عصر خودرو

نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (۲۴)

تشریح بازار دارایی فکری در نمایشگاه بورس

عصر بازار- در حاشیه نهمین نمایشگاه بورس، فرابورس ایران به تشریح بازار دارایی فکری پرداخت.

تشریح بازار دارایی فکری در نمایشگاه بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، صبح امروز در حاشیه نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در غرفه فرابورس ایران نشست تخصصی آشنایی با بازار دارایی فکری فرابورس برگزار شد. علی زند وکیلی، کارشناس بازار فرابورس در این جلسه در خصوص بازار دارایی فکری گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، سازمان بورس و اوراق بهادار، پارک فناورس پردیس و اداره کل  مالکیت صنعتی مشارکت داشتند تا در نهایت این بازار با عنوان بازار دارایی فکری در فرابوس ایران راه اندازی شد. 

    او افزود: هم اکنون آثار ادبی و هنری، نرم افزارها، ارقام گیاهی جدید، طرح های صنعتی، اختراعات و علائم تجاری از جمله مصادیق مالکیت حقوقی هستند که می توانند وارد این بازار شوند. 

    به گفته زندوکیلی اولین فستیوال بازار دارایی فکری با مشارکت نهادهای معاونت علمی ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و فرابورس ایران همزمان با برگزاری جشنواره علم تا عمل در مصلی امام خمینی (ره) در اسفندماه سال 93 برگزار شد. در این فستیوال، مخترعین 8 اختراع ”موتور 4 سیلندر با وضعیت دنده ها و چرخ دنده ها“، ”میز مطالعه متحرک و قابل حمل“، ”کمپرسور فرایندی رفت و برگشتی با نیروی محرک هیدرولیک باقابلیت کاربرد درصنایع ذوب فلزی و صنایع نفت وگاز وپتروشیمی“، ”سیستم هوشمند اعلام سوختگی فیوز خودروهای سبک و سنگین“، ”باشگاه بدنسازی خانگی با قابلیت انجام بیش از 40 حرکت“، ”ساخت قمقمه آب دارای فیلتر تصفیه کننده آب“، دستگاه فیزیوتراپی - ورزشی با قابلیت نصب بر روی مبلمان و صندلی“ و ”تولید سیم های افشان آلومینیومی با انعطاف پذیری بالا“، به ارائه مباحث فنی و مالی را ارئه کردند.  

    برگزاری این فستیوال منجر به تشکیل جلسات مذاکره اختصاصی برای اختراع ”ساخت قمقمه آب دارای فیلتر تصفیه کننده آب“،”تولید سیم های افشان آلومینیومی با انعطاف پذیری بالا“ و ”سیستم هوشمند اعلام سوختگی فیوز خودروهای سبک و سنگین“ و مذاکره با صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر برای اختراعات ”کمپرسور فرایندی رفت و برگشتی“ و ”موتور 4 سیلندر با وضعیت دنده ها و چرخ دنده ها“ شد. و تفاهم نامه فروش سه اختراع آنتی فیستول، آنتی شقاق و آنتی هموروئید منعقد گردید.

    دبیرکارگروه بازاردارایی فکری در ادامه گفت: در بازار دارایی فکری، 3 نوع ریسک حقوقی، فنی و مالی سرمایه گذاران را تهدید می کند. به همین دلیل در تمام دنیا در این نوع از بازراها، سرمایه گذاران حرفه و رییسک پذیر برای خرید و تجاری سازی این نوع از طرح ها ورود می کنند. همچنین ارزش گذاری محصولات ارائه شده در این بازار به 3 روش رویکرد درآمدی، رویکرد بازار و رویکرد هزینه ای انجام می شود. 

    او افزود: عرضه در این بازار نیز به یکی از طرق عرضه اوراق بهادار شرکتهای سهامی خاص مبتنی بر دارایی فکری، عرضه مستقیم و بی واسطه اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری، عرضه حق بهره برداری اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری در مدت زمان معین و یا عرضه حق بهره برداری اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری با  مقدار معین انجام می شود. 

    گفتنی است تا کنون 110 طرح در بازار دارایی فکری فرابورس عرضه شده و هم اکنون نیز دست اندرکاران این بازار در صدد تعیین مدل دیگری برای تدوین دستورالعمل معاملاتی این بازار هستند. به گفته زندوکیلی تعیین مدل جدید برای دستور العمل معاملات در حال بررسی است و در پی تجربیات معاملات آتی این بازار تعیین می شود.

    برچسب ها