عصر خودرو

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت:

برنامه صادرات روزانه ۴ میلیون بشکه نفت

عصر بازار- مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه ایران ۸۰ درصد سهم خود را از بازار نفت پس گرفته است، گفت: هدف صادرات نفت ما چهار میلیون بشکه در روز است و برای رسیدن به آن برنامه داریم و منتظر شرایط مناسب هستیم.

برنامه صادرات روزانه ۴ میلیون بشکه نفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، سرعت بازگشت ایران به بازار جهانی نفت، پس از لغو تحریم ها، سبب شگفتی کارشناسان این صنعت شده است. ایران که در دوران تحریم روزانه یک میلیون بشکه نفت خام صادر می کرد، در مدت چهار ماه پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، میزان صادرات را دو برابر کرد و به دو میلیون بشکه در روز رساند.
    در این میان، سرعت بازگشت نفت ایران به اروپا نیز اهمیتی ویژه دارد، ایران در دوران تحریم روزانه حدود 100 هزار بشکه نفت به ترکیه صادر می کرد و اکنون میزان صادرات خود را به کشورهای اروپایی به محدوده 500 تا 600 هزار بشکه در روز رسانده است.
    شرکت های هلنیک (یونان)، توتال (فرانسه)، سپسا (اسپانیا)، ساراس (ایتالیا) و لوتوس (لهستان) از جمله مشتریان اروپایی نفت ایران هستند که در ماه های اخیر، خرید نفت از ایران را آغاز کرده اند.
    به گزارش وزارت نفت، سیدمحسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در گفت وگو با شبکه خبری بلومبرگ آمریکا، بخش هایی از جزییات برنامه های ایران را برای بازگشت به بازار جهانی نفت تشریح کرده است.
    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: با وجود تلاش این کشور برای افزایش تولید نفت، بازارهای جهانی نفت امسال ثبات خواهند داشت.
    وی افزود: ایران از مجموع تولید کنونی روزانه سه میلیون و 800 هزار بشکه نفت خام، دو میلیون بشکه را صادر می کند و حدود 80 درصد از سهم خود از بازار نفت در دوره پیش از آغاز تحریم ها را پس گرفته است.
    قمصری گفت: بازار توازن کنونی خود را حفظ خواهد کرد و بازگشت قیمت ها به زیر سطح 30 دلار، حداقل در سال کنونی میلادی، چندان محتمل نیست.
    ایران برای ارتقای صنعت نفت و پس گرفتن جایگاه خود به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ نفت در اوپک، به 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. هدف جمهوری اسلامی این است که تا سال 2021 میلادی، مجموع تولید نفت و میعانات گازی خود را به پنج میلیون و 800 هزار بشکه در روز برساند.
    ایران پیش از این توانست با افزایش 25 درصدی تولید خود پس از پایان تحریم ها، تردیدها درباره توانایی صنعت نفت خود را برای این کار بر طرف کند و افزون بر آن، قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی تولید خود را به چهار میلیون بشکه در روز برساند.
    قمصری گفت: سیاست نفتی ما این نیست که نفت را برای ذخیره کردن در نفتکش ها تولید کنیم؛ به بیان دیگر، ما به میزانی تولید خواهیم کرد که بازار توان جذب آن را داشته باشد.
    به گفته وی، ایران حدود 25 درصد از نفت صادراتی خود را به بازار اروپا می فرستد. افزون بر آن، اگر چه ایران شمار قراردادهای صادرات نفت به آسیا را افزایش نداده، توانسته است حجم صادرات خود را به این منطقه افزایش دهد.
    وی افزود: بیشتر مبادلات و قراردادهای ما بلندمدت هستند و جای زیادی برای معاملات تک محموله باقی نمی ماند؛ اکنون نیز با شرکتهای زیادی هم در اروپا و هم در آسیا، در حال مذاکره هستیم.
    قمصری همچنین گفت، بخشی از پول محموله های نفتی ایران اکنون به یورو پرداخت می شود.

    برچسب ها