عصر خودرو

قراراد خرید ۴ میلیون تن آلومینیوم از گینه امضا می‌شود

عصر بازار- معاون وزیر صنعت از مذاکره برای تامین سالیانه ۴ میلیون تن بوکسیت آلومینیوم از گینه خبر داد و گفت: این قرارداد در حال نهایی شدن است.

قراراد خرید ۴ میلیون تن آلومینیوم از گینه امضا می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، در دیدار وزیر معادن و زمین شناسی گینه و رئیس هیات عامل ایمیدرو، نقشه راه و مسیر تامین بوکسیت طرح های آلومینیوم ایران را برای یک دوره بلند مدت مشخص کردند.

    در این دیدار که با حضور سفیر آن کشور در ایران، مدیر شرکت مشترک ایران و گینه و همچنین مدیران عامل تعدادی از شرکت های آلومینیوم و معدنی برگزار شد، دو طرف بر آماده شدن «گزارش فنی و اقتصادی و مورد پذیرش بانک» (Bankable Feasibility Study) در ماه های آتی تاکید کردند.

    مهدی کرباسیان با تشکر از دولت و وزارت معدن و زمین شناسی گینه کوناکری بابت تمدید قرارداد بهره برداری از معدن بوکسیت آن کشور با ایران به مدت 25 سال، اظهار داشت: این قرارداد زمینه شکوفایی صنعت آلومینوم ایران و توسعه همکاری های معدنی دو کشور را فراهم می سازد.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه گزارش این طرح با هدف تولید و ارسال سالانه 4 میلیون تن بوکسیت برای ایران، ‌ در حال نهایی شدن است گفت: این گزارش(BFS) توسط مشاوران اروپایی (آلمان- انگلیس) به مراحل انتهایی رسیده و پیش بینی می شود در مهر ماه آماده شود.

    به گفته وی، با آماده شدن این گزارش، علاوه بر مشخص شدن رقم دقیق سرمایه گذاری و ظرفیت تولید کارخانه تولید آلومینا از بوکسیت، ‌ مناقصه ای بین المللی برای ساخت طرح در سواحل جنوبی ایران برگزار می شود.

    کرباسیان با یادآوری ظرفیت حدود 400 میلیون تنی تولید آلومینیوم در ایران، اظهار داشت: دو سوم از نیاز مواد اولیه تولید آلومینیوم در کشور ما از طریق واردات تامین می شود از همین رو باید به منابع قابل اتکا دسترسی داشته باشیم که همکاری با گینه، زمینه این مهم را تامین کرده است.

    وی تاکید کرد: ایران در چشم انداز 20 ساله، برنامه دستیابی به ظرفیت تولید 1.5 میلیون تن شمش آلومینیوم را در برنامه دارد که تامین بوکسیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. وزیر معادن و زمین شناسی گینه کوناکری هم در این نشست با اشاره به پتانسیل های معدنی آن کشور و توانمندی شرکت های ایرانی در حوزه معدن گفت: طرف های ایرانی می توانند کمبودهای فناوری و تخصصی بخش معدن گینه را برطرف کنند و گینه هم با ذخایر معدنی خود، زمینه افزایش همکاری را فراهم می کند.

    همکاری معدنی ایران و گینه طبق قراردادی است که دو طرف در ابتدای دهه 90 میلادی امضا کرده اند اما آن همکاری در دو دهه اخیر عملی نشد و ایمیدرو برای بهره گیری از ظرفیت های معدنی گینه،   سال گذشته قرارداد بهره برداری از معدن بوکسیت توبولاگه را برای 25 سال دیگر تمدید کرد.

    براساس گفته «عبدل آیه ماگوسوبا» گینه کوناکری 14.9 میلیارد تن ذخیره زمین شناسی و 4 میلیارد تن ذخیره قطعی بوکسیت در اختیار دارد و معدنی که در اختیار شرکت مشترک ایران- گینه(SBDT) قرار داده از ذخیره 70 میلیون تنی برخوردار است. این کشور در عین حال 10 میلیارد تن سنگ آهن با عیار 65 درصد در اختیار دارد که زمینه مساعدی برای همکاری های دو طرف است.

    وی تاکید کرد که خواهان بهره گیری از تخصص شرکت های ایرانی در زمین شناسی، معدن، ‌ فرآوری، آموزش و تحقیقات و غیره هستیم. ‌ این مقام گینه درباره اقدامات این کشور برای جذب سرمایه در معدن و ... گفت: تامین امنیت مهمترین اقدامی بود که دولت ما از سال 2010 آغاز کرد. پس از آن، ‌ اصلاح قانون معادن، ‌ معافیت های مالیاتی و ارایه تسهیلات جدید را برای سرمایه گذاران انجام داد.

    وی از ایجاد سیستم «پنجره واحد» که سبب تجمیع صدور مجوزها و نیازهای قانونی می شود به عنوان روشی برای کاهش بروکراسی در مسیر جذب سرمایه گذاری یاد کرد.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو در پایان این نشست خبر از آماده شدن تفاهمنامه همکاری معدنی، ‌ تحقیقاتی، ‌ آموزشی با گینه کوناکری خبر داد که در روزهای آتی به امضا می رسد. وزیر معادن و زمین شناسی گینه کوناکری قرار است، فردا دیداری با روسای سازمان زمین شناسی ایران و مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران برای توسعه همکاری ها داشته باشد.

    برچسب ها