عصر خودرو

بررسی روند نوسانی معاملات سکه آتی در هفته گذشته؛

جهت‌دهی طلای جهانی به بازار آتی

عصر بازار- معاملات آتی سکه بورس کالای ایران طی هفته گذشته با نوسانات ریز و درشت بازار حساس‌شده طلای جهانی همراه شد و در این مدت دامنه نوسان زیادی را تجربه کرد.

جهت‌دهی طلای جهانی به بازار آتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این راستا علاوه بر ادامه خبرهای مختلف پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، آمار اشتغال آمریکا نیز بازار طلای جهانی را قلقلک داد؛ آماری که در یک بازه چند ساعته و کوتاه اونس طلا را تا 30 دلار افزایش داد و پس از آن با تکذیب این خبر و خبر دیگری مبنی بر دستکاری شدن این آمار، اونس را به قیمت قبلی خود باز‌گرداند.

    اما خبرهای دیگر که این روزها اونس هم بسیار به آن حساسیت نشان می‌ دهد، مساله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به باور بخش زیادی از کارشناسان، علاوه بر آن‌که موجب تبعیت بخش زیادی از کشورهای وابسته به این کشور خواهد شد، بقیه کشورها را نیز به خروج ترغیب خواهد کرد و در واقع پروپاگاندایی در زمینه تفکر این کشورها در حال پی‌ریزی است که ماندن در این اتحادیه را مساعد نمی‌بینند. در ادامه حتی برخی بر این باورند اگر کشورهای قدرتمند دیگری نظیر فرانسه و آلمان از این اتحادیه خارج شوند احتمال فروپاشی این اتحادیه زیاد خواهد بود. در این راستا تحلیلگران تکنیکال نسبت به بازار طلا روندی افزایشی را در ادامه و در روزها و حتی ماه‌های پیش‌رو پیش‌بینی می‌کنند، از سوی دیگر تحلیلگرانی هم که فاندامنتال به موضوع نگاه می‌کنند، معتقدند که با توجه به وضعیت نامشخص اقتصاد جهانی و احتمال فروپاشی اتحادیه اروپا، روند طلا در بازارهای جهانی نامشخص خواهد بود؛ وضعیتی که بیشتر به سمت صعود این فلز ارزشمند در جریان است.

    معاملات آتی سکه طی هفته گذشته مثل همیشه کار خود را در 6 روز کاری به پایان نرساند و دفتر معاملات این بازار در 4 روز کاری بسته شد، بر این مبنا حجم معاملات 50 هزار و 700 معامله بود که نسبت به مدت مشابه هفته ماقبل خود 32 هزار و 855 معامله کاهش داشت که البته این کاهش به دلیل تعطیلی دو روزه بازار معاملات آتی سکه در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه امری منطقی است. اونس نیز در مدت مورد بررسی از 1140 دلار خودش را به 1360 دلار رساند و این موضوع باعث شد که معاملات آتی در آغاز هفته گذشته با یک جهش 30 هزار تومانی کار خود را آغاز کنند، به‌طوری که در روز پنج‌شنبه هفته ما قبل، سکه آتی کار خود را با قیمتی در حدود یک میلیون و 136 هزار تومان به پایان رسانده بود ولی در آغاز هفته قبل و در روز شنبه این قیمت به یک میلیون و 168 هزار تومان رسید که این موضوع باعث افزایش حجم معاملات در مقیاس قابل‌توجهی شد، چنان‌که نزدیک 14 هزار قرار‌داد برای سررسید اسفند ماه به ثبت رسید.

    روز یکشنبه معاملات آتی در حالی به کار خود ادامه دادند که اثرات قیمتی اونس در بازار معاملات روز شنبه به تثبیت رسیده بود. دلار در این روز کمی با کاهش مواجه شد و به منطقه زیر 3 هزار و 500 تومان رسید، در این راستا سکه آتی (سررسید اسفند) هم در این روز با قیمت یک میلیون و 160 هزار تومان معامله شد. در واقع سکه آتی در این روز در بازه یک میلیون و 157 تا یک میلیون و 164 هزار تومان در نوسان بود. روز دوشنبه اونس در بازار جهانی باز هم با تکانه‌های مثبت کار خود را آغاز کرد، در این راستا سکه آتی نیز به کانال قیمتی بالای یک میلیون و 160 هزار تومان رسید. روز سه‌شنبه با نوسانات طلا و دلار، قیمت سکه نوساناتی رو به پایین با شیب کمی داشت، چنان‌که سکه در این روز از قیمت یک میلیون و 155 هزار تا یک میلیون و 159 هزار تومان معامله شد. در روزهای انتهایی هفته گذشته نوسانات اونس در بازار جهانی قابل‌توجه بود به‌طوری که اگر بازار طی این روزها تعطیل نبود نوسانات 6 و 7 درصدی مثبت یا منفی در بازار دیده می‌شد، به‌طوری‌که اونس طی این روزها نوسانات زیادی را تجربه کرد و تا کانال 1370 دلار رسید و از آن‌سو تا 1335 دلار رسید که البته این کانال را برای ساعاتی تجربه کرد و در این کانال نماند. این کاهش قیمت در راستای آمار اشتغال آمریکا به وجود آمد، ولی در پایان اونس با قیمت 1365 دلار به کار خود پایان داد که نسبت به پایان هفته ماقبل روند مثبتی را تجربه کرد.

     

    اونس به‌طور محسوسی حساس شده است

    قیمت اونس طی این روزها تحت‌تاثیر هر خبری که می‌رسد نوسانات شدیدی از خود نشان می‌دهد، در واقع بازار اونس طی این روزها از ثبات برخوردار نیست، در حالی که در 5، 6 ماه گذشته اینگونه نبوده است، به‌خصوص بعد از خبر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بازار اونس به‌شدت روی موج‌های ریز و درشت خبری حساس و هیجانی شده تا جایی‌که به گفته کارشناسان قدرت پیش‌بینی در این بازار بسیار ضعیف شده است. شاهد این مدعا خبر اشتغال آمریکا بود که اونس را در عرض چند دقیقه 30 دلار کاهش داد و در ادامه خبری مبنی بر تکذیب خبر آمار اشتغال آمریکا در این رابطه مخابره شد که نتیجه‌ای معکوس را در بازار ایجاد کرد، به‌طوری که اونس مجددا روی کانال افزایشی قرار گرفت و به سرجای قبلی خود بازگشت. بنابراین بازار حال حاضر به‌شدت نوسانی است و پیش‌بینی را سخت کرده است. در ماه‌های قبل علاوه بر گمانه‌زنی‌هایی که در ارتباط با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وجود داشت، خبرهایی مبنی بر خروج کشورهای دیگر اروپایی هم منتشر شد، ولی هیچ خبری تا به امروز مانند خبر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دامنه نوسانی تا این اندازه نداشته است. در این راستا و بعد از خبر خروج انگلیس خبرها به سمت تکرار همه‌پرسی در انگلیس هدایت شده که با اینکه در این خبر عدم قطعیت وجود دارد ولی بازار اونس روند حساسی را در پیش گرفته است.

    خبرهای جهانی و تکانه‌های دلار و طلا

    عوامل دیگری نیز در روند قیمتی اونس تاثیر‌گذار هستند که این عوامل آمار اشتغال آمریکا و اخباری است که از اقتصاد آمریکا و... به گوش می‌رسد. در هفته پیش‌رو خبری مبنی بر افزایش بدهی‌های عمومی آمریکا مخابره شد که رقم بی‌سابقه 20 هزار میلیارد دلار را در‌برمی‌گیرد، این رقم نشان‌دهنده این موضوع است که وضعیت اقتصادی آمریکا هم جالب نیست و در ادامه تشدید‌کننده موضوع افزایش قیمت اونس شده است، بنابراین ارزش طلا در بازارهای جهانی علاوه بر اتفاقاتی که در اروپا در حال شکل‌گیری است بسیار به وقایع اقتصادی آمریکا گره خورده است. در عین حال طی هفته گذشته خبرهایی نیز که موج مثبتی را به بازار طلا مخابره نمی‌کرد، شنیده شد. نقد برجام از طرف آمریکا و اروپا، صحبت‌های بان‌کی‌مون در ارتباط با برنامه‌های موشکی ایران، صحبت‌های آنگلا‌مرکل صدر‌اعظم آلمان و خبرهای دیگر در ارتباط با منع خرید هواپیماهای بوئینگ توسط نمایندگان مجلس آمریکا از این دست اخبار بودند که به‌عنوان سرعت‌گیرهای رشد شدید بازار آتی عمل کردند. با این حال اثر این اخبار بر بازار ارز تأثیری غیرمستقیم بر بازار آتی گذاشت.

    برچسب ها