عصر خودرو

در ششمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع):

عملکرد و تبین فرصت های سرمایه گذاری در بورس تهران تشریح شد

عصر بازار: مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران فرصت های سرمایه گذاری در بورس را برای شرکت کنندگان در ششمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع) تبین نمود.

عملکرد و تبین فرصت های سرمایه گذاری در بورس تهران تشریح شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  بورس تهران، دکتر حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس تهران مورخ 25 مردادماه سالجاری، در ششمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع) در ابتدا با مروری بر تحولات بورس تهران از زمان تاسیس تاکنون، افزود: بورس تهران  بهمن ماه 1345 تاسیس شد و تاکنون در زمینه های توسعه فرهنگ سهامداری و ایجاد مشوق های مالیاتی، عضویت در فدراسیون جهانی بورس ها، تغییر ساختار بازار سرمایه، خصوصی سازی و راه اندازی ابزارهای جدید معاملاتی گام های بلندی را برداشته است. همچنین در سالهای اخیر هم با افزایش ساعات معاملاتی، راه اندازی معاملات بر خط، کاهش حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان اقدامات مثمر ثمری انجام داده است.

    وی ادامه داد: بورس تهران به عنوان یک تشکل خود انتظام تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می کند و دیگر ارکان بازار سرمایه شامل بورس کالا، فرا بورس، بورس انرژی هم در این ساختار قراردارند.

    مدیرعامل بورس تهران به تنوع موجود در ابزارهای معاملاتی اشاره کرد و افزود: تاکنون سهام، اوراق قرضه اسلامی، ابزارهای مشتقه، صکوک، صندوق های سرمایه گذاری مشترک قابل معامله در بورس به عنوان ابزار معاملاتی و با نظارت کمیته فقهی و منطبق با شریعت اسلام مورد استفاده قرار گرفتند. در ضمن مطالعات لازم برای به کارگیری قراردادهای اختیار معامله و اوراق مشارکت قابل تبدیل در دستور کار قرار دارد.

    وی خاطرنشان کرد: در بورس تهران 318 شرکت پذیرفته شده که در قالب 37 صنعت فعالیت می کنند در ضمن حدود 104 شرکت کارگزاری در بورس مشغول به کار هستند که از این تعداد 54 شرکت مجوز سبد گردانی و 93 شرکت مجوز معاملات آنلاین را دریافت کردند. در ضمن تعداد140 صندوق های سرمایه گذاری مشترک در بورس تهران مجوز فعالیت دارند و 4 صندوق قابل معامله در بورس  فعال هستند.

    دکتر قالیباف اصل  به تنوع صنایع در بورس تهران اشاره کرد و عنوان داشت : 3 صنعت بزرگ بورس 54 درصد از بازار را در اختیار دارند این صنایع به ترتیب شامل 23 درصد شرکت های شیمیایی، 17 درصد صنایع مخابراتی و 14 درصد را منابع بانکی به خود اختصاص دادند و تنوع صنایع در بورس تهران در منطقه کم نظیر است.

    وی به جذابیت های بورس تهران اشاره کرد و گفت: در بورس تهران تخفیف مالیاتی برای شرکت های پذیرفته شده تا سقف 20 درصد ، معافیت مالیاتی برای سود تقسیمی شرکت ها، معافیت مالیاتی برای صندوق ها، در نظر گرفته شده است.

    از دیگر نکات جذاب برای ورود سرمایه گذاران به بورس ، خصوصی سازی و اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی در مورد شرکت های دولتی است. در ضمن بازدهی بالا، تنوع صنایع در بورس ، پرداخت سود سهام بالا، رشد شرکت های خدمات مالی و قابلیت دسترسی گسترده به بازار با معاملات برخط از جمله جذابیت های بورس برای جلب سرمایه گذاران است.

    وی درخصوص سرمایه گذاران خارجی در بورس گفت: در بورس تهران دو نوع سرمایه گذار خارجی شامل سرمایه گذار استراتژیک و سرمایه گذار غیر استراتژیک قادر به فعالیت هستند. برهمین اساس سرمایه گذار استراتژیک تا 100 درصد سهام هر شرکت را می توانند خریداری کنند؛ بازگشت سرمایه، پس از 2 سال میسر می باشد. این در حالی است که سرمایه گذار غیر استراتژیک بصورت انفرادی تا سقف 10 درصد هر شرکت و کل سرمایه گذاران خارجی، تا 20 درصد هر شرکت یا صنعت را می توانند خریداری کنند؛ در این شرایط خروج سرمایه بدون محدودیت مجاز است.

    وی در خاتمه به چشم انداز هفتگانه بورس تهران اشاره و افزود: افزایش تعداد شرکت های پذیرفته شده، افزایش نقد شوندگی بازار،  بهبود نام تجاری بورس تهران و ارتقای شفافیت گام اول و دوم این چشم انداز را تشکیل می دهد.

    وی توسعه بیشتر زیرساخت های فناوری به منظور افزایش نظارت بر بازار را به عنوان گام بعدی عنوان کرد و ادامه داد: توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری و بهبود فرهنگ مالکیت سهام در ایران، توسعه روش های تبادل دانش با دیگر بورس ها،گسترش بازار با معرفی ابزارهای مالی جدید و گسترش اوراق بدهی با معرفی اوراق خزانه اسلامی و صکوک چشم انداز بورس تهران را تشکیل می دهد. 

    شایان ذکر است مدیران ارشد بازار سرمایه ایران در ششمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع) حضور به هم رساندند و در میزگردی به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند.

    برچسب ها