عصر خودرو

هفدهمین ویرایش IPC کلید خورد

عصر بازار- مقرر شده تا ظرف یک ماه آینده (تا پایان مردادماه) اصلاحات نهایی روی IPC انجام گیرد و این مدل کلی قراردادها آماده به کارگیری در مناقصات جدید نفتی کشور شود.

هفدهمین ویرایش IPC کلید خورد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، مدل جدید قراردادهای نفتی ایران موسوم به IPC قرار بود با وجود مخالفت منتقدان در ماه جاری به مناقصات برسد، اما فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان، حجت را برای دولت و تمامی مسئولان تمام کرد.

    ایشان در بخشی از سخنان دوازدهم تیرماه خود به موضوع قراردادهای نفتی اشاره کردند و فرمودند: "در مورد این قراردادهای جدید نفتی که حالا محلّ بحث است، هنوز چیزی در این زمینه تصویب نشده؛ هنوز هیچ چیز مسلّمی وجود ندارد. اوّل که این مسئله مطرح شد، ما یک تذکّراتی دادیم به مسئولین؛ گفتیم خب شما برای اینکه بدانید اشکالات این مدل قرارداد و این شیوه‌ی قرارداد چیست، باید با کسانی که در اقتصاد نفتی واردند مشورت کنید. رفتند بحث کردند، یک جلسه‌ای تشکیل دادند و از کسانی از اقتصاددان‌ها دعوت کردند که آنها هم اشکالات را بیان کردند و بنا شد اصلاح بشود. یک نوشته‌ای به من دادند که ما بررسی کردیم، تحقیق کردیم، معلوم شد که این ویراست شانزدهم است، یعنی شانزده بار این کیفیّت قراردادها و این گزارش ویراستاری شده؛ مدام اصلاح شده، تصحیح شده. بعد که به دفتر ما مراجعه شد، دفتر ما گفتند این کافی نیست، چون بعد از این باز اصلاحات دیگری هم لازم بوده که انجام بگیرد که هنوز انجام نگرفته. بنابراین تا وقتی‌که این اصلاحات انجام نگیرد و این کار به‌معنای واقعی کلمه، مطابق منافع کشور نباشد این اتّفاق نخواهد افتاد و این نوع قرارداد بسته نخواهد شد. ما هم گفته‌ایم که تا وقتی قضیّه نهایی نشده، هیچ قراردادی نباید بسته بشود."

    پیرو این فرمایش مقام معظم رهبری، روز گذشته «الهام امین زاده» معاون حقوقی رئیس جمهور از دستور کار قرارگرفتن اصلاحات نهایی روی مدل جدید قراردادهای نفتی ایران بر اساس منافع ملی خبر داد.

    از اینرو، مقرر شده تا ظرف یک ماه آینده (تا پایان مردادماه) اصلاحات نهایی روی IPC انجام گیرد و این مدل کلی قراردادها آماده به کارگیری در مناقصات جدید نفتی کشور شود.

    وزارت نفت، برخی بلکوهای اکتشافی و برخی میادین مشترک و مستقل گازی و نفتی را در فهرست کاندیدای توسعه با استفاده از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران (IPC) قرار داده است.

    برچسب ها