عصر خودرو

سکه یک کانال پایین آمد

حرکت محتاط قیمت‌ها در بازار

عصر بازار- روز دوشنبه، بازار داخلی آرام‌تر از روز یکشنبه بود و قیمت‌ها نوسان چندانی را تجربه نکردند. در سومین روز هفته، معامله‌گران ارزی در خرید دلار احتیاط کردند تا قیمت این ارز با تنها ۳ تومان رشد به ۳ هزار و ۵۰۸ تومان برسد.

حرکت محتاط قیمت‌ها در بازار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، برخلاف رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 3 هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 117 هزار تومان رسید. بخشی از کاهش سکه ناشی از احتیاط بازیگران این بازار بود. به گفته فعالان، آغاز حراج رسمی سکه از ساعت 4 بعدازظهر روز دوشنبه موجب شده بود که معامله‌گران در خرید احتیاط کنند. افت بهای اونس در بازارهای جهانی عامل دومی بود که در کاهش بهای سکه تمام اثرگذار بود.

    علل کاهش دامنه نوسان

    روز دوشنبه، شاخص ارزی در دامنه محدود سه هزار و 499 تومان تا سه هزار و 510 تومان نوسان کرد. در سومین روز هفته، فضای بازار ارز احتیاطی بود و معامله‌گران با دوراندیشی بیشتری اقدام به خرید دلار کردند، عاملی که در کاهش نوسانات بازار اثرگذار بود. به گفته فعالان، یکی از نشانه‌های احتیاط در بازار داخلی رشد محدود دلار نسبت به افزایش نرخ حواله درهم بود. به اعتقاد حاضران در بازار، روز گذشته نرخ حواله درهم حتی تا محدوده 960 تومان بالا رفت ولی هم‌زمان قیمت دلار در بازار داخلی نتوانست از محدوده 3 هزار و 510 تومان عبور کند. بخشی از بازیگران بازار احتیاط معامله‌گران ارزی را ناشی از دو موضوع دانستند.

    اول اینکه روز یکشنبه قیمت دلار تا محدوده سه هزار و 515 تومان بالا رفت، ولی کشش رشد بیشتری را از خود نشان نداد و با افزایش عرضه ارز، در مسیر کاهشی قرار گرفت. این اتفاق موجب شد که روز دوشنبه نیز معامله‌گران ارزی با عاقبت‌اندیشی بیشتری در بازار قدم بردارند. از سوی دیگر، روز دوشنبه، نرخ فروش ارز بیشتر صرافی‌های بانکی پایین‌تر از سطح 3 هزار و 500 تومان بود و همین عامل موجب می‌شد که انتظارات افزایشی معامله‌گران تا حدی مدیریت شود.  در نهایت روز دوشنبه، چنانکه اشاره شد دلار با رشد جزئی 3 تومانی به قیمت 3 هزار و 508 تومان رسید. همسو با رشد قیمت در بازار آزاد، در مرکز مبادلات ارزی نرخ رسمی دلار با 15 ریال رشد به قیمت 3 هزار و 85 تومان رسید.

    در کنار بازار ارز، روز دوشنبه، معامله‌گران سکه نیز در خرید این فلز گران بها احتیاط کردند. آغاز حراج رسمی سکه و پایین آمدن ارزش اونس در بازارهای جهانی دو عاملی بودند که خریدهای سکه را کاهش دادند و موجب افت آن به کانال پایین‌تر شدند. با این حال، برخی معامله‌گران اعتقاد داشتند که سکه از لحاظ فنی در روزهای آینده ظرفیت رشد بیشتر قیمت را دارد، در نتیجه اقدامی برای فروش سکه نکردند. این دسته، به روند روزهای آینده طلای جهانی نیز خوشبین هستند و افت روز دوشنبه اونس تا ساعت 3 بعدازظهر را تنها یک اصلاح قیمتی دانسته‌اند. این در حالی است که برخی دیگر در بازار انتظار دارند که پس از آغاز حراج رسمی سکه، قیمت کاهش بیشتری را تجربه کند.

    برچسب ها