عصر خودرو

بررسی روند تغییرات بازار فلزات پایه در بهار ۲۰۱۶؛

پرده دوم برای بازار جهانی فلزات

عصر بازار- آمارهای منتشر شده از اقتصاد جهانی می‌گویند قیمت فلزات پایه در بازارهای معتبر معاملاتی در این گروه اگرچه سال گذشته میلادی رقمی حدود ۴۳/ ۲۳ درصد افت را تجربه کرده ولی در سه ماه‌ اول سال جاری ۳۶/ ۳ درصد رشد را تجربه کرده است.

پرده دوم برای بازار جهانی فلزات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در سه ماهه دوم سال نیز فلزات غیرآهنی توانسته‌اند بیش از 7 درصد رشد را تجربه کنند و این میزان رشد در 6 ماه‌ اول برای این گروه به حدود 11درصد رسیده است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند خوش‌شانس‌ترین گروه‌های کالایی در کالاهای پایه در اختیار فلزات آهنی و سنگ‌آهن بوده به‌طوری‌که برای سنگ‌آهن 7/ 12 درصد رشد را در سه ماه‌ سوم می‌توان پیش‌بینی کرد. میزان رشد قیمت این محصول در 6 ماهه اول سال 2016 نیز بالای 30‌درصد بوده است. کارشناسان جهانی می‌گویند رشد 72/ 1 درصدی قیمت دلار آمریکا در سه ماه‌ دوم سال جاری روی قیمت فلزات پایه نیز اثرگذار بوده و نوسانات این بازار را رقم زده است. رکود یا رشد کند اقتصاد چین نیز دومین عامل موثر بر این بازارها شناخته می‌شود که بر فلزات غیرآهنی اثرات بالایی را به همراه داشته است. این رونق کم (بخوانید رکود) در بازار چین بر کشورهای مهمی در حوزه مواد اولیه از جمله استرالیا، کانادا، روسیه و برزیل تاثیر داشته است.

    مس پشت ایستگاه برگزیت

    قیمت مس در بازار لندن در سه ماهه دوم سال جاری تغییرات زیادی را در مجموع تجربه نکرده است؛ هرچند در برهه‌هایی فراز و فرودهای بالایی داشته، اما در مقایسه نقطه به نقطه شاهد رشد 31/ 0 درصدی این فلز در بازار لندن و رشد 57/ 0 درصدی آن در بازار کامکس هستیم. به این ترتیب قیمت مس در بازارهای جهانی در قیاس با آمارهای سال 2015 افتی معادل 25 درصد را تجربه کرده و به 4 هزار و 835 دلار در هر تن رسیده است. به این ترتیب در حال حاضر قیمت این فلز مهم در کمترین ارقام آن از سال 2009 تاکنون رسیده است.

     

    اما چین چه تاثیری بر بازار مس بر جای گذاشته است؟ چین بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده مس در جهان است. این در شرایطی است که اقتصاد این کشور در سال 2015 به‌صورت نگران‌کننده‌ای در حرکت بود. این موضوع را وقتی در کنار تقویت دلار می‌گذاریم می‌بینیم که فلز سرخ می‌تواند روند نگران‌کننده‌تری در پیش بگیرد. کارشناسان معتقدند مس یکی از بهترین دماسنج‌های وضعیت اقتصادی دنیا است. این فلز اساسی بعد از تجربه‌ای که در سال گذشته داشت به ما می‌گوید وضعیت اقتصادی دنیا می‌تواند از چیزی که اکنون هست بدتر شود. خروج انگلستان از اتحاد یورو و تهدیدهایی که برای خروج کشورهای دیگر نظیر سوئد، اتریش، فنلاند و نروژ همچنان وجود دارد یکی دیگر از ضدمحرک‌های اقتصاد جهان محسوب می‌شوند که می‌تواند این ایده را تقویت کند. در این بین، برنامه فدرال رزرو آمریکا نیز موضوع دیگری است که بر نگرانی‌ها در این حوزه می‌افزاید. برخی پیش‌بینی می‌کنند لااقل سه بار دیگر بانک مرکزی ایالات متحده اقدام به افزایش نرخ بهره خواهد کرد که در این صورت تقویت بهای دلار و اثرات غیرمستقیم آن بر بازار مس دور از ذهن نخواهد بود؛ چراکه نرخ بهره پایین فعلا توانسته بازار را کنترل کند. در این بین اما بررسی قیمت‌های مس در فصل دوم 2016 چندان چنگی به دل نمی‌زند. این موضوع هرچند در مورد سایر فلزات پایه نیز مشهود است، اما تاثیرپذیری مس بیش از سایر فلزات بوده است. به‌عنوان مثال، وضعیت نیکل و قلع را باید حتی مثبت ارزیابی کرد که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بازارهای انرژی، غلات و محصولات کشاورزی نیز در سه ماهه دوم سال جاری میلادی وضعیت نسبت به مس بهتر بود که این مساله حکایت از اثرپذیری بالای این فلز از شرایط جهانی دارد.

     

    روزهای روشن برای فلز نقره‌ای

    قیمت فلز آلومینیوم در 3 ماهه اول سال جاری میلادی رقمی زیر یک درصد کاهش را در بورس لندن تجربه کرده است. با این حال، میزان ریزش قیمت آن در مقایسه با سال گذشته بیش از 18درصد افت را نشان می‌دهد. در حال حاضر قیمت این فلز در بورس لندن رقمی در حدود هزار و 650 دلار در هر تن ثبت شده است. پیش‌بینی‌ها اما حکایت از رشد این فلز به میزان 5/ 8درصد در سال 2016 دارد. در هر حال رکود در اروپا و چین و قیمت‌های پایین نفت در کنار ذخایر بالای این فلز در انبارهای بورس لندن و کاهش تولید در شرکت‌های بزرگ تولیدکننده آلومینیوم در دنیا و اوضاع نسبتا نابسامان سهام شرکت‌های آلومینیومی همگی از جمله عواملی هستند که بر بازار اثرگذار خواهد بود.

    نگرانی‌ها برای نیکل

    آمارهای منتشره از بازار لندن نشان می‌دهد قیمت نیکل که از فلزات مهم در این بازار محسوب می‌شود در قیاس با سه ماهه پایانی سال 2015 وضعیتی نگران‌کننده را پشت سر گذاشته است، به‌طوری که در سه ماه‌ اول سال 2016 قیمت این فلز حدود 40 درصد افت را تجربه کرد، ولی در سه ماه‌دوم توانست حدود 13 درصد از این افت را جبران کند و در رقم 9 هزار و 450 دلار تثبیت شود. پیش‌بینی‌ها نیز حکایت از رشد قیمت این فلز به میزانی بیش از 8 درصد تا پایان سال جاری حکایت دارند. برخی معتقدند رشد احتمالی قیمت فلز نیکل می‌تواند به دلیل کاهش فروش این فلز توسط روسیه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین‌ کشورهای عرضه‌کننده این فلز باشد. در عین حال افزایش قیمت سنگ‌آهن نیز یک عامل مثبت برای رشد قیمت نیکل تا پایان سال محسوب می‌شود. این موضوع به دلیل تولید نوعی فولاد آلیاژی از نیکل و فولاد است که می‌تواند اثرات مستقیم و غیرمستقیمی بر بازار نیکل داشته باشد.

     

    افت لاک پشتی برای سرب

    بهای سرب در سال 2015 میلادی تنها 36/ 3 درصد افت را تجربه کرد که کمترین میزان ریزش در بین فلزات غیرآهنی بوده است، اما این موضوع یک نکته مهم را در ورای خود نهفته دارد و آن اینکه سرب در سال 2014 یکی از بدترین عملکردها را در میان فلزات اساسی به ثبت رسانده به‌طوری‌که در این سال بیش از 17‌درصد ریزش را به جان خریده است. به عبارتی در سال گذشته بعد از یک ریزش شدید از شدت ریزش آن کاسته شده درحالی‌که در سال 2014 در سایر فلزات وضعیت به مراتب بهتری برقرار بود. در سه ماهه اول سال جاری نیز قیمت این فلز 74/ 4 درصد کاهش را به نام خود ثبت کرد و این رقم در سه ماهه دوم به 33/ 4 درصد رسید. قیمت این فلز در پایان ماه ژوئن به هزار و 784 دلار در هر تن رسید و به عقیده کارشناسان این قیمت از ثبات بالاتری در برابر سایر فلزات پایه در سال جاری برخوردار خواهد بود، چراکه شتاب پیشین آن برای ریزش قیمت طی شده است. با این حال دو عامل بر قیمت سرب اثرگذارند؛ نخست وضعیت اقتصادی چین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای تولید و مصرف‌کننده سرب در جهان و دومی قیمت نفت. همچنین تولید اتومبیل‌های سوختی سنتی (نه انواع برقی یا خورشیدی آن) به دلیل آنکه باتری این نوع اتومبیل‌ها با استفاده از سرب تولید می‌شود عامل دیگری است که تقاضا برای این فلز را تشدید خواهد کرد.

    رفت و برگشت روی

    قیمت روی در بازارهای جهانی در سال گذشته یکی از بدترین افت‌های خود را به میزان بیش از 25 درصد تجربه کرده است. با این حال در سه ماهه اول سال جاری میلادی این فلز با بیش از 10 درصد رشد همراه شد که یکی از بهترین رکوردها را در این فصل در بازار لندن به ثبت رسانده است. به همین منوال در سه ماهه دوم سال جاری نیز بیش از 17 درصد رشد را به نام خود ثبت کرد تا یکی از بهترین عملکردها را این فلز در بورس لندن به خود اختصاص دهد. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود در سال جاری در مجموع شاهد رشد 30 درصدی این فلز خواهیم بود که می‌تواند زیان سال گذشته را برطرف کند. این فلز در آخرین روز ماه ژوئن به 2 هزار و 97 دلار در هر تن رسید.

     

    امیدهای قلع برای 2018

    بعد از روی قلع بی‌ثبات ترین فلز در بورس لندن در سال گذشته بوده است. این فلز در سال 2015 بیش از 25 درصد افت را تجربه کرد با این حال در سه ماه‌ اول سال جاری در حدود 16 درصد رشد قیمت را ثبت کرد. اما داستان قلع به همین جا ختم نشد و این فلز در سه ماه‌دوم سال جاری بار دیگر مسیر بی حرکتی را در پیش گرفت و تنها 89/ 0 درصد رشد را توانست تجربه کند. با این حال پیش‌بینی‌ها برای این فلز افزایشی 17‌درصدی را در سال جاری نشان می‌دهد. با این حال همچون سایر بازارهای کالایی چشم انداز این فلز به وضعیت چین و آمریکا بستگی بالایی دارد. پیش‌بینی می‌شود کسری ناشی از عرضه نسبت به تقاضا باعث رشد قیمت این فلز تا سال 2018 شود که خبر خوبی برای این کالا محسوب می‌شود.

    چشم‌انداز سوم بازار فلزات پایه

    رشد بهای دلار در سه ماه دوم سال 2016 عاملی بود که قیمت‌ها را در بازار فلزات پایه نوسانی کرد و هنوز این موضوع به‌عنوان یک مولفه مهم می‌تواند در سه ماهه پیش رو همچنان اثرگذار باشد. در اروپا و ژاپن نیز منفی بودن نرخ بهره عامل مهمی است که در کنار افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تعیین‌کننده مسیر بعدی بازار فلزات پایه خواهد بود. در این بین فلزات غیرآهنی در بورس لندن شرایط فاندامنتالی متفاوتی را تجربه می‌کنند. برخی از این فلزات با کمبود و برخی دیگر با مازاد عرضه روبه‌رو‌ هستند اما هر دو موضوع با هم مشترکند؛ نخست آنکه هزینه‌های تولید و میزان تولید به سطوح غیراقتصادی خود نزدیک شده و رکود بیشتر در این فلزات می‌تواند باعث زیان بنگاه‌های تولیدی در این گروه‌ها شود. موضوع دیگر اینکه تقریبا تمام این فلزات برای توسعه‌های زیرساختی که در سطح دنیا انتظار می‌رود مورد استفاده قرار می‌گیرند بر این اساس شرایط نسبتا مناسبی را می‌توان در صورت خروج اقتصادهای بزرگ از رکود برای آنها انتظار داشت. در مورد فلزات مختلف نیز شرایط متفاوت است. به‌عنوان مثال مس در شرایط فعلی آمادگی آن را دارد که در محدوده 4 هزار و 500 تا 4 هزار و 700 دلار در هر تن در سه ماهه سوم متغیر باشد. روی و قلع نیز با مقادیر متفاوتی از کسری روبه‌رو‌ هستند که می‌تواند شرایط مناسبی را برای این فلزات ایجاد کند. البته وضعیت آتی همه این فلزات در سایه تغییرات در رشد و رکود چین قابل بررسی است و انتشار اخبار و وقایعی منفی از این اقتصاد بزرگ در سه‌ماه سوم سال می‌تواند اثرگذاری بالایی را برای این بازار به همراه داشته باشد. قیمت نیکل می‌تواند در محدوده 8 هزار دلار در هر تن باشد. در مورد آلومینیوم نیز به نظر می‌رسد روسیه تاثیرگذاری بالاتری بر روند معاملات و قیمت‌ها در این فلز داشته باشد.

    برچسب ها