الی 6 میلیون و 500 هزار تومان است .این درحالیست که این نرخ برای زعفران منطقی نیست چرا که باید هر کیلو طلای سرخ بین 4 میلیون و 500 الی 5 میلیون و 500 هزار تومان باشد.

    حسینی با اشاره به پیش بینی تولید بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای سال جاری تولید حدود 400 تن زعفران را پیش بینی کرده است و به نظر می رسد که با توجه به بارندگی های پایان فصل و افزایش سطح زیر کشت این میزان محقق شود.

    عضو شورای ملی زعفران با اشاره به سطح زیر کشت افغانستان گفت: سطح زیر کشت دو استان خراسان رضوی و جنوبی 90 هزار هکتار است .با توجه به اینکه سطح زیر کشت افغانستان به ندرت به 10 هزار هکتار می رسد اما به هر حال افغانستان خطری برای تولید کشور ماست چرا که کشت زعفران در این کشور رو به افزایش است.

    وی ادامه داد: طی ماه‌های آتی احتمالا پیاز مازاد نیاز کشاورزان به راحتی در حال خروج از مرزهاخواهد بود از این رو لازم است که اقدامات لازم صورت گیرد تا از مرزهای شرقی مازاد پیاز زعفران قاچاق نشود.

    حسینی با اشاره به مدیریت تولید زعفران بیان کرد: مدیریت تولید امری مهم در کنترل قاچاق پیاز زعفران است در غیر اینصورت کمتر از یک دهه جای خود را به رقبا خواهیم داد و این درحالیست که ایران سکوی تولید زعفران در دنیا است.

    ***  ازعفران ارزان می شود

    غلامرضا میری نائب رئیس شورای ملی زعفران گفت: با توجه به وضعیت جوی و بارش مناسب دو ماهه نخست سال جاری و افزایش سطح زیر کشت برآورد می شود که تولید زعفران در مقایسه با سال گذشته 20 الی 30 درصد افزایش داشته باشد.

    وی با اشاره به بازار زعفران افزود: حدود دو ماهی است که بازار از ثبات نسبی برخوردار است به طوریکه حداقل قیمت 5 میلیون و 250 وحداکثر 6 میلیون و 500 هزار تومان است.

    میری در پاسخ به این سوال که حباب قیمت برای طلای سرخ وجود دارد یا خیر، گفت: بازار تابع عرضه و تقاضا است و از آن جا که در بازارهای داخلی و جهانی محصول خرید و فروش می شود لذا مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد.

    وی ادامه داد: طبق روال همه ساله روند صادرات در خرداد و تیر ماه کاهش می یابد از این رو پیش بینی می شود که با افزایش عرضه بیش از تقاضا به بازار قیمت ها کاهش یابد.

    نائب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به احتکار زعفران بیان کرد: باتوجه به تولید 310 هزار تنی زعفران و صادرات حداکثر 70 هزارتنی محصول از آبان ماه سال گذشته تا کنون و مصرف 30 تن زعفران در داخل بیانگر این است که مابقی محصول در انبارهای دلالان و کشاورزان انبار شده است.

    برچسب ها