عصر خودرو

برگ‌برنده جدید نفتی ایران رو شد؛;

دردسر جدید سعودی‌ها در بازار نفت

عصر بازار- افزایش گرمای تابستانی و جهش مصرف برق در خاورمیانه درحالی توان صادرات نفت عربستان را کاهش داده که گازهای ترش پارس جنوبی این روزها به برگ برنده ایران در تجارت نفت تبدیل شده است.

دردسر جدید سعودی‌ها در بازار نفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با افزایش دمای هوای تابستانی در منطقه خاورمیانه و جهش بی‌سابقه مصرف برق در کشورهای مختلف این منطقه، ایران و عربستان سعودی دو مسیر متفاوت را در بازار نفت در پیش گرفته‌اند.

    بر این اساس ایران با افزایش تولید و برداشت گاز طبیعی به ویژه از فازهای جدید پارس جنوبی، گاز بیشتری به نیروگاه‌های برق عرضه می‌کند و هم اکنون نیروگاه‌های کشور به جای گازوئیل و نفت کوره از گاز به عنوان سوخت اول خود استفاده می‌کنند.

    آرش کردی مدیرعامل توانیر هفته جاری در گفتگو با مهر با اشاره به مصرف 240 تا 250 میلیون مترمکعب گاز طبیعی (معادل تولید 10 فاز استاندارد پارس جنوبی) در نیروگاه‌های کشور به منظور تولید 50 هزار مگاوات برق در ساعات پیک مصرف خبر داده و گفته است: به استثنای چند نیروگاه در استان سیستان و بلوچستان در تمامی واحدهای نیروگاهی به جای سوخت مایع، گاز طبیعی مصرف می شود.

    از این رو با توقف مصرف سوخت مایع در واحدهای نیروگاهی با افزایش تولید در پارس جنوبی، گاز بیشتری در اختیار نیروگاه‌ها قرار می‌دهد و این ظرفیت گازی موجب شده که در کنار توقف واردات سوخت‌های حرارتی، ایران از ابتدای سال‌جاری تاکنون به یکی از کشورهای بزرگ صادرکننده گازوئیل و نفت کوره در سطح منطقه خاورمیانه تبدیل شود.

    سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت هفته جاری با اشاره به شکسته شدن رکورد صادرات نفت کوره ایران، گفته است: خرداد ماه امسال بالغ بر یک میلیون و 500 هزار تن نفت کوره توسط ایران به بازار صادر شده است.

    سیدناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم با اشاره به افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی ایران، تاکید می‌کند: با افزایش تولید گاز در پارس جنوبی و ظرفیت مازاد انواع سوخت مایع از ابتدای امسال تاکنون بیش از 13 میلیون لیتر گازوئیل صادر شده است.

    به عبارت دیگر متوسط مصرف نفت کوره در نیروگاه‌ها از ابتدای سال‌جاری تاکنون حدود 16 میلیون لیتر در روز کاهش یافته و در بخش گازوئیل هم متوسط مصرف این فرآورده نفتی حدود 10 میلیون لیتر در روز کاهش داشته است.

    با مرور این آمارها با وجود جهش پیک مصرف برق تابستانی در نیروگاه‌ها و نیاز به سوخت بیشتر، افزایش گازرسانی به این واحدها در خدمت تجارت نفت ایران قرار گرفته و عملا با اتکا به تولید بیشتر گاز، محدودیتی برای افزایش تولید و صادرات نفت خام ایران ایجاد نخواهد شد. 

    نیروگاه‌های برق نفت عربستان را بلعیدند

    هر چقدر افزایش تولید گاز در ایران به عاملی برای ادامه افزایش تولید و صادرات نفت خام ایران تبدیل شده که عربستان سعودی به دلیل نداشتن ذخایر غنی گاز در فصل تابستان با محدودیت‌های جدید در تولید و صادرات نفت خام روبرو شده است.

    افزایش دما در اکثر نقاط عربستان سعودی، مصرف برق و در نهایت مصرف نفت خام و فرآورده‌های نفتی در واحدهای نیروگاهی این کشور را به شدت افزایش داده به طوری‌که آمارهای رسمی از کاهش قابل توجه صادرات نفت خام این کشور بزرگ تولیدکننده عضو اوپک حکایت دارد.

    براساس گزارش‌های منتشر شده در موسسات معتبر انرژی جهان، در ماه گذشته میلادی صادرات نفت خام عربستان به پایین ترین میزان در طول 6 ماه گذشته تاکنون کاهش یافته است. آغاز تعمیرات اساسی برخی از پالایشگاه‌های نفت و افزایش تقاضا در بخش نیروگاهی دو عاملی بوده که در کاهش تولید و صادرات نفت خام عربستان تاثیرگذار بوده است.

    در آوریل سال 2016 میلادی صادرات نفت خام عربستان سعودی با 100هزار بشکه کاهش در روز به هفت میلیون و 440 هزار بشکه رسیده و عملا مصرف مستقیم نفت خام در نیروگاه‌های این کشور عربی، توان صادرات طلای سیاه سعودی‌ها را به شدت کم کرده است.

    براساس گزارش‌های موجود در آوریل سال جاری میلادی روزانه بیش از 500 هزار بشکه نفت خام در نیروگاه‌های عربستان مصرف شده است که در مقایسه با ماه مارس 2016 افزایشی روزانه حدود 100 هزار بشکه ای را تجربه می کند.

    از سوی دیگر، مصرف نفت خام و فرآورده های نفتی در مقایسه با گاز طبیعی راندمان تولید در نیروگاه‌های برق را به کمتر می کند و عملا این روزها هر چه قدر تجارت نفت عربستان از نبود گاز ضربه می‌خورد، افزایش تولید گاز به عنوان برگی برنده در خدمت تجارت و صادرات نفت ایران درآمده است.

    برچسب ها