عصر خودرو

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

هزار میلیارد تومان اوراق رهن مسکن در راه است

عصر بازار- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از بانک مرکزی و سازمان بورس درخواست شده برای افزایش قدرت وام دهی بانک مسکن هزار میلیارد تومان دیگر اوراق رهنی منتشر کنند.

هزار میلیارد تومان اوراق رهن مسکن در راه است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حامد مظاهریان اظهار کرد: بعد از انتشار 300 میلیارد تومان اوراق رهنی در روزهای اخیر، وزارت راه و شهرسازی از بانک مرکزی و سازمان بورس درخواست کرد تا مجددا نسبت به انتشار هزار میلیارد تومان اوراق رهنی اقدام کنند.

    وی افزود: با توجه به استقبال خوبی که از 300 میلیارد تومان قبلی در بورس انجام شد و این رقم در کمتر از یک دقیقه به فروش رسید، پیش‌بینی می‌کنیم که هزار میلیارد تومان نیز با اقبال بالایی مواجه شود.

    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که انتشار اوراق بهادار به پشتوانه تسهیلات رهنی، پس از کسب مجوزهای لازم برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی انجام شده است‌ گفت: با اهتمام وزارت راه و شهرسازی برای گسترش بازار رهن این ابزار مالی و با حمایت های سازمان بورس و بانک مرکزی رونمایی شد و مراحل اولیه را طی می‌کند. واکنش مثبت بازار بورس نسبت به این اوراق که دو سال بر روی آن کار شد، درستی نظر کارشناسی وزارت راه و شهرسازی درخصوص شناسایی و فعال کردن ظرفیت‌های مغفول مانده بازارهای مالی و سرمایه برای بخش مسکن را نشان داد.

    مظاهریان خاطرنشان کرد: انتشار اوراق رهنی که تحت‌عنوان MBS در دنیا شناخته می‌شود روشی است که از طریق آن بانک، چندین هزار میلیارد تومان تسهیلاتی را که تحت‌عنوان وام به متقاضیان واگذار کرده و طی مدت زمان طولانی و با اقساط ماهیانه توسط مردم به بانک بازمی‌گرداند را با این روش، به دارایی امروز خود تبدیل می‌کند و از این طریق قدرت اعطای تسهیلات بیشتری پیدا می کند.

    به گفته وی، در این روش بانک مسکن از طریق MBS درآمدهای آتی خود را از بازپرداخت اقساط ماهیانه توسط متقاضیان تنزیل می‌کند و اقساط توسط اشخاص، سازمان‌ها و ارگان هایی که اوراق را خریداری می‌کنند دریافت خواهد شد. بدین ترتیب بانک مسکن همواره خود را به روز خواهد کرد و دارایی هایش نیز در گردش مداوم خواهند بود.

    مظاهریان، رهن ثانویه را در چالاکی نظام بانکی و کمک برای خروج از رکود مسکن، موثر دانست و گفت: با فروش اوراق رهن ثانویه مبالغی که قرار بود به صورت اقساط ظرف چند سال به بانک بازپرداخت شود، با درصدی کمتر اما نقدا در اختیار بانک قرار می‌گیرد.

    برچسب ها