عصر خودرو

نهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه (۲۶)

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: بستر راه اندازی معاملات آتی ارز فراهم است

عصر بازار- عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در بازدید از غرفه بورس کالا در نهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه گفت: هیچ پیش شرطی برای راه اندازی بازار آتی ارز وجود ندارد و در حال حاضر نیز بستر معاملات آتی ارز فراهم است.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: بستر راه اندازی معاملات آتی ارز فراهم است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، دکتر قاسم محسنی عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار  با اشاره به عزم سازمان بورس برای راه اندازی بازار آتی ارز گفت: در حال حاضر همه چیز برای راه اندازی بازار آتی ارز فراهم است اما  شرط تک نرخی شدن نرخ ارز موضوعی است که از سوی بانک مرکزی مطرح شده ،این در حالی است که به عقیده بنده این موضوع نباید راه اندازی این بازار مهم را به تاخیر اندازد.

    وی تاکید کرد: ما در حال حاضر معاملات فیوچرز سکه را در بورس کالا داریم و مبنای تعیین قیمت سکه نیز نرخ طلای جهانی و قیمت دلار به ریال است ، در حالی که ارز تک نرخی نیست و قیمت سکه وابسته به بهای  دلار است. ولی فیوچرز سکه معامله می شود،  پس بنابراین می توانیم فیوچرز ارز را نیز داشته باشیم .

    دکتر محسنی ادامه داد: بورس کالا در مسیر بلوغ خود قرار دارد و فعالان بازارهای کالایی را به این بورس جذب می کند. بازار مشتقه ارزی نیز به عنوان یکی دیگر از نوآوری ها، از نیازهای بی چون و چرای بازار ایران در جذب سرمایه گذاران خارجی است و وجود ابزاری برای پوشش نوسانات نرخ ارز پیش شرط ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور محسوب می شود.

    وی در مورد مزیت راه اندازی این بازار در بورس کالای ایران گفت: بورس کالای ایران می تواند نرخ فروش محصولات را در فضایی شفاف و بدون ابهام مشخص کند؛ به عبارت دیگر قیمت فروش محصولات در بازار شفاف بورس کالا مشخص می شود و عوامل پنهانی نیز وجود ندارد.

    عضو هیات مدیره سازمان بورس در پایان  گفت: بورس  کالای ایران می تواند نقش پررنگی در شفافیت معاملات ارزی از نظر مشارکت کنندگان داخلی و خارجی داشته باشد و بدون وجود بازاری که نوسانات نرخ ارز را پوشش دهد، اقتصاد ایران و بازار سرمایه از مزایای ورود سرمایه گذاران خارجی محروم است؛ بنابراین نباید راه اندازی این بازار با بهانه های کوچک و بزرگ به تاخیر انداخت.​

    برچسب ها