عصر خودرو

تحلیلی از صنعت فولاد در حاشیه نمایشگاه

عصر بازار- شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر به عنوان یکی از زیر مجموعه های شرکت سرمایه گذاری غدیر در حوزه صنایع معدنی فعال است.

تحلیلی از صنعت فولاد در حاشیه نمایشگاه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محمد خان داداش پور- رییس هیات مدیره شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر در حاشیه نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه بحث اکتشاف را مهم دانست و گفت: تنوع سبد پرتفوی ، سودآوری عملیاتی و سرمایه گذاری در حوزه های پربازده صنعتی و معدنی و ورود به حوزه های نوین سرمایه گذاری از جمله مهمترین اهداف کلیدی این شرکت است.

    وی با اشاره به اینکه برای تولید 55 میلیون تن فولاد در سالهای آینده با کمبود سنگ آهن مواجه خواهیم بود،اظهار داشت: به همین دلیل مجموعه غدیر بر آن شد تا برای کشف و استخراج وارد این حوزه شود و در حوزه دسترسی وتکنولوژی اکتشاف فعالیت خود را آغاز کرد.

    این مقام مسول با تاکید بر اینکه کشور در حوزه تکنولوژی اکتشاف همچنان عقب است،اظهار داشت:بعد از برجام شرایط برای ورود تکنولوژی های جدید فراهم شده است .

    خان داداش پور به مذاکره با شرکتهای معتبر خارجی برای واردات تکنولوژی های جدید اکتشاف خبر داد و گفت: کشورهای کانادا ،استرالیا و روسیه در بحث تکنولوژی اکتشاف پیشرفت لازم را داشتند و ما در حال مذاکره با این کشورها برای واردات این تکنولوژی ها هستیم.

    وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری خارجی دیگر استراتژی مجموعه غدیر است،اظهار کرد: در حال حاضر این مجموعه به سرمایه گذاری خارجی در حوزه صنایع معدنی متمرکز شده است .در این خصوص با قزاقستان مذاکراتی در بحث معدن انجام شده و در افغانستان نیز کارهای مقدماتی انجام شده است. این مذاکرات فعلا در مرحله مطالعه و بررسی است.

    خان داداش پور به فعالیت زیرمجموعه های هلدینگ صنایع و معادن غدیر اشاره کرد و گفت: 10 شرکت زیرمجموعه این هلدینگ در حال تولید هستند و برخی شرکت ها نیز در حال اجرای طرح توسعه ای. به عنوان مثال شرکت آلومینیوم جنوب پروژه بزرگی با ارزش سرمایه گذاری 4300میلیارد تومان را در دست اجرا دارد که در فاز اول 300 هزار تن تولید و برنامه ریزی برای تولید تا یک میلیون تن برای فازهای بعد در دست دارد.

    وی به مجموعه فولاد غدیر نی ریز اشاره کرد و افزود: این پروژه در حال احداث کارخانه آهن اسفنجی در منطقه فارس است که تا پایان سال واردفاز راه اندازی می شود. حدود 1300 تا 1400 میلیارد تومان ارزش سرمایه گذاری این پروژه است.

    عضو هیات مدیره هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر با اشاره به اینکه یکی از کارهای پر اهمیت این مجموعه بحث اکتشاف است،اظهار داشت: حدود 8 پهنه در سراسر کشور در حال حاضر در دست بررسی است که برای این پهنه ها 100 میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده اما تا مراحل مختلف اکتشاف انجام و به ذخایر مورد نظر برسیم نیازمند زمان است. از این 8 پهنه ، سه پهنه در مازنداران، دو پهنه در فارس، دو پهنه در کرمان و یک پهنه در آذربایجان غربی قرار دارد.

    وی درباره ورود این مجموعه به بازار سرمایه نیز گفت: مجموعه غدیر برای ورود همه زیرمجموعه های خود به بازار سرمایه برنامه ریزی دارد و در آینده و فرصت مناسب این هلدینگ نیز وارد بازار سرمایه می شود.

    خان داداش پور با اشاره به اینکه این شرکت 11 زیر مجموعه دارد که 10 شرکت از آنها در بازار سرمایه حاضر هستند،گفت: درصد سهامداری هلدینگ در این شرکت ها متفاوت و از 100 درصد تا 5 درصد است.

    وی در تحلیل وضعیت صنایع معدنی به خصوص فولاد گفت: صنایع معدنی و به طور مشخص فولاد در بازه های زمانی مختلف دچار بحران می شوند که کارشناسان آن را بحرانی سینوسی می نامند. در حال حاضر نیز صنعت وارد این بحران شده است.

    وی یکی از دلایل این بحران را کند شدن رشد اقتصادی چین دانست و افزود: کاهش قیمت نفت نیز برای دولت های وابسته به این کالا مثل ایران باعث کمبود بودجه شده که کمبود بودجه عاملی برای توقف پروژه های عمرانی است اما کارشناسان در بازارهای جهانی پیش بینی کرده اند که تا پایان سال آرام آرام بازار فولاد از این بحران فاصله بگیرد.

    برچسب ها