عصر خودرو

رییس انجمن صنایع پروفیل یو.پی.وی.سی عنوان کرد

جلوگیری از واردات پروفیل یو.پی.وی.سی در سال اقتصاد مقاومتی

عصر بازار- رییس انجمن صنایع پروفیل یو.پی.وی.سی در و پنجره ایران، تامین مواد اولیه را عمده مشکل این صنعت در کشور دانست و گفت: در حال حاضر این مشکل به مرحله معضل رسیده و تامین مواد اولیه با قیمت هایی که در بورس عرضه می شود، تولید را غیراقتصادی کرده است.

جلوگیری از واردات پروفیل یو.پی.وی.سی در سال اقتصاد مقاومتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، حسین طوسی با بیان اینکه افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت تمام شده محصولات را افزایش داده است، اظهارداشت: افزایش قیمت‌ها باعث شده تا تقاضایی برای محصولات داخلی وجود نداشته باشد.

    وی با بیان اینکه تولیدکنندگان صنایع پروفیل همچون سایر تولیدکنندگان از شرایط سالهای تحریم آسیب های زیادی را متحمل شده اند،  افزود: رکود تورمی در یک دهه گذشته و ادامه آن و تعمیق این رکود در سال های اخیر، آسیب های زیادی را به فعالان این صنعت وارد ساخته است.

    رییس انجمن صنایع پروفیل یو.پی.وی.سی ادامه داد: در شرایط فعلی اعضای انجمن با معضلات و مشکلات زیادی مواجه هستند که مهمترین آن مشکل تامین مواد اولیه است.

    طوسی با بیان اینکه صنعت پی.وی.سی از صنایع تکمیلی و زیردستی پتروشیمی به شمار می آید، گفت: صنعت پتروشیمی برای کشور و صنایع پایین دستی یک مزیت اقتصادی است و انتظار می رود صنایع زیردستی پتروشیمی از این مزیت استفاده و برخوردار باشند اما متاسفانه با وجود این مزیت، صنعت پی.وی.سی در طول سالهای اخیر همواره با مشکل تامین مواد اولیه برای ادامه حیات کارخانه های تولیدی مواجه بوده است.

    وی سپس در تشریح این موضوع و با بیان اینکه پتروشیمی ها برای ثابت نگه داشتن قیمت و افزایش آن، به مسایلی متوسل می شوند، افزود: شرکت های پتروشیمی با کنترل عرضه و با زیاد و کم کردن میزان عرضه، قیمت ها را کنترل می کنند و بعضا تمهیداتی اتخاذ می کنند تا قیمت ها رو به افزایش باشد ضمن اینکه تمایل زیادی به صادرات محصولات دارند.

    طوسی اضافه کرد: این تحرکات در حالی است طبق قوانین تامین مواد مورد نیاز صنایع زیردستی از اولویت های پتروشیمی به شمار می آید که متاسفانه این موضوع رعایت نمی شود.

    وی با بیان اینکه در اکثر مواقع عرضه پتروشیمی ها در اختیار دلالان قرار می‌گیرد، اظهار داشت: اخیراً شرکت های مجازی که در مناطق آزاد مستقر هستند، شکل گرفته که با استفاده از معافیت مالیاتی، کالای مورد نیاز صنایع ما را از بورس کالا با تقاضای زیاد خریداری و سپس آن را ازطریق بازار سیاه و قیمت بسیار بالا وارد بازار داخلی می کنند.

    طوسی ادامه داد: اعضای انجمن با توجه به کمبود تقاضا و رکودی که در بخش ساختمان کشور وجود دارد، متاسفانه قادر به پرداخت این افزایش قیمت محصولات نیستند.

    به گفته وی، در حال حاضر قیمت مواد پتروشیمی و پی.وی.سی صادراتی رقمی حدود 800 دلار در هر تن است اما قیمت داخلی آن که عرضه می شود با توجه به نرخ دلار 100 تا 200 دلار  گران تر است.

    رییس انجمن صنایع پروفیل یو.پی.وی.سی در و پنجره ایران، در ادامه این نشست از واردات بی رویه به عنوان معضل دیگر فراروی این صنعت یاد کرد و گفت: اگر واردات به هرنحوی، حداقل در یک دوره یکساله متوقف نشود، ما با این شرایط فعلی قادر به رقابت با واردات بی کیفیت این محصولات نیستیم و متاسفانه اعضای انجمن را زمین گیر خواهد کرد.

    طوسی افزود: بالا بودن هزینه های مالی، گران بودن مواد اولیه (پودر پی.وی.وسی) و واردات بی رویه و اعمال نشدن تعرفه های حمایتی گمرکی باعث شده نه تنها توان صادراتی خود را از دست بدهیم بلکه بازار داخلی نیز به نوعی از دست ما خارج شود.

    وی اضافه کرد: به علت بالا بودن قیمت تمام شده محصولات ما، سبب شده واردات بی کیفیت و بدون استاندارد کشورهای همسایه بخصوص ترکیه، بازار مصرف داخلی را در اختیار بگیرد. مجموع این شرایط کار را برای تولیدکنندگان این صنعت دشوار کرده به گونه ای که بسیاری از واحدهای عضو انجمن زمین گیر یا اینکه تعطیل شده اند.

    طوسی سپس به اقدامات انجمن در این خصوص اشاره کرد و گفت: با سازمان های بورس و بورس کالا، وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان شرکت های پتروشیمی جلساتی را برگزار و مشکلات و مسایل خود را مطرح ساختیم، آنها نیز قول و وعده هایی را دادند که متاسفانه هیچ کدام از آنها تاکنون محقق نشده و مشکلات و معضلات همچنان باقی است.

    وی با اشاره به فعالیت یک دهه انجمن صنایع پروفیل یو.پی.وی.سی اظهار داشت: سرمایه گذاری هنگفتی در این صنعت توسط بخش خصوصی و مشارکت بانکها انجام شده و انتقال تکنولوژی در این صنعت صورت گرفته و به گونه ای که ظرفیت اسمی واحدهای تولیدی عضو انجمن در حدود 150 هزار تن است.

    طوسی با بیان اینکه این ظرفیت در شرایط فعلی سه برابر نیاز داخلی است، اضافه کرد: چنانچه اگر اعضای این صنعت با ظرفیت اسمی و در شرایط متعارف تولید کنند، علاوه بر تامین نیاز داخلی، قادر خواهند بود مقادیر زیادی از تولیدات خود را نیز صادر کنند.

    رییس انجمن در ادامه تصریح کرد: اکنون یک حجم وسیعی از نقدینگی در کشور وجود دارد که هرکجا منافع صاحبان ایجاب کند، به آن بازار ورود می کند که متاسفانه در شرایط فعلی این حجم نقدینگی وارد بازار پتروشیمی شده اند و بازار بورس کالا را تحت الشعاع خود قرار داده اند.

    در ادامه این نشست، محسن آذری پور ماسوله عضو هیات مدیره و خزانه دار انجمن صنایع پروفیل یو.پی.وی.سی  افزود: تا قبل از سال 92 که نیاز مسکن کشور سالانه 800 هزار تا یک میلیون واحد جدید بود، حدود 100 هزار تن پروفیل مورد نیاز این بازار بوده است، اما از آن سال به بعد با توجه به رکود در تولید ساختمان، نیاز داخلی به حدود 50 تا 60 هزار تن در سال رسید که اعضای این انجمن حدود 60 درصد این نیاز را تامین می کنند.

    وی همچنین خاطرنشان کرد: ظرف دو ماه گذشته ظرفیت چهار برابری برای واحدهای مستقر در مناطق آزاد ایجاد شده است و این برای همه تولیدکنندگان جای سئوال است که چگونه این واحدها اقدام به خرید از بورس کالا می کنند اما هیچگاه این محصولات خریداری شده به مناطق آزاد ارسال نمی شوند.

    آذری پور ماسوله سپس تصریح کرد: اکنون به نظر می رسد شبکه ای وجود دارد که می تواند کالا را از بورس خریداری کرده و سپس آن را به تولیدکنندگان داخلی به قیمت بالا بفروشد.

    وی اضافه کرد: قیمت پی.وی.سی در سال گذشته در حدود 2450 تومان در هر کیلو بود که امسال به 3400 تومان رسید که با احتساب 9 درصد ارزش افزوده به 3700 تومان رسید.

    این عضو هیات مدیره انجمن صنایع پروفیل یو.پی.وی.سی سپس این پیشنهاد را مطرح ساخت تا برای صدور پروانه فعالیت برای هر واحدی به انجمن مراجعه شود ضمن اینکه در ستاد تنظیم بازار نیز از انجمن دعوت به عمل آید.

    نایب رییس انجمن صنایع پروفیل یو.پی.وی.سی در و پنجره ایران، نیز در این نشست تعرفه واردات یو.پی.وی.سی را 20 درصد عنوان کرد و گفت: در حالی که در 2 سال گذشته تعرفه واردات این محصول حدود 32 درصد بود که معلوم نیست چرا به یکباره تعرفه واردات ابتدا به 15 درصد و سپس به 20 درصد رسید.

    محمود صداقت با اشاره به شعار امسال که توسط مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است، افزود: هم اکنون حدود چهار ماه از سال گذشته اما در خصوص مشکلات و مسایل این صنعت هیچ گونه اقدام و عملی صورت نگرفته است.

    وی ادامه داد: در شرایط فعلی واحدهای تولید کننده با کمبود عرضه مواد اولیه توسط پتروشیمی ها مواجه هستند و آنچه هم عرضه می شود با چهار برابر قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد.

    صداقت با اشاره به عملکرد غیرمتعارف پتروشیمی ها در بورس، اظهار داشت: با عرضه محصولات پتروشیمی در بورس مخالف نیستیم اما رفتار پتروشیمی در این حوزه بسیار غیرمتعارف است ضمن اینکه وزارت صنع، معدن و تجارت با اعطای ظرفیت های غیرمتعارف به واحدها بازار با چالش مواجه کرده است.

    برچسب ها