عصر خودرو

کارشناس نفتی:

روند نزولی بهای نفت ادامه خواهد داشت

عصر بازار- یک کارشناس نفتی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی فرانس انفو، ضمن تاکید بر افزایش میزان ذخایر نفتی نفت شیل آمریکا، پیش بینی کرد که روند نزولی بهان نفت خام در بازارهای جهانی در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

روند نزولی بهای نفت ادامه خواهد داشت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، 'فرانسوا کوبیه' در این باره گفت: در حالی که برخی کارشناسان ماه گذشته افزایش قیمت نفت خام را در بازارهای جهانی پیش بینی کرده بودند، اما مدتی است که سیر نزولی بهای طلای سیاه آغاز شده است.
    حتی برخی کاشناسان بر این عقیده اند که این روند کاهشی همچنان در روزها و حتی ماه های آینده ادامه خواهد داشت. این کاهش قیمت بدون شک برای همه کشورهای جهان از جمله کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت تبعات سنگینی در پی خواهد داشت.
    اکنون بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی این پرسش را مطرح می کنند که علت سقوط بهای نفت چیست؟ علت آن بسیار ساده است، کاهش تقاضا و افزایش تولید.
    این کارشناس اقتصادی افزود: آمریکایی ها از اواسط سال دو هزار تولید نفت شیل خود را افزایش دادند. بین سال های 2008 تا 2013 میزان تولید نفت در آمریکا 48 درصد افزایش یافت.
    کوبیه افزود: در ابتدای امر افزایش نفت تولید شده در آمریکا، جایگزین نفت خریداری شده از کشورهایی چون ایران، عراق و لیبی که در تحریم بین المللی به سر می بردند، شد. تولید نفت در روسیه نیز در بالاترین سطح از زمان فروپاشی شوروی قرار گرفت.
    اما به رغم افزایش میزان تولید نفت، نرخ تقاضا کاهش یافت. برای مثال مصرف نفت در اروپا و ژاپن در سال گذشته، به دلیل بروز مشکلات اقتصادی کاهش یافت. قوانین تحمیل شده به کارخانجات خودروسازی در آمریکا برای کاهش مصرف سوخت خودروها و همچنین تعطیلی برخی کارخانجات فعال در امر پتروشیمی به کاهش تقاضا در این کشور منتهی شد. اما کاهش فعالیت های اقتصادی در چین، یکی از مهمترین فاکتورها در کاهش تقاضای نفت تلقی می شود. تمامی عوامل یاد شده دست به دست هم دادند تا در اواخر سال گذشته میلادی بهای نفت به طور بی سابقه ای کاهش یابد و به این نفت یک سوم ارزش خود را در پاییز سال پیش از دست داد. اعلام تصمیم اوپک در خصوص کاهش تولید در واکنش به کاهش قیمت ها، سرمایه گذاران را به هراس انداخت و همین مسئله یک بار دیگر به کاهش قیمت جهانی نفت منجر شد.
    در حال حاضر هر بشکه نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) در بازارهای جهانی 45 دلار و چهل و یک سنت داد و ستد می شود که در مقایسه با یک ماه پیش، حدود 10 دلار کاهش یافته است.

    برچسب ها