عصر خودرو

جنب پل حافظ;

چتر حمایت حقوقی‌ها برای شاخص

عصر بازار- بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد جو آرام و بی رمقی بود که در آن شاخص کل با ۴۷واحد رشد به رقم ۷۳هزار و ۷۴۶واحد رسید.در بازار دیروز معامله‌گران همزمان با گشایش نمایشگاه بازار سرمایه شاهد خریدهایی بیش از روزهای قبل بودند که این مساله موجب افزایش حجم معاملات بورس شد؛ در این شرایط هر چند معدود صف‌های خرید بازار در ابتدای وقت معاملاتی با عرضه سنگین در نماد تراکتور‌سازی از میان رفت اما در ادامه با تشکیل صف مجدد در نماد تراکتور‌سازی و آتیه دماوند و برخی نمادهای کوچک نظیر مسکن فارس معاملات دیروز به پایان رسید.

چتر حمایت حقوقی‌ها برای شاخص
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار دیروز بیش از 750 میلیون سهم با ارزش تقریبی 187 میلیارد تومان میان معامله‌گران بازار دست به دست شد. شاخص کل، معاملات را در مسیر مثبت آغاز کرد، در ادامه اما، تشدید فشار فروش موجب افت تدریجی شاخص شد. در حالی که شاخص با افت قیمت تدریجی قیمت‌ها تا مدار منفی نزول یافته بود، در ادامه با حمایت حقوقی‌ها از نمادهای بزرگ بار دیگر شاخص در مدت کوتاهی به مدار مثبت برگشت.

    در این میان، شاخص کل هموزن با اثرگذاری یکسان نمادها افت 2/ 0 درصدی را به ثبت رساند. بر این اساس، در شرایطی که بیشتر نمادهای بازار افت اندکی را تجربه کرده بودند، رشد قیمت بزرگان بازار شاخص را مثبت نگه داشت. در حالی که نماد «فارس» با فضای منفی این هلدینگ در اثر آتش‌سوزی که برای یکی از زیرمجموعه‌های آن در پایان هفته گذشته اتفاق افتاد، همچنان با فشار فروش مواجه بود؛ اما برای دومین روز متوالی شاهد حمایت کامل حقوقی‌ها از این نماد به منظور تعدیل افت قیمت بزرگ‌ترین‌ شرکت بورس تهران بودیم. با این حال، افت هر‌چند اندک قیمت سهام این شرکت بر شاخص کل فشار وارد کرد. در شرایط ضعف «فارس» برای حمایت از شاخص، شاهد مشارکت پررنگ معامله‌گران حقوقی در سمت خرید سایر نمادهای بزرگ مانند «جم»، «فولاد»، «تاپیکو» و «شپنا» هم زمان با بازگشایی نمایشگاه بودیم.در تحولات بازار به گزارش «ایرنا» محمدرضا نعمت زاده به چشم‌انداز سالانه حدود یک میلیون دستگاه خودرو تولیدی خودروسازان کشور در بازار‌های جهانی اشاره کرد و گفت: حدود 2 میلیون از خودروهای جدید نیز در بازار‌های داخلی عرضه خواهد شد.

    در بازار دیروز معامله‌گران در گروه تصفیه نفت شاهد تصمیم سهامداران نفت بهران برای تقسیم سود 145تومانی بودند. در گروه غذایی هیات‌ تعیین و تثبیت قیمت‌ها با افزایش حداکثر 9درصدی قیمت انواع روغن نباتی موافقت کرد. معاون اجرایی رئیس‌جمهوری با توجه به اختیارات تبصره 3 قانون اصلاح قانون تعزیرات حکومتی مصوب 1373 و به موجب مقرره دومین جلسه مورخ 31/ 3/ 95 کارگروه تنظیم بازار درسال 95 درخصوص قیمت انواع روغن نباتی تصمیم زیر را ابلاغ کرد. براین اساس پیرو تصمیمات اولین جلسه مورخ 29/ 2/ 95 کارگروه تنظیم بازار درسال 95 و در راستای حمایت از کشت دانه‌های روغنی تولید داخل و استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده در صنعت روغن کشی و ترغیب واحدهای روغن نباتی برای خرید دانه‌های روغنی تولید داخل و همچنین با عنایت به مصوبه مورخ 03/ 12/ 94 شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور درخصوص محدود کردن سهم واردات روغن پالم و با توجه به تصمیمات جلسه مورخ 03/ 03/ 95 هیات‌ تعیین و تثبیت قیمت‌ها، با افزایش حداکثر 9 درصدی قیمت انواع روغن نباتی نسبت به آخرین قیمت‌های مصوب موافقت شد.در این گروه همچنین با رشد بهای شکر ایران در یکی از اولین خریدهای سال جاری خود پس از لغو تحریم‌ها، 60 هزار تن شکر خام برزیلی خریداری کرده و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده شکر بیشتری وارد کند.

    برچسب ها