عصر خودرو

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران:

قرارداد ایران با شرکت بویینگ برپایه توافق برجام اجرایی می شود

عصر بازار- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تهران معتقد است: قرارداد جمهوری اسلامی با شرکت بویینگ آمریکا با وجود تصویب لایحه مجلس نمایندگان این کشور، برپایه توافق برجام شکل اجرایی به خود می گیرد؛ هرچند کمی تاخیر داشته باشد.

قرارداد ایران با شرکت بویینگ برپایه توافق برجام اجرایی می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، سیده فاطمه مقیمی افزود: براساس شرایط تفاهمی که بین ایران و گروه 1+5 اتفاق افتاد و برجام اجرایی شد، بسیاری از طرف ها نگرانی خود را در دو کشور مطرح می کنند و روی این موضوع جریان سازی رسانه ای شکل می گیرد.

    وی اضافه کرد: تعدادی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا گفته اند شرکت بویینگ به ایران هواپیما تحویل ندهد و این موارد ممکن است بار منفی داشته و باعث شود تجارت با ایران شکل نگیرد.
    مقیمی تصریح کرد: واقعیت این است که توافقی انجام شده و ایران از چارچوب توافق خود عدول نکرده است؛ درعین حال مباحث سیاسی فراتر از اقتصادی است و وزیر امور خارجه کشورمان با همراهان خود درباره این موضوع صحبت کرده اند.
    مجلس نمایندگان آمریکا چند روز پیش لایحه مخالفتش با فروش هواپیماهای بویینگ با 239 رای موافق در برابر 185 رای مخالف را به تصویب رساند.
    عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد: قرارداد یادشده شکل می گیرد اما امکان دارد با کمی تاخیر انجام شود؛ اکنون آخر دوره ریاست جمهوری باراک اوباماست و او روی تفاهم نامه هایی که در دولت خودش شکل گرفته، پافشاری می کند تا اتفاق بیفتد.
    پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: شرکت هواپیمایی بویینگ با هواپیمایی «ایران ایر» درباره فروش یا اجاره 109 فروند هواپیمای بویینگ به این شرکت هواپیمایی در سال های آینده به توافق رسیده اند؛ با این حال، دولت آمریکا اعلام کرده است که هر لایحه‌ای که توافق هسته‌ای با ایران را تضعیف کند، وتو خواهد کرد.
    مقیمی اضافه کرد: انتخاب رییس جمهوری بعدی آمریکا اهمیت دارد که از حزب جمهوری خواهان باشد یا از دموکرات ها، بنابراین چنانچه جمهوری خواهان صاحب قدرت شوند، ممکن است سنگ اندازی هایی در تفاهمنامه ایجاد شود، زیرا آنها اکنون در این ارتباط تبلیغ می کنند.
    عضو کمیسیون لجستیک و حمل ونقل اتاق تهران خاطرنشان ساخت: تفکری که در آمریکا براین باور است، جمهوری اسلامی هواپیماهای بویینگ را تغییر کاربری(نظامی) می دهد، نگاه بدبینانه است زیرا در هرجامعه ای نگاه غلط ممکن است رخ دهد.
    وی گفت: انتظار نمی رود در سیستم کنونی آمریکا، وقفه ای در چارچوب قرارداد خرید هواپیما اتفاق افتد، اما ممکن است زمانی که جمهوری خواهان وارد عرصه می شوند، اوضاع به شکل دیگری ترسیم شود؛ واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران از قول و قرارهایش عدول نکرده است.
     «ویتنی اسمیت» سخنگوی امور بین الملل وزارت خزانه داری آمریکا اوایل تیرماه امسال اعلام کرد: واشنگتن به قرارداد بویینگ با تهران احترام می گذارد.
    خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سخنگوی بخش امور بین الملل وزارت خزانه داری امریکا افزود: سیاست کلی آمریکا در مورد همه برنامه های تحریمی این است که در مورد تعامل با بخش خصوصی، اظهارنظری نکند.
    عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی نیز اعلام کرد: ایران برای تحقق رقابت پذیری در منطقه و جهان نیازمند 400 فروند هواپیمای میان و دوربرد است و برای فواصل کوتاه نیز به 100 فروند هواپیما نیاز دارد.

    برچسب ها