عصر خودرو

چه شد که شاخص بورس امروز هم ریخت؟

«خرید حقوقی‌ها» ناجی امروز بورس

عصر بازار: معاملات امروز بورس اوراق بهادار نشان می‌دهد سهم‌هایی که بیشترین تاثیر مثبت را در مثبت شدن شاخص داشتند،‌ تحت تاثیر خرید گسترده حقوقی‌ها بودند، در حالی که سهامی که بیشترین سهم را در منفی شدن شاخص داشتند، از فروش حقیقی‌ها منفی شدند.

«خرید حقوقی‌ها» ناجی امروز بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بورس اوراق بهادار امروز در حالی به کار خود پایان داد که شاخص کل با 74 واحد ریزش،‌ به حرکت در مسیر نزولی ادامه‌ داده و در کانال 65 هزار و 239 واحدی متوقف شده‌است. همچنین ارزش بازار امرور در مسیر کاهش به 281 هزار میلیارد تومان رسیده است.

    بر اساس این گزارش،‌ در بازار امروز مانند روزهای گذشته عرضه گسترده حقوقی‌ها فشار زیادی به طرف عرضه وارد کرد. حقوقی‌ها امروز 58 درصد عرضه داشتند و عمده این عرضه در گروه‌های سرمایه‌گذاری،‌ فلزات اساسی،‌ سیمان،‌ انبوه ساری و ماشین آلات و دستگا‌های برقی بوده‌است.

    این در حالی است که حقوقی‌ها امروز 54 درصد از سهم خرید بازار را به خود اختصاص دادند و عمده این خرید در گروه‌های بانکی،‌ محصولات شیمیایی،‌ مخابرات و حمل‌ونقل صورت گرفت.

    از سوی دیگر حقیقی‌های بازار امروز 42 درصد از طرف عرضه و 44 درصد از طرف تقاضای بازار را به خود اختصاص دادند. نقش آفرینی حقیقی‌ها امروز در بازار مانند روزهای دیگر،‌ مکمل حرکت حقوقی‌ها بود. به نحوی که در سهامی که حقوقی‌ها خارج شدند،‌ حقیقی‌ها وارد شدند و در سهامی که گروه حقوقی‌ها خریدار بودند،‌ حقیقی‌ها به عنوان عرضه کننده سهام، ‌نقش آفرینی کردند.

    به این ترتیب امروز گروه سهام سرمایه‌گذاری، ‌فلزات اساسی، ‌سیمان و انبوه‌سازی شاهد خرید گسترده حقیقی‌ها بود، اما گروه‌های بانکی، محصولات شیمیایی و مخابرات از مالکیت حقیقی‌ها خارج شد.

    از سوی دیگر در جریان معاملات امروز مشاهده شد که گروه سرمایه‌گذاری و ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی،‌ بیشترین میزان تقاضا را در بازار داشته‌ است که البته این موضوع با توجه به خرید گسترده حقوقی‌ها و سهم 56 درصدی آنها از تقاضا در بازار امروز،‌ توجیه می‌شود.

    البته اتفاق دیگری که در جریان معاملات امروز رخ داد، این بود که کمترین تقاضا در بازار امروز متعلق به گروه فرآورده‌های نفتی بود. در حالی که تا یک ماه پیش گمانه‌زنی فعالان بازار بر این اساس بود که گروه فرآورده‌های نفتی لیدر بازار است و جهش شارپی این گروه در نیمه اول تیرماه نیز موید همین ادعاست،‌ البته باید توجه شود که اکنون قیمت جهانی نفت در حال نزول است و این موضوع بر سهام این گروه تاثیر منفی زیادی خواهد‌داشت.

    در بازار امروز، نمادهای «شپنا»،‌ «رمپنا»،‌«پارسان» و «فملی» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص داشتند.

    بنابر این گزارش، نکته جالب توجه اینجاست که در چهار سهم بالا که بیشترین تاثیر منفی را داشتند، هم در طرف عرضه و هم در طرف تقاضا حقیقی‌های بازار سهم بیش از 50 درصدی داشتند. به عبارتی می‌توان گفت فشار فروش حقیقی‌ها امروز بیشترین تاثیر را در منفی شدن شاخص داشت.

    همچین در جریان معاملات امروز نمادهای «تاپیکو»، «حکشتی» و «وانصار» بیشترین سهم در مثبت شدن شاخص و به عبارتی کاهش ریزش شاخص را داشتند. آمار معاملات بیانگر این است که در این سهم‌ها، خرید حقوقی‌ها بیش از 50 درصد بوده و کمک شایان توجهی به بازار کرده‌است.

    برچسب ها