عصر خودرو

نهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه (۳۱)

مدیرعامل بورس کالای ایران در پنل موضوعات جذاب در بازار سرمایه ایران مطرح کرد:معرفی ظرفیت های بورس کالا برای جذب سرمایه گذاران خارجی

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالای ایران در دومین روز برپایی نمایشگاه بین المللی بورس و در پنل موضوعات جذاب در بازار سرمایه ایران به معرفی بازارها و ابزارهای مالی جذاب بورس کالا برای سرمایه گذاران خارجی پرداخت.

مدیرعامل بورس کالای ایران در پنل موضوعات جذاب در بازار سرمایه ایران مطرح کرد:معرفی ظرفیت های بورس کالا برای جذب سرمایه گذاران خارجی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، دکتر حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه با هدف حمایت از کیفیت و کمیت کالاهای تولید ایران به فعالیت می پردازد، گفت: هم اکنون انواع محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی، صنعتی و معدنی و کشاورزی در بورس کالای ایران مورد معامله قرار می گیرد و از طرفی با راه اندازی تالار صادراتی در جزیزه کیش زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی را در بازار کالاهای ایرانی فراهم کرده ایم.

    مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار داشت: در مناطق آزاد ایران مشوق هایی همچون معافیت مالیاتی و گمرکی برای حضور خارجی ها وجود دارد که بورس کالای ایران برای جذب سرمایه گذاران خارجی از طریق مناطق آزاد برنامه هایی دارد.
    وی با بیان اینکه 10 درصد کالاهایی که در بورس کالا معامله می شود به مبادلات بین المللی اختصاص دارد، گفت: قیر، سنگ آهن، عایق رطوبتی از جمله محصولات صادراتی ایران هستند که از طریق بورس کالا به بازارهای جهانی صادر می شوند.
    سلطانی نژاد با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جهان در تولید نفت، قیر، محصولات پتروشیمی و سیمان است گفت: درصد ایجاد ارتباط با بورس های بین المللی هستیم تا بتوانیم از طریق ابزارهای مالی، ریسک های معاملاتی را حوزه داخلی و بین المللی پوشش دهیم.
    وی به توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران اشاره کرد وگفت: بیش از 7 سال از راه اندازی معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران می گذرد و هم اکنون سرمایه گذاران زیادی در این بازار فعال هستند که در این راستا برنامه های ویژه ای داریم.
    مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: برای مثال محصولات کشاورزی در ایران هر مقاطع مختلف با نوسانات قیمت روبه رو می شوند و این امر بر زندگی مردم تاثیر مستقیمی دارد. از این رو قصد داریم با توسعه ابزارهای مالی و راه اندازی معاملات آتی محصولات کشاورزی، نوسانات قیمت این کالاها را در فواصل زمانی مختلف بیمه کنیم که این روند در بورس های کالایی دنیا نیز در جریان است.
    سلطانی نژاد به معاملات محصولات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: امروز بورس های چینی به دنبال توسعه معاملات محصولات پتروشیمی و همچنین طراحی ابزارهای مالی روی این محصولات هستند تا ضریب نفوذشان بر این بازار را از طریق سیستمی شفاف و مدرن همچون بورس ها بیشتر کنند؛ اما سوال اینجاست که چرا ما به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ محصولات پتروشیمی نتوانیم از طریق ابزارهای مالی در قیمت محصولات پتروشیمی منطقه تاثیرگذار باشیم.
    مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان گفت: توسعه ابزارهای مالی و معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالاها با همکاری نهادهای داخلی و بین المللی از برنامه های اصلی ماست تا بتوانیم رفته رفته به جایگاه واقعی خود در اقتصاد ملی و بین المللی برسیم.

    برچسب ها