عصر خودرو

با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در غرفه بورس کالا صورت گرفت:

رونمایی از کتاب پوشش نوسانات نرخ ارز ، بازار قراردادهای آتی

عصر بازار- روز یکشنبه ۲۰ تیر ماه در اولین روز برپایی نهمین نمایشگاه بین المللی بورس، با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی و مدیرعامل بورس کالای ایران در محل غرفه بورس کالا از کتاب پوشش نوسانات نرخ ارز ، بازار قراردادهای آتی رونمایی شد.

رونمایی از کتاب پوشش نوسانات نرخ ارز ، بازار قراردادهای آتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران ، کتاب پوشش نوسانات نرخ ارز که به قلم دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران و جمعی از همکاران وی در بورس کالا ،نگارش یافته است در سه بخش و در قالب یازده فصل به تجزیه و تحلیل دقیق ابعاد و ویژگیهای بازار ارز در ایران و اهمیت راه اندازی قراردادهای آتی ارز در اقتصاد ملی ایران می پردازد.

    بر اساس این گزارش، هم اکنون یکی از نیازهای اساسی بازار ارز ایران،دسترسی به ابزارهای مدیریت ریسک است و لزوم نگارش یک کتاب جامع در خصوص بازارهای ارزی و معاملات مشتقات ارزی به عنوان یک اولویت پژوهشی در کشور احساس می شد و کتاب پوشش نوسانات نرخ ارز نیز به همین منظور از سوی بورس کالای ایران منتشر شد. از جمله اهداف انتشار این کتاب  می توان به آشنایی خوانندگان با بازارهای ارز و مبانی آن، تبیین جایگاه ابزارهای مشتقه در بازارهای ارزی دنیا و تجزیه تحلیل  دقیق ویژگیهای بازار ارز در ایران اشاره کرد.

    در بخش اول و در فصول یک تا چهار این کتاب، مبانی بازار ارز تجزیه تحلیل گردیده و خوانندگان با کارکردهای پول و کلیاتی از بازار جهانی ارز ( فارکس) از حیث حجم معاملات، شیوه انجام معاملات و مشتریان اصلی این بازار آشنا می شوند. سیر تحولات تاریخی نظام های ارزی ،بحران های ارزی مهم جهان و دلایل شکل گیری آنها در بستر تاریخی ، بحران های ارزی ایران و عوامل موثر نرخ ارز از دیگر مطالب انتشار یافته در بخش اول این کتاب به شمار می رود. در بخش دوم کتاب پوشش نوسانات نرخ ارز، ساختار بازار ارز و ویژگیهای آن در ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در بخش سوم کتاب نیز به تشریح قراردادهای آتی ارز، تبیین جایگاه قراردادهای آتی در نظام مالی جهان و ساز و کار معاملات قراردادهای آتی در بورس کالا پرداخته شده است. در این بخش همچنین به تجارب کشورهای در حال توسعه در زمینه راه اندازی قراردادهای آتی ارز اشاره شده است. نکاتی که لازم است در طراحی قراردادهای آتی ارز در ایران مورد توجه قرار گیرد از جمله دیگر مطالبی است که در این بخش به آن پرداخته شده است. در آخرین فصل این کتاب نیز به بررسی ابعاد فقهی راه اندازی قراردادهای آتی ارز در ایران پرداخته شده است .

    شایان ذکر است علاوه بر اقتصاددانان و فعالان بازار،  اساتید و دانشجویان رشته های مالی مدیریت و اقتصاد می توانند از مطالب این کتاب جهت غنای علمی خود استفاده نمایند چرا که متاسفانه علی رغم اینکه یک دهه از تاسیس رشته های مالی در دانشگاه های ایران می گذرد، عمده مطالب درسی، ترجمه بوده و مطابق با نیازهای بازار مالی کشور نیست و این کتاب می تواند علاوه بر پوشش کاستی های موجود، به دلیل دارابودن مطالب مربوط به مبانی بازار ارز، تجربیات شوک های ارزی و ویژگیهای بازار ارزی، در کلاس های درسی اقتصاد کلان، پول و ارز و اقتصاد ایران در دانشگاه های کشور تدریس گردد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو